قطعنامه پارلمان اروپا علیه سپاه جنبه نمایشی دارد

 ابوالفضل ظهره‌وند درباره تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران گفت: قطعنامه‌ای که پارلمان اروپا علیه سپاه تصویب کرد، قطعنامه غیرالزام آور است زیرا خود پارلمان اروپا هم جایگاه تاثیرگذار ندارد و بیشتر جنبه نمایشی و مانور سیاسی دارد.

وی افزود: بنابراین پیش نویسی را که آلمان ها پیشگام شدند و به شورای اروپا بردند باید به اجماع می رسید اما با وجود اینکه ۲۷ کشور در آنجا حضور دارند اما این اجماع اتفاق نیفتاد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی بیان کرد: آن‌ها می دانند که اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه غیرقانونی و بی‌بنیان است زیرا سپاه پاسداران بخشی از نیروی دفاعی کشور است و در عرف و قوانین بین الملل چنین چیزی وجود ندارد که ساختار دفاعی یک کشور را متهم به تروریستی بودن کنند.

ظهره‌وند ادامه داد: اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه از بنیان ایراد قانونی دارد و نشان می‌دهد که آن‌ها فقط به دنبال سوءاستفاده و بهره برداری سیاسی بودند لذا سعی کردند در پارلمان اروپا و در راستای پروژه اغتشاش این کار را انجام دهند اما این اقدام از جنبه حقوقی با مشکل و معضل مواجه است.

اروپا به دنبال ایجاد چالش در روابط با ایران نیست

ظهره وند تصریح کرد: حرکت در این مسیر روند چالش با ایران را تشدید می‌کند و قطعا اروپا به دنبال ایجاد چالش به این شکل نیست زیرا خروجی نخواهد داشت و روابط اروپا با ایران را کاملا قفل می‌کند و حداقل تعدادی از دولتمردان اروپایی متوجه این اقدام خطرناک هستند.

وی قطعنامه پارلمان اروپا علیه سپاه را اقدامی سیاسی و فضاسازی رسانه ای خواند و اظهار کرد: موضوع تروریست خواندن سپاه اقدام صرفا سیاسی در چارچوب پروژه اغتشاش بوده است وگرنه باید منظورشان از اینکه تروریست چیست و چه کسی است را به طور کامل مشخص کنند.

سفیر اسبق ایران در افغانستان گفت: اگر قرار باشد امروز کسی به تروریست بودن متهم شود، آمریکا و ساختار نظامی آمریکا سنتکام هستند که اتفاقاتی را طی چند دهه اخیر در افغانستان، عراق، سوریه و جای جای منطقه شکل داده اند.

ظهره وند افزود: ترامپ، اوباما و کلینتون و ساختار سیاسی آمریکا که آشکارا متهم به ایجاد القاعده و داعش در منطقه هستندو همه دنیا اذعان دارند که سپاه و سردار سلیمانی بودند که با جریان خطرناک و تروریستی داعش که آمریکایی ها به وجود آوردنده آن بودند مبارزه کرده و این تهدید را از صحنه منطقه حذف کردند.

وی ادامه داد: وقتی افکار عمومی این دو گذاره را کنار یکدیگر قرار می دهند مشخص می شود که تروریست چیست و چه کسی است و خودشان هم می دانند برای حرف بی بنیان و پوچ روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران تخریب می کنند و قطعا این موضوع با منطق و عقلانیت سیاسی سازگاری ندارد.

قطعنامه پارلمان اروپا علیه سپاه جنبه نمایشی دارد

اروپا، ایران را به عنوان قدرت منطقه و بین المللی قبول دارد

ظهره وند درباره اینکه اروپا به دنبال بسته شدن پنجره ارتباط با ایران نیست، گفت: اروپایی ها حتی برای حضور خودشان در منطقه به ارتباطشان با ایران نیاز دارند زیرا ایران یک کشور منزوی نیست و اروپا ایران را به عنوان قدرت منطقه ای و حتی بین المللی قبول دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است در رقابت های سیاسی و منافع فردی خودشان روسیه، ایران و چین را به عنوان تهدید مهار کنند این مهار و مقابله با قدرت رو به رشد روسیه، ایران و چین با توسل به اینگونه روش ها امکانپذیر نیست و بخشی مربوط به فاز روابط سیاسی و ارتباط دیپلماتیک می شود.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا عنوان کرد: اقدام و حرکتی که از سوی اروپا صورت می گیرد، بازی صفر - یک است و در چنین بازی قطعا اروپا بازنده است و این بستر و زمینه روابط سیاسی را قفل می کند زیرا خودشان هم این موضوع را قبول دارند و عنوان می کنند جنگ ها برای خارج کردن دیپلماسی از بن بست است در حالی که خودشان با این اقدام دیپلماسی را به بن بست می رسانند.

ظهره وند یادآور شد: در چنین وضعیتی منطق دیپلماسی حکم نمی کند که به این نوع از ترفندهای غیرحقوقی و غیرقانونی و تمسخرآمیزی متوسل شوند.

طرح افزودن نام سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی از سوی آنا فوتیگا، قانونگذار محافظه کار لهستانی پارلمان اروپا پیشنهاد و در جریان رای‌گیری روز چهارشنبه - ۲۸ دی - در قالب متمم به گزارش یادشده، اضافه شد. در این متمم از شورای اروپا خواسته شده که سپاه پاسداران و نیروهای فرعی آن را از جمله نیروهای بسیج و نیروی قدس سپاه در فهرست افراد، گروه‌ها و نهادهای درگیر در اقدامات تروریستی (فهرست تروریستی اتحادیه اروپا) قرار گیرند.

اما تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب شده و تصمیم‌ نهایی را شورای اروپا می‌گیرد. شورای اروپا هم در خصوص مواردی نظیر این مورد بر مبنای اجماع و نه اکثریت تصمیم‌گیری می‌کند. در واقع قطعنامه پارلمان اروپا سندی غیر الزام‌آور است و نمی‌تواند شورای اروپا را ملزم به اجرای آن کند.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر نسبت به تحرکات ضد ایرانی اروپا به ویژه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد نظامی رسمی کشورمان هشدار داده بود. مقامات کشورمان با بیان اینکه سپاه پاسداران یک نهاد نظامی رسمی کشور بشمار می‌رود، هشدار داده‌اند که تحریم آن اقدامی غیرقانونی خواهد بود.

در این ارتباط حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان اقدامات مخرب پارلمان اروپا در قبال سپاه پاسداران را خلاف منشور سازمان ملل متحد دانست و گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش سازنده ای در مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق، سوریه و منطقه غرب آسیا داشته و با نابودی داعش، پایتخت های اروپایی را از شر حملات این گروه تروریستی نجات داد. بنا بر این اروپاییها مدیون مجاهدت های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مسیر مبارزه با تروریسم هستند.