بیکاری در بوکان به مرز فاجعه رسیده است

جمال خسروی عصر امروز در نخستین همایش حمل و نقل عمومی درون شهری بوکان که با حضور شهرستان‌های مهاباد، سقز، ارومیه و میاندوآب برگزار شد اظهار داشت: یک شهر بی‌هویت شهری است که سازمان‌های موجود در آن هویت ندارند.

وی گفت: سازمان اتوبوسرانی و تاکسی‌رانی زمانی هویت پیدا می‌کند که بتواند ارتباط مستمری با رانندگان و زحمتکشان این حوزه داشته و نیز حس تعلق و تعصب و مسئولیت‌پذیری داشته باشند و معیار برای شناسایی مدیرعامل موفق هم همین است.

فرماندار بوکان با اشاره به این که ناوگان حمل و نقل عمومی مانند خون برای مجموعه و پیکر یک شهر است افزود: اگر این خون پاک باشد پیکره شهر نیز پاک است و اگر موانعی بر سر راه آنها وجود داشته باشد بر کل مجموعه شهری اثرگذار است.

خسروی اظهار داشت: افزایش سریع جمعیت، بافت نامناسب طبیعی شهری و نبود کنارگذر بر مشکلات حوزه حمل و نقل عمومی نیز اثر گذاشته و مشکلات را دوچندان کرده است.

فرماندار بوکان با بیان اینکه اقداماتی که در گذشته صورت گرفته مانند مسکنی موقت بوده است تصریح کرد: اقداماتی که در گذشته صورت گرفته پاسخگوی جمعیت 255 هزار نفری کنونی شهرستان بوکان نیست و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق چه به صورت کوتاه مدت و چه به صورت بلند مدت دارد.

خسروی افزود: ایجاد پارکینگ‌های طبقاتی، پایان هرچه سریع‌تر طرح‌های عمرانی سطح شهر و پایان بخشی آزادسازی خیابان ساحلی و نعل‌شکن می‌تواند قسمتی از مشکلات موجود را حل کند که باید به صورت جدی پیگیری شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که مسافربرهای شخصی در این حوزه به وجود آورده‌اند بیان کرد: ضعف اساسی فرهنگ شهری در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی وجود دارد که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شده تا استفاده از آنها کمتر شود چون هر چه بر تقویت حمل و نقل عمومی تاکید شود مشکلات ترافیکی، تصادفی، آلودگی هوا و استفاده از سوخت نیز کاهش می‌یابد.

فرماندار بوکان با اشاره به آمار بالای بیکاری 21 درصد شهرستان بوکان اظهار داشت: آمار بیکاری بوکان به مرز فاجعه رسیده و 9 درصد بیشتر از میانگین استانی است که سبب ایجاد مسافربرهای غیررسمی هم شده است.

وی گفت: این در حالی است که این امر نباید سبب دو چندان شدن مشکلات حوزه حمل و نقل شود بلکه به سطح اقتصاد کلان کشور پیوند داشته و اینکه چه مقدار سرمایه‌گذار در این شهرستان سرمایه‌گذاری و سبب اشتغال می‌شود.

خسروی با بیان مشکلات حوزه حمل و نقل عمومی بوکان افزود: عدم دسترسی برخی مناطق به حمل و نقل عمومی و فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل از جمله مشکلات موجود هستند که در این رابطه تجهیز اتوبوس‌ها به سیستم گرمایشی و سرمایشی و نیز تعمیر صندلی و خرید لاستیک تازه و نوسازی بسیاری از تاکسی ها صورت گرفته است.