راه نجات از همدستی مرگبار آلودگی هوا و اپیدمی کرونا

شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه گفت: در شرایطی هستیم که آلودگی هوا بسیار نگران کننده شده است. در فصل زمستان با توجه به سرما و وارونگی هوا، دود و آلاینده‌ها در سطح پایین تری از جو قرار می‌گیرند که این موضوع در کلانشهر‌ها به دلیل افزایش میزان تردد وسایل نقلیه و فعالیت کارخانه‌ها بیشتر احساس می‌شود. در واقع استنشاق هوای آلوده باعث ورود انواع بیماری‌ها به داخل بدن می‌شود که با تغذیه سالم می‌توان این آسیب را تا حدی کنترل کرد.

او در ادامه افزود: مواد آلوده کننده هوا مثل مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، اکسید‌های نیتروژن دار، هیدروکربن‌های نسوخته، ذرات ریز معلق و ترکیبات سربی می‌توانند در گرو‌های سنی مختلف به خصوص کودکان، سالمندان، مادران باردار و بیماران قلبی و ریوی تاثیرات بسیار نگران کننده‌ای داشته باشند. متاسفانه در حال حاضر کنار هم قرار گرفتن آلودگی هوا و کرونا بسیار نگران کننده است.

اولیایی گفت: در این شرایط با دریافت مواد مغذی و پرهیز از مصرف مواد غذایی مضر می‌توانیم میزان آسیب آلودگی هوا و کرونا را به حداقل برسانیم. اولین توصیه در این شرایط مصرف کافی آب و مایعات است. مصرف حداقل ۸ لیوان آب در طول شبانه روز باعث می‌شود بدن سموم خود را از طریق ادرار و تعریق دفع کند. همچنین پرآبی بدن باعث می‌شود اگر شخصی مبتلا به ویروس کرونا و درگیر تب و کم اشتهایی شد، بتواند در برابر بیماری مقاومت کند.

این متخصص تغذیه بیان کرد: مصرف شیر کم چرب در این شرایط بسیار حائز اهمیت است. مواد تشکیل دهنده شیر باعث دفع یا خنثی کردن سموم موجود در شیر می‌شوند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم ۱ تا ۲ لیوان شیر را در طول شبانه روز مصرف کنید. استفاده از مواد حاوی آنتی اکسیدان توصیه بعدی به افراد در این روزها است، زیرا این مواد رادیکال‌های آزادی که طی این روز‌ها در بدن ما به وجود می‌آیند را دفع می‌کنند. ویتامین‌های A ، C ،D و موادی مثل سلنیوم، منیزیم و روی نقش مهمی در خنثی کردن مواد سمی دارند.

اولیایی افزود: ویتامین C را می‌توانیم از مرکبات، فلفل سبز، لیمو ترش، کیوی و آناناس دریافت کنیم. پیاز و گوجه فرنگی هم حاوی مقادیر خوبی از این ویتامین را دارند. ویتامین A در هویج، کدو تنبل، انواع کلم، سبزیجات نارنجی رنگ، هلو و گوجه فرنگی یافت می‌شود. از دیگر آنتی اکسیدان‌های موثر ویتامین E است که می‌توانیم از دانه‌های روغنی، جوانه گندم، جوانه جو و مغز‌ها دریافت کنیم. سلنیوم را هم می‌توان با مصرف انواع ماهی، حبوبات و تخم مرغ تامین کرد. منیزیم در سبزیجات تیره رنگ، گیریپ فروت، بادام، گردو، سبزی جعفری و برگ چغندر یافت می‌شود.

این مشاور تغذیه مطرح کرد: زینک یا روی را می‌توانیم از گوشت و غلات سبوس دار تامین کنیم. به طور کلی مصرف میوه و سبزیجات باعث دریافت آنتی اکسیدان به میزان کافی می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم در طول شبانه روز از میوه و سبزیجات تازه در حد امکان استفاده کنید تا بتوانید سموم خون را کاهش دهید.

اولیایی در خصوص پرهیز از مصرف برخی مواد غذایی در شرایط آلودگی هوا و کرونا، گفت: محدود کردن مصرف کافئین بسیار حائز اهمیت است. توصیه می‌شود به جای مصرف چای‌های معمولی و سیاه رنگ، از چای سبز استفاده کنید. همچنین بهتر است از مصرف فست فود‌ها طی این دوران به شدت پرهیز کنید، زیرا حاوی مواد سمی هستند که علاوه بر تشدید میزان سموم سطح خون، استرس را هم افزایش می‌دهند. نوشیدنی‌های حاوی الکل به شدت می‌تواند تهدید کننده سلامتی در هر شرایط به خصوص در زمان آلودگی هوا و روزهای کرونا باشد.

اولیایی در پایان تصریح کرد: با تجویز پزشک متخصص می‌توانید از مکمل‌های‌ ویتامین‌ در زمان آلودگی هوا و شیوع کرونا استفاده کنید. سعی کنید میزان مراقبت‌های خود از گروه‌های پرخطر از جمله کودکان، سالمندان و مادران باردار را افزایش دهید. همچنین با توجه به اپیدمی ویروس کرونا سعی کنید تا حد امکان تردد در سطح شهر را کاهش دهید.