آخرین اقدامات صورت گرفته برای ایجاد پد بالگرد و موتورلانس

یکی از مشکلاتی که در گذشته وجود داشت، دسترسی سخت اورژانس در برخی مواقع برای خدمت‌رسانی به حادثه‌دیدگان بود، از جمله این موارد می‌توان به حادثه پلاسکو در سال 95 اشاره کرد. 

آمبولانس‌ها نیاز به پناهگاه داشتند تا در زمان وقوع حادثه در کمترین زمان به محل اعزام شوند

قرار شد که شهرداری تهران و اورژانس تفاهم‌نامه‌ای داشته باشند تا در این زمینه اقداماتی ارائه کنند. مصوبه‌ای در شورای شهر تصویب و معاونت خدمات شهری،‌ شهرسازی، شهر سالم و کسانی که در این زمینه مسئولیت داشتند، در کارگروهی در کنار یکدیگر قرار گرفتند و رئیس آن کارگروه، معاونت خدمات شهری شهرداری تهران شد. 

آمبولانس‌ها نیاز به پناهگاهی داشتند تا در زمان وقوع حادثه در کمترین زمان به محل اعزام شوند. نقاط مختلف مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد مکان‌هایی در سوله‌های مدیریت بحران شهر تهران، ایستگاه‌های سازمان آتشنشانی شهر تهران، ساختمان‌های شهرداری و درمانگاه‌ها برای این منظور درنظر گرفته شود. جلسات متعددی بین مسئولین اورژانس و شهرداری تهران در این زمینه برگزار شد. 

هلیکوپترهای اورژانس نیاز به پد داشتند به همین دلیل قرار شد مکان‌هایی را شهرداری برای آنها درنظر گیرد و در حال حاضر 57 پد هلیکوپتر در سطح شهر ایجاد شده که بالگردها در مواقع ضروری می‌توانند در آنجا فرود آیند. 

در هر 22 منطقه تهران مکان‌هایی در نظر گرفته شده است و بیشتر هم این پدها در بزرگراه‌ها هستند که دسترسی به آنها آسان است این اقدام از طرف شهرداری و اورژانس در نظر گرفته شد و قرار است تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه امضا شود. 

با اصغر عطایی مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران در خصوص اقدامات شهرداری تهران در این زمینه، هزینه‌ها و... به گفت‌وگو نشستیم. 

با توجه به اینکه در سالگرد حادثه پلاسکو قرار داریم و در آن زمان یکی از کمبودها، بالگرد برای امدادرسانی بود، قرار شد تجهیزاتی در این زمینه در مواقع بحران ایجاد شود. جلساتی بین شهرداری تهران و اورژانس برگزار و قرار است که خدماتی دومنظوره در این زمینه ارائه شود، در این باره توضیح می‌دهید؟

122 پایگاه اورژانس در تهران ایجاد شد/ 59 پایگاه در سوله‌های بحران

در راستای فعالیت فرابخشی شهرداری تهران با سازمان‌های بیرون شهرداری برای این منظور که خدمات بهتری به شهروندان ارائه شود، فعالیت مشترکی با اورژانس کشور انجام شد و به این شکل بود که آنها امکاناتی همانند هلیکوپتر و موتورلانس داشتند و ما باید فضاهایی را برای آنها درنظر می‌گرفتیم. به دلیل پراکندگی‌هایی که در سطح شهر وجود داشت، خدمت‌رسانی سخت بود. طی جلساتی که رئیس اورژانس تهران با مدیران شهرداری برگزار کرد، قرار شد که ما فضاهایی را دراختیار آنها قرار دهیم و تا این لحظه 122 پایگاه اورژانس که شامل 59 پایگاه در سوله‌های بحران، 18 پایگاه در ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهر تهران و 34 پایگاه در کانکس‌ها مستقر و 2 پایگاه در ایستگا‌های مترو و 9 پایگاه در سایر ساختمان‌های شهرداری تهران دراختیار مجموعه اورژانس قرار گرفت. 

در خصوص استقرار موتورلانس‌ها چند جایگاه به اورژانس اختصاص یافت؟

75 جایگاه استقرار به موتورلانس‌ها اختصاص یافت/استقرار در ایستگاه های مترو

75 جایگاه استقرار به موتورلانس‌ها (آمبولانس‌ها به صورت موتوری) که شامل 64 جایگاه در ایستگاه‌های آتش‌نشانی، 6 جایگاه در سوله‌های بحران و الباقی در ایستگاه‌های مترو است که دراختیار سازمان اورژانس قرار گرفت تا از آن بهره‌برداری کنند. نکته مهمی که وجود دارد این است که در مواقع حادثه در شهر تهران و اطراف استان تهران  برخی مصدوم شده و یا اینکه اگر قرار است فردی عضوی را اهدا کنند، برای تردد مشکلاتی وجود داشت و برای انتقال سریع مصدومین هم باید اقداماتی صورت می‌گرفت‌، بدین منظور محل‌هایی برای اورژانس درنظر گرفته شد تا آنها بتوانند به راحتی خدمت‌رسانی کنند.

چند پد بالگرد در تهران ایجاد شده است و در خصوص اقدامات صورت گرفته  توضیح دهید.

۴۳ نقطه برای فرود بالگردهای اورژانس ایجاد شد

در مکان‌های مختلف شهر تهران نقاطی را برای فرود بالگرد درنظر گرفته‌ایم. در 43 محل پدهای بالگرد را ایجاد کرده‌ایم و این نقاط با خواست اورژانس بوده است. 31 پد بالگرد در مناطق بیست و دو گانه ایجاد شده و زیرسازی‌ها و رنگ آن صورت گرفته و 12 پد بالگرد در محوطه سوله‌های بحران ایجاد شده است . تمامی جانمایی‌ها صورت و دراختیار اورژانس قرار گرفته شده است. 

شهرداری تهران برای این منظور چقدر هزینه کرده است؟

خیلی در جریان هزینه‌ها ‌نیستم، اما ما زمین‌هایی را داشتیم و فضاهایی که محصور نبودند. این مکان‌ها به درد فرود بالگرد می‌خورد. ما هزینه آنچنانی نکردیم. ببینید! یکی از موارد استفاده را اعلام کنم که در همین یکی دو روز گذشته در جنوب غرب استان تصادفی رخ داد و به خاطر پیک ترافیک، رسیدن به محل حادثه زمان‌بر بود، اما با استفاده از هلیکوپترها و پدهای ایجاد شده، به راحتی خدمت‌رسانی صورت و مصدومین به بیمارستان منتقل شدند. 

در گذشته وضعیت چطور بود؟

پیگیری‌های لازم را ادامه می‌دهیم تا فضای امن ایجاد کنیم

در گذشته چند بیمارستان فقط پد بالگرد داشت، اما در حال حاضر با جلسات صورت گرفته، تعداد این پدها بیشتر شده است. شهرداری تهران هم از پیشنهادات اورژانس استقبال کرد و حتی جاهایی که آنها نیاز داشته باشند و دراختیار شهرداری نباشد، ما تلاش می‌کنیم که طی رایزنی‌ها و با نامه‌نگاری، آن مکان‌ها را هماهنگ و دراختیار اورژانس قرار دهیم. ما پیگیری‌های لازم را ادامه می‌دهیم تا فضای امن ایجاد کنیم. 

آیا تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه امضا شده است؟

یک تفاهم‌نامه امضا شده است و همکاری‌ها آغاز شده است. 

شهرداری چه تعداد نیرو در این نقاط مستقر کرده است؟

نیرو مستقر نکردیم/مراقبت وظیفه ماست

ما نیرویی مستقر نکرده‌ایم،‌ این مکان‌ها هم همانند سایر المان‌های شهری است  و ما موظف به مراقبت و سالم‌سازی آنها هستیم. 

قبلا به اندازه انگشتان یک دست هم موتورلانس نداشتیم

یک توضیحی در خصوص موتورلانس‌ها هم بدهم که 75 جایگاه استقرار برای آنها داریم تا در کمترین زمان ممکن به محل حادثه برسند، این در حالی است که در گذشته تعداد این موتورلانس‌ها به اندازه انگشتان یک دست هم نبودند، اما در حال حاضر تعداد آنها زیاد شده و به راحتی خدمت‌رسانی می‌کنند و در خیلی از موارد در هنگام بروز حادثه، با آتش‌نشانان به محل حادثه اعزام می‌شوند. در سوله‌های بحران هم جایگاه‌هایی داریم که به آنها اختصاص داده و در مترو هم مستقر هستند. 

در خصوص آخرین وضعیت سوله‌های بحران توضیح می‌دهید؟

122 سوله بحران در تهران ایجاد شده و برخی در اختیار اورژانس است

ببینید! ما به اندازه هر ناحیه در تهران، یک سوله بحران داریم و تقریباً 122 سوله بحران در تهران ایجاد شده که آنها تجهیز شده و برخی دراختیار اورژانس قرار گرفته است. 

مدتی است که پایتخت دچار خاموشی می‌شود، برخی هم گفته‌اند که شهرداری تهران در هنگام خاموشی‌ها پارک‌ها را تعطیل کرده است، آیا در این زمینه تصمیم‌گیری‌هایی صورت گرفته؟ توضیح می‌دهید؟

به دلیل تاریکی هیچ پارکی را تعطیل نکرده ایم/در پارک های بزرگ برق اضطراری داریم

ما به هیچ عنوان پارک‌ها را تعطیل نمی‌کنیم، مگر اینکه با توجه به شرایط کرونا، ستاد مبارزه با کرونا مصوبه‌ای داشته باشد که آن را به ما ابلاغ کند و ما حتما اجرایی می‌کنیم، ‌اما ما به دلیل قطعی برق، هیچ پارکی را تعطیل نکردیم. ما در بوستان‌های بزرگ یا فرامنطقه‌ای برق‌های اضطراری داریم که در مواقع خاموشی می‌توانیم از آنها استفاده کنیم و مشکلی هم در این زمینه نداریم و قطعا تصمیم برای تعطیلی پارک‌ها نداریم. 

براساس اعلام سازمان هواشناسی قرار است که گسترده‌ترین بارش یک ماه اخیر  رخ دهد. برف و کاهش شدید دما را خواهیم داشت. گفته شده که از امروز با یک سامانه جدید، بارش ابتدا شمال‌غرب و غرب کشور را فرا می‌گیرد و در روز پنج‌شنبه با ورود بخش سرد این سامانه شاهد گسترش بارش در شمال، شمال‌شرق، دامنه‌های البرز، دامنه‌های زاگرس و مناطق محدودی از مرکز خواهیم بود، چه اقداماتی شهرداری تهران انجام داده که در صورت وقوع بارش شدید دچار مشکل نشود؟

کاهش ۱۰ درجه ای دما/اماده باش تمام نیروی های خدمات شهری

هواشناسی اعلام کرده که برودت هوا داریم و احتمالا تا 10 درجه دما کاهش پیدا کند. بارش‌ها از امروز تا پنج‌شنبه در استان تهران وجود دارد. ما آمادگی لازم را داریم و لایروبی‌ها انجام شده است و تمامی برنامه‌ریزی‌ روی کانالها و مسیرها صورت گرفته است. تمامی نیروها در حالت آماده‌باش هستند و در مناطق بیست و دوگانه مستقر هستند. در بارش‌های قبلی هم مشکلی نداشتیم و کارها به درستی انجام شد. 

اگر آبگرفتگی هم باشد جزئی است و مشکلی نخواهیم داشت

در خصوص آبگرفتگی‌ها هم بگویم که ما به صورت مستمر کانالها را پاکسازی می‌کنیم و اگر آبگرفتگی هم باشد جزئی است و مشکلی نخواهیم داشت. در حوزه لایروبی‌ مسیرها ما آمادگی لازم را در مقابل بارش برف و باران داریم. تمامی نیروها مستقر هستند.

ما در سطح شهر تهران بیش از 500 کیلومتر کانال اصلی و حدود 10 هزار کیلومتر هم شبکه فرعی داریم

حتی در خصوص روددره‌ها، رودخانه‌ها هم اقداماتی صورت گرفته تا مشکلی رخ ندهد. برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌ایم که هر منطقه چه اقداماتی انجام دهد. ما در سطح شهر تهران بیش از 500 کیلومتر کانال اصلی داریم و حدود 10 هزار کیلومتر هم شبکه فرعی داریم، اما تمام اینها پیمانکار دارند و ما برای مواقع بارش‌ها آمادگی کامل داریم. 

در برخی نقاط ما دچار آبگرفتگی هستیم. البته گفته می‌شود که اینها آبگرفتگی نیست، آبماندگی است و باید حساب هندسی صورت گیرد. در این باره توضیح می‌دهید که چه اقداماتی با همکاری معاونت خدمات شهری و معاونت فنی عمران صورت گرفته است؟

در تمامی شهر، مخازن شن و ماسه و نمک قرار داده‌ایم

نقاط حادثه خیز شناساییشده است. برخی نقاط مشکل فنی داشت که تعدادی از آنها رفع و الباقی در حال رفع شدن است. یکی از نقاط کلیدی، میدان آزادی بود که مشکل آن برطرف شده است. اگر در تهران باران ببارد، باید حتما مدیریت شود و آب به شبکه‌های اصلی و فرعی هدایت شود تا دچار مشکل نشویم. ما براساس اعلام سازمان هواشناسی در حالت آماده‌باش هستیم و از شهریور امسال هم مصوبه‌ای در این زمینه داشته‌ایم. اما برنامه‌ریزی‌ها از قبل از بارش‌ها صورت گرفته است و در تمامی شهر، مخازن شن و ماسه و نمک قرار داده‌ایم. البته این را هم بگویم در نقاط کوهستانی تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شده تا دچار مشکل نشویم. 

در سال گذشته در هنگام بارش برف، شهرداری دچار مشکل شد، چه برنامه‌ای دارید با توجه به اینکه گفته می‌شود احتمال بارش سنگین وجود دارد، شهروندان دچار مشکل نشوند؟ 

سلیقه ای عمل نمی شود؛دستورالعمل داریم/ در مناطق کوهستانی اقدامات ویژه‌ای صورت گرفته است

دستورالعمل‌های لازم صادر شده است. کسی نمی‌تواند سلیقه‌ای عمل کند. جلسات متعدد برگزار و تجهیزات لازم فراهم شده است. سناریوهای متعددی هم تعریف شده است. نقشه راه داریم و با برنامه‌ریزی، تمام اقدامات صورت می‌گیرد. در مناطق کوهستانی هم اقدامات ویژه‌ای صورت گرفته اما شهروندان هم باید در هنگام بارش‌ها کمک کنند.