سنجش مغناطیس و جهت دهنده نظام تعلیم و تربیت است

 محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی به وقت ایران با اشاره به اینکه در ایام کرونا خدمات آموزشی برقرار است، اظهار کرد: از هر طریقی که میسر باشد برای اطمینان از پوشش تحصیلی دانش آموزان استفاده می کنیم و گروه‌هایی را برای نظارت در این خصوص بسیج کرده ایم.

او ادامه داد: شبکه‌ای گسترده شامل یک میلیون معلم و ١۵ میلبون دانش آموز داریم و آگاهی از وضعیت این جامعه مانند گذشته درون مدرسه میسر نیست، اما الان شرایط متفاوت بوده و مدیران برای نظارت بر معلم و دانس آموزان کار دشواری دارد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نمی‌توانیم راضی باشیم از اینکه فرصت نظام تعلیم و تربیت را به درستی استفاده کرده ایم، گفت: نظام تعلیم و تربیت برای داشتن جامعه خلاق تاثیرگذاری بالایی دارد، سه رکن اساسی برای تحول در آموزش و پرورش اول دارا بودن معلم با کیفیت است که دغدغه‌ای این وزارتخانه محسوب می‌شود تا معلمان نقش موثرتری داشته باشند وتوانمند شوند.

او افزود: رکن دوم تحول بر ماه درسی است یعنی آنکه چه چیزی به دانش آموزان تعلیم دهیم، در گذشته غلبه آموزش بر دانش آموختن بوده است، اما در سند تحول بنیادین هدف تربیت دانش آموزان است که باید ساحت‌های مختلف انجام شود، مجموعه مهارت‌های متوازن برای کمک به شکل گیری شخصیتی متوازن که به پیشر فت و سازندگی کشور کمک کند.

سنجش مغناطیس و جهت دهنده نظام تعلیم و تربیت است

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رکن بعدی سنجش است، گفت: سنجش مغناطیس و جهت دهنده نظام تعلیم و تربیت است، اگر اهداف را سنجش نکنیم نمی‌توانیم برنامه‌های خود را اصلاح کنیم، ما در محیطی پویایی زندگی می کنیم و قدرت و توانایی جابجا می‌شود.

حاجی میرزایی در پاسخ به این پرسش که از نظام تعلیم و تربیت فعلی راضی هستید یا خیر، بیان کرد: خیر، اما تمام تلاش خود را دارم تا در این نظام با کمک صاحب نظرانش شرایط مطلوب تری را رقم بزنیم، در نظام آموزشی تحولات تدریجی رخ داد است البته کافی نیست.

او یا اشاره به اینکه سند تحول بنیادین برآیند بومی از تحولات تعلیم و تربیت دنیاست، اظهار کرد: این سند هر پنج سال یکبار بابد بررسی شود و ما در پژوهشگاه آموزش و پرورش رصد تحولات روز آموزش و پرورش دنیا را داریم که هر روز این گزارش‌ها را مطالعه می‌کنم  و مواردی که نتایج آن دارای اهمیت است  با رئیس جمهور، آقای جهانگیری، نمکی و رحمانی فضلی مطرح می‌کنم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هدف‌گذاری کرده‌ایم تا ۵۰ درصد دانش آموزان به هنرستان‌ها بروند، تصریح کرد:  البته دانش آموزانی که از دوره متوسطه هم فارغ التحصیل می‌شوند باید یک مهارت داشته باشند و از طریق تلویزیون این کار را انجام خواهیم داد، امکان انتقال بخش مهمی از مهارت‌ها از طریق تلویزیون وجود دارد.

شناسایی ۶۰ مهارت مورد نیاز برای دانش آموزان

او در این باره  که مهارت‌های ارائه شده چقدر متناسب با نیاز بازار کار خواهد بود، تصریح کرد: هدف گذاری معاونت متوسطه شناسایی مهارت‌های مورد نیاز جامعه است و بیش از ۶۰ مهارت را که اغلب مبتنی بر فناوری اطلاعات است، شناسایی کرده‌ایم  و مهارت‌های متناسب با نیاز دانش آموزان را پیگیری خواهیم کرد.

حاجی میرزایی با بیان اینکه کرونا باعث ایجاد ظرفیت تلویزیون و فضای مجازی شد، گفت: اگر با کرونا وداع کنیم با این ظرفیت‌ها وداع نخواهیم کرد و به عنوان آموزش مکمل استفاده می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: معتقدیم هیچ چیز جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد و همه تلاشم را می‌کنم با رعایت تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی حتی برای یک روز ارتباط دانش‌آموزان با مدارس قطع نشود.