محافظت کاکائو از قلب در زمان استرس

 فلاوانول ها گروهی از مولکول‌هایی هستند که به طور طبیعی در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شوند.

محققان دانشگاه بیرمینگام انگلستان پی بردند هنگامی که به افراد نوشیدنی کاکائو حاوی مقادیر بالای فلاوانول داده شد، رگ‌های خونی در هنگام استرس ذهنی عملکرد بهتری نسبت به نوشیدن یک نوشیدنی غنی شده بدون فلاوانول داشتند.

در اثر عملکرد اندوتلیوم، غشای نازکی از سلول‌های پوششی در قلب و رگهای خونی به کاهش خطر بیماری عروق محیطی، سکته، بیماری قلبی، دیابت، نارسایی کلیه، رشد تومور، ترومبوز و بیماری‌های عفونی ویروسی شدید کمک می‌کند. می‌دانیم که استرس ذهنی می‌تواند بر عملکرد رگ‌های خونی تأثیر منفی بگذارد.

تیم تحقیق اثرات فلاوانول های کاکائو را بر تغییرات ناشی از استرس بر عملکرد عروق بررسی کردند.

دکتر «کاتارینا رندیرو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما دریافتیم که نوشیدن کاکائو غنی از فلاوانول می‌تواند یک استراتژی مناسب غذایی برای کاهش اختلالات موقت در عملکرد اندوتلیال به دنبال فشار روانی باشد و همچنین جریان خون را در دوره‌های استرس زا بهبود بخشد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «فلاوانول ها در طیف وسیعی از میوه‌ها و سبزیجات بسیار متداول هستند. با استفاده از مزایای قلبی عروقی شناخته شده این ترکیبات در دوره‌های آسیب پذیری عروقی حاد (مانند استرس)، می‌توانیم رهنمودهای بهتری را در مورد نحوه استفاده بیشتر از مواد غذایی در زمان‌های پراسترس به افراد ارائه دهیم.»

انواع مواد خوراکی غنی از فلاوانول عبارتند از سیب، انگور سیاه، توت سیاه، گیلاس، تمشک، گلابی، چای سبز و کاکائو فرآوری نشده.