چاقی از ابتلا به کرونا هم ترسناک‌تر است/ ۲۳ درصد ایرانی‌ها چاق هستند

 رضا ملک زاده فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان به مناسبت هفته سلامت گوارش اظهار کرد: امسال هفته سلامت گوارش به چاقی اختصاص داده شده است زیرا پاندمی بودن چاقی از پاندمی کرونا مهم‌تر است، حتی اگر افراد چاق به کرونا مبتلا شوند احتمال مرگ آن‌ها دو برابر انسان‌های لاغر است.

او ادامه داد: در کل دنیا حدود ۲ میلیارد نفر اضافه وزن و ۶۵۰ میلیون نفر چاقی شدید دارند همچنین  ۳۵۶ میلیون کودک و نوجوان  چاق شدند. در ایران نیز ۷۰ حدود درصد مردم از اضافه وزن رنج می‌برند، اضافه وزن ۴۷ درصد و چاقی نیز ۲۳ درصد اعلام شده است و این چاقی باعث بروز بیماری‌هایی در جامعه شده که باعث مرگ زودرس یکی از آن‌ها است. از عوارض آن باید به کبد چرب که حدود ۳۰ درصد ایرانی‌ها به آن مبتلا هستند، اشاره کرد علاه بر آن  ۵۰ درصد ایرانی‌ها به فشار خون مبتلا هستند که علت آن مصرف نمک اضافی  است.  ۱۰ سال پیش حدود ۷ درصد ایرانی‌ها دیابت داشتند، اما در حال حاضر این عدد به ۱۵ درصد برای مردم بالای ۴۰ سال رسیده است.
 

کالری لازم برای ایرانی‌ها حدود ۲۷۰۰ تا ۲۰۰۰ کالری در روز باید باشد

او گفت: به این ترتیب اگر با چاقی مقابله نشود، تا ۲۰ سال آینده مشکلات بسیار زیادی از نظر سلامت در جامعه به وجود خواهد آمد. به طور کلی در این پاندمی چاقی علاوه بر دولت، مردم نیز باید به میدان بیایند. این پاندمی وابسته به افزایش سرانه میزان کالری بوده و حدود ۳۰ درصد غذا‌های مصرف شده توسط ایرانی‌ها اضافی است، کالری لازم برای ایرانی‌ها حدود ۲۷۰۰ تا ۲۰۰۰ کالری در روز باید باشد، اما در حال حاضر این عدد به ۳۰۰۰ رسیده است. بنابر این توصیه می‌شود مردم رژِیم بگیرند و فعالیت بدنی داشته باشند، هفته‌ای ۵ روز و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه وزن پر تحرک داشته باشند تا بدنشان به تعریق بیفتد  همچنین مردم باید سرانه مصرف کالریشان که در برنج، نان، سیب زمینی وفست فود‌ها وجود دارد کاهش دهند تا جلوی اپیدمی چاقی در کشور گرفته شود.

ملک زاده بیان کرد: موضوع چاقی تمام دنیا را درگیر کرده و از ۲ میلیارد نفری که در جهان چاق هستند، حدود ۳.۵ میلیون نفر آن‌ها احتیاج به جراحی چاقی دارند. در سال‌های اخیر جراحی چاقی در ایران بسیار متداول شد، اما این موضوع اصلا خوب نیست و بهتر است در این رابطه پیشگیری شود.

او گفت: افرادی که کبد چرب دارند معمولا پس از ۳۰ سال دچار نارسایی کبدی می‌شوند، اما حدود ۷۵ درصد این افراد از سکته‌های قلبی می‌میرند. فردی که کبد چرب دارد بیش از نگرانی درباره کبد خود باید نگران سکته‌های قلبی و مغزی باشد.

ملک زاده بیان کرد: مبارزه با چاقی امری است که صرفا با کمک مردم میسر می‌شود، اما دولت باید محصولات غذایی را عرضه کند که نمک آن‌ها نسبت به سایر غذا‌ها کمتر باشد. مردم باید به جای استفاده از غذا‌ها به سمت استفاده از سبزیجات بروند و دولت نیز باید مقداری یارانه به غذا‌های جلوگیری کننده از چاق شدن مردم اختصاص دهد.

او تصریح کرد: حدود یک سوم از سرطان‌ها به علت چاقی به وجود می‌آید همچنین رفلاکس معده نیز در همین دسته قرار می‌گیرد و عامل اصلی آن به دلیل چاق بودن است. در همین راستا بیشتر فعالیت‌های خود را برای آگاه سازی مردم و توصیه به مردم برای کاهش وزن انجام خواهیم داد.

فوق تخصص گوارش و کبد گفت: به طور کلی پیش بینی می‌شود هر سه یا چهار سال یک اپیدمی در جهان به راه بیفتد که علت اصلی آن نزدیک شدن ارتباط انسان‌ها با حیوانات است؛ این موضوع در چین به شدت به چشم می‌خورد و به تجارتی بزرگ تبدیل شده است. حیوانات وحشی بدترین ویروس‌ها را دارند که در بدن آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما با ورود به بدن انسان باعث بیماری می‌شود.

ملک‌زاده تصریح کرد: ویروس کووید ۷۰ سال در بدن خفاش وجود داشته است و با خوردن این حیوان توسط انسان‌ها ویروس مذکور در جهان پخش شده است. ویروس‌هایی که در بدن پستانداران وجود دارد بسیار زیاد بوده و پیش بینی می‌شود در آینده بیشتر با این نوع ویروس‌ها درگیر شویم. در گذشته نیز چینی‌ها خفاش را می‌خوردند، اما با شدت گرفتن این موضوع در چین، ویروس کرونا به اپیدمی تبدیل شد.شیوع برخی ویروس‌ها به دلیل از بین رفتن محل زندگی حیوانات است. 

او بیان کرد: به طور کلی در ۱۰ سال گذشته تحقیقات بسیار جامعی در مورد چاقی انجام شد و در بین کشور‌های اسلامی و منطقه کشور ما بالاترین رتبه علمی و مطالعاتی را دارد؛ مهم‌ترین موضوع مقابله با چاقی است تا از این طریق هزینه‌های درمان نیز کاهش یابد.