خواص بی نظیر چای آلبالو

چای آلبالو را می‌توان هم با آلبالوی تازه و هم با آلبالوی خشک تهیه کرد. برای تهیه هر یک لیوان از چای آلبالو با کمک آلبالوی تازه می‌توانید نصف لیوان آلبالوی تازه را همراه با یک لیوان آب جوش داخل قوری بریزید و قوری را به مدت حدود 20 دقیقه روی بخار کتری یا سماور قرار دهید.

بهتر است قبل از افزودن آلبالوها به آب جوش ، یک شیار کوچک روی آنها ایجاد کنید تا رنگدهی بهتری داشته باشد. اما از مهم‌ترین تاثیرهای مثبت عادت به نوشیدن چای آلبالو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

1. بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن 

چای آلبالو حاوی ویتامین‌های A، C و K در کنار پتاسیم، مس، منگنز و فیبر غذایی است. از این‌رو، مصرف این چای در روزهای گرم می‌تواند تامین‌کننده مقداری از آب و املاح مورد نیاز بدن و تقویت‌کننده سیستم ایمنی باشد. از آنجایی که چای آلبالو جزو نوشیدنی‌های ادرارآور محسوب می‌شود، بهتر است که مصرف آن را به میان‌وعده صبح یا عصر موکول کنید.

2. بهبود عملکرد مغز 

افزایش میزان استرس اکسیداتیو در بدن با اختلال عملکرد مغز و ابتلا به بیماری‌هایی مانند اختلال شناختی، پارکینسون و آلزایمر رابطه مستقیم دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که آنتی‌اکسیدان‌های فراوان موجود در آلبالو، آب آلبالو و چای آلبالو به کاهش شدید استرس اکسیداتیو در بدن و بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند. یکی از مشکلاتی که بعضی از افراد در روزهای گرم سال با آن مواجه می‌شوند، افزایش تحریک‌پذیری عصبی، خستگی‌های ذهنی و کاهش تمرکز در اثر شکل‌گیری اختلال در روند تامین آب و الکترولیت‌های بدن است. مصرف چای آلبالو می‌تواند از طریق برطرف کردن این اختلال باعث بهبود عملکرد مغز شود و آرامشی نسبی را به همراه بیاورد.

3. تنظیم فشار خون 

یکی از مهم‌ترین فواید مصرف آلبالو و چای آلبالو، تنظیم فشار خون است. زمانی که شما در روزهای گرم سال مصرف منظم آلبالو یا دمنوش آلبالو را به رژیم روزانه اضافه می‌کنید، حجم مناسبی از فیبر غذایی و آنتی‌اکسیدان‌ها را به بدن تان می‌رسانید. در این صورت با تنظیم شدن فشار خون در این روزهای گرم سال، از ابتلا به بیماری‌های قلبی و خصوصا حملات قلبی پیشگیری خواهید کرد. البته به یاد داشته باشید که اگر فشار خون شما پایین باشد نباید در مصرف آلبالو یا چای آلبالو زیاده‌روی کنید زیرا ممکن است که در این صورت به اُفت شدید فشار خون دچار شوید. افرادی که به‌طور مرتب دچار اُفت فشار خون می‌شوند، می‌توانند چای آلبالو را همراه با یک قاشق چای‌خوری عسل یا دو عدد خرما میل کنند.