هضم سریع غذا با این مواد غذایی + جزئیات

 علی‌رغم فواید متعدد فیبر غذایی، رژیم غذایی دارای فیبر زیاد به همه افراد توصیه نمی‌شود. درواقع، بعضی از کسانی که مبتلا به بیماری‌ها و سندرم‌های گوارشی هستند باید رژیم غذایی کم‌فیبر داشته باشند تا کمتر با مشکل مواجه شوند. 

ماست

در کل، مواد غذایی کم‌فیبر ذاتا آسان‌تر هضم می‌شوند و در نتیجه انتخاب این مواد غذایی می‌تواند شرایط افرادی که به بیماری گوارشی دچار هستند را بهتر کند. در ادامه به معرفی خوراکی‌هایی می‌پردازیم که هضم آسانی دارند. این مواد غذایی عبارتند از:

1. موز 

موز رسیده خوراکی فوق‌العاده باکیفیتی است که هضم آسانی هم دارد. درحالی که بعضی میوه‌ها سرشار از فیبر هستند، موز فقط مقدار متوسطی از فیبر را درون خودش جای داده است. موز با بهبودبخشی به مشکلاتی همچون یبوست و اسهال هم کمک می‌کند و در نتیجه اضافه کردن موز به رژیم غذایی افراد مبتلا به مشکلات گوارشی می‌تواند نتایج خوبی داشته باشد. پختن موز حتی هضم آن را ساده‌تر هم می‌سازد، چون مواد مغذی موجود در موز پس از پخته‌ شدن بهتر از قبل برای جذب شدن در دسترس بدن قرار می‌گیرند. 

2. سیب‌زمینی 

سیب‌زمینی پخته‌شده از خوراکی‌های مفیدی است که به‌راحتی هضم می‌شود. با توجه به این‌که بخش زیادی از سیب‌زمینی را فیبر غیرمحلول تشکیل می‌دهد، به‌نرمی و به‌آرامی از دستگاه گوارش عبور می‌کند. همین روند باعث تسریع در هضم می‌شود و نظم خوبی را به دستگاه گوارش برمی‌گرداند. حتی سیب‌زمینی پخته‌شده و بدون پوستی که قسمت‌های داخلی‌اش هم له شده باشد، بسیار راحت‌تر هضم خواهد شد. 

3. مرغ و بوقلمون 

منابع پروتئینی حیوانی و بدون چربی مانند سینه مرغ و سینه بوقلمون به‌طور طبیعی هیچ فیبری ندارند و درنتیجه به‌راحتی هضم می‌شوند. افرادی که در هضم غذاها دچار مشکل هستند، باید پروتئین‌های بدون چربی را در مقادیر کم‌حجم‌تری مصرف کنند چراکه به‌هرحال پروتئین و چربی این منابع غذایی زیاد است و همین ویژگی می‌تواند مشکلاتی را برای دستگاه گوارش به‌وجود بیاورد. 

4. ماست 

بسیاری از رژیم‌های غذایی، استفاده از ماست را به‌عنوان میان‌وعده یا حتی صبحانه پیشنهاد می‌کنند. این خوراکی ساده با بهبودبخشی به سلامت دستگاه گوارش و کاهش وزن مرتبط است. اگر رژیم غذایی شما کم‌فیبر باشد، انتخاب ماست قطعا برای شما عالی خواهد بود چون این خوراکی حاوی فیبر نیست. البته ماست منبع خوبی برای دریافت پروتئین، چربی‌های سالم، ویتامین‌ها و املاح به‌شمار می‌رود.

5. هندوانه، طالبی و... 

درحالی که بعضی میوه‌ها می‌توانند باعث بیماری‌های گوارشی شوند اما بعضی میوه‌ها مانند هندوانه، طالبی و... نیز به‌راحتی هضم می‌شوند. آنچه هضم این میوه‌ها را ساده‌تر می‌کند، وجود حجم بالای آب در ساختار شکل‌گیری آنها و همچنین وجود مقدار بسیار  محدودی از فیبر در آنهاست. در میان این میوه‌ها، هندوانه منبع بسیار خوبی برای دریافت ویتامین C، ویتامین A، مس، ‌بیوتین و... نیز به‌شمار می‌رود.