چگونه در ماه رمضان وزن کم کنیم؟

کاهش وزن در ماه مبارک رمضان از مواردی است که اگر بار رعایت اصول نباشد به بدنمان آسیب برساند اما اگر همراه با رعایت نکات تغذیه ای باشد می تواند منجر به تناسب اندام شود و شما را از شر چربی های مضر نجات دهد.

به گزارش افکارنیوز، ماه رمضان ماه بندگی و تقویت ذهن و روح آدمی است اما در کنار همه این ها روزه داری در این ماه برای سلامتی و رسیدن به تناسب اندام همه افراد مفید است . اما برخی از افراد در این ماه با خوردن غیر اصولی مواد غذایی نه تنها کاهش وزن ندارند بلکه دچار اضافه و چاقی نیز می شوند.

اخبار اجتماعیبر خلاف تصور عموم، رژیم گرفتن برای کاهش وزن در طی ماه رمضان ممانعت خاصی ندارد و شما می‌توانید همزمان رژیم خود را برای کاهش وزن دنبال کرده و در عین حال روزه هم بگیرید.

زیاده خوردن به بدن انسان آسیب می رساند و از نظر علمی زیاده روی کردن در خوردن انواع غذاها ، چربی ها و قندها مشکلات و بیماری هایی از قبیل فشار خون ، دیابت ، قلبی و عروقی آتروز ، و حتی ریسک سرطان را افزایش می دهد. ماه مبارک رمضان تمرینی است برای کم خوری و دوری از پرخوری است و با رعایت مقدار مصرف و تامین نیازهای غذایی در حد قابل قبول در این ماه می توان از زیان های ناشی از کمبود غذایی در امان بود.

لاغری

در اکثر موارد کسانی که رژیم غذایی خاصی را برای رسیدن به وزن متناسب خود دنبال می‌کنند و رژیم شان با روزهای ماه مبارک رمضان مصدف می‌شود، می‌توانند وزن خودشان را مطابق ماه‌های قبل کاهش دهند؛ چون این کاهش وزن به علت سوزاندن مقداری از چربی‌های ذخیره‌ای بدن است. 

اگر قصد کاهش وزن دارید به هیچ وجه وعده سحر خود را حذف نکنید. چون این کار باعث می‌شود دریافت پروتئین در طول روز کاهش پیدا کرده و در نتیجه به مرور عضلات شروع به سوختن کرده و برای تامین سوخت مورد نیاز بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چند راهکار طلایی برای کاهش وزن در ماه رمضان

هرگز سحری را حذف کنید

اگر قصد کاهش وزن دارید به هیچ وجه وعده سحر خود را حذف نکنید. چون این کار باعث می‌شود دریافت پروتئین در طول روز کاهش پیدا کرده و در نتیجه به مرور عضلات شروع به سوختن کرده و برای تامین سوخت مورد نیاز بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

غذای سالم بخورید

روزه خود را با غذایی سالم باز کنید. روزه خود را با غذاهایی باز کنید که فیبر و پروتئین بالایی دارند. این کار کمک می کند قند خونتان را ثابت نگه دارید، گرسنگی را رفع کنید و از پرخوری جلوگیری کنید.

غذاهایتان را در چند نوبت مصرف کنید

در چندین نوبت مواد غذایی خود را در فاصله افطار تا سحر در وعده های کوچک مصرف کنید . این کار سبب کاهش وزن شما خواهد شد.

حساب شده ورزش کنید

ورزش

ورزش کنید ورزش، وعده های کوچک، خوردن غذاهای سالم همه اینها با هم نسخه کاهش وزن در ماه رمضان را تشکیل می دهند. فراموش نکنید ورزش برای داشتن کاهش وزن با ثبات لازم است، پس سعی کنید بعد از افطار ورزش کنید.

بهترین ورزش در روزهای ماه مبارک رمضان

یکی از بهترین ورزش هایی که می توانید انجام دهید پیاده روی است. پیاده روی حتی کمک می کند غذایتان راحت تر هضم شود و بعد از وعده افطار احساس سنگینی نکنید.

تنقلات را کنار بگذارید

 در فاصله افطار تا سحر از خوردن تنقلات خودداری کنید و شیرینی جات مصنوعی مانند زولبیا و بامیه نخورید و به جای آن از خرما استفاده کنید.

در سحر و افطار میوه و سبزی بیشتر مصرف کنید

خوردن میوه و سبزیجات در وعده افطار و سحر باعث می شود که شما در روز احساس سیری بیشتری کنید زیرا میوه ها و سبزیجات ، در بدن ماندگاری بیشتری دارند و حاوی مقدار زیادی آب هستند که سبب تامین آب مورد نیاز بدن و جلوگیری از بروز تشنگی خواهند شد.

میوه

غذاهای حاوی پروتئین مصرف کنید

مصرف غذاهای پروتئینی در رژیم غذایی اهمیت فراوانی دارد زیرا این غذاها سبب احساس سیری شده و اشتهای کاذب را از بین می برد و به تدریج سبب کاهش وزن می شود.

غذاهای چرب و پرنمک استفاده نکنید

مواد پر چرب را که در ماه رمضان سبب تشنگی و گرسنگی بیشتر می شود مصرف نکنید .گرسنگی خود را با خوردن غذاهای سالم رفع کنید و از پرخوری جلوگیری کنید. ازخوردن مواد غذایی سرخ کردنی تا حد امکان خودداری کنید، زیرا باعث چاقی و تشنگی در شما می شود.

گیاهان و ادویه جاتی که در ماه رمضان به کاهش وزن کمک می کنند

زردچوبه: این ادویه را هندی ها زیاد در غذاهایشان استفاده می کنند، زردچوبه نشان داده که می تواند به کاهش التهاب کمک کند، التهاب یکی از دلایل چاقی و کندی کاهش وزن است.

دارچین: هر چقدر دوست دارید می توانید از دارچین استفاده کنید، دارچین کمک می کند قند خون و انسلین کنترل شود، که در نتیجه از ابتلا به دیابت جلوگیری می کند.

پودر فلفل: ماده ای به نام دی هیدروکپسیات در فلفل وجود دارد که مشخص شده اگر روزانه سه مرتبه استفاده شود می تواند توانایی چربی سوزی بدن را بالا ببرد.

فلفل

زنجبیل: زنجبیل تازه یا به صورت پودر شده می تواند اشتها را کاهش دهد و از پرخوری جلوگیری کند.

فلفل سیاه: ماده ای که در فلفل سیاه وجود دارد و به آن طعم تندش را میدهد، پی پرین نام دارد. مشخص شده است که پی پرین به بدن از طریق گرمازایی کمک می کند تا بیشتر کالری بسوزاند. پی پرین همچنین به بدن کمک می کند که از مواد مغذی بهتر استفاده کند.

یک نکته طلایی:

مصرف نوشیدنی های گازدار را در ماه رمضان را کنار بگذارید. نوشیدنی های گازدار ادرار آور است و این عامل باعث می شود نه تنها خوردن آنها آب مورد نیاز بدن را تامین نمی کند، بلکه با مصرف آنها، آب بدن به میزان بیشتری دفع شود.