آتش سوزی در تالاب انزلی شهریور 1400+جزئیات

آتش سوزی در تالاب انزلی شهزیور 1400 توسط دادستان بندر انزلی تشریح شد. وی همچنین از دستگیری دو نفر در این ماجرا خبر داد. عصر دوشنبه در منطقه چراغ پشتان بندرانزلی بیش از پنج هکتار از نیزار‌های این بخش از تالاب طعمه حریق شد. جزئیات بیشتر از آتش سوزی عمدی در تالاب بندر انزلی را با هم می خوانیم.

اکبر سبحانی ظهر امروز در جلسه ستاد بحران در فرمانداری انزلی درباره حریق در تالاب انزلی اظهار داشت: باید برای جلوگیری از وقوع این‌‌گونه حوادث تصمیمات دوراندیشانه‌ای اتخاذ شود که در آینده شاهد وقوع این اتفاقات نباشیم.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندر انزلی با بیان اینکه نیروی انتظامی شهرستان بندر انزلی 2 نفر را به جرم ایجاد حریق عمدی در تالاب شب گذشته دستگیر کردند عنوان کرد: این دو نفر اکنون تحت نظر هستند تا اقدامات قانونی در مورد آن‌ها انجام شود. 

وی با اشاره به اینکه منشأ حریق‌های عمدی روزها و سال‌های اخیر در تالاب انزلی عوامل انسانی است چرا که در آن محدوده تیر برق یا منزل مسکونی وجود ندارد گفت: سودجویان که زمین آن‌ها در مجاورت تالاب است این نیزارها را آتش می‌زنند تا تصرفات خود را به سمت تالاب را افزایش دهند.

سبحانی با بیان اینکه اعمال جزای نقدی و جرم درجه 6 برای آتش افروزانی که سرمایه‌های ملی را به آتش می‌کشند کافی نیست افزود: با توجه به اینکه تالاب انزلی چهره بین‌المللی دارد باید مانند فرزند خود از آن محافظت کنیم لذا این مشکل باید اساسی برطرف شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندر انزلی گفت: سودجویان از عمد اقدام به آتش‌افروزی کرده و اعلام می‌‌کنند سوزاندن خار و خاشاک سبب گسترش حریق شده که این ادعا بسیار کودکانه بوده و اقدام عامدانه آن‌ها سبب نابودی سرمایه‌های ملی شده است. 

وی با تأکید بر اینکه شهرستان بندرانزلی با تالاب آن شناخته شده است تصریح کرد: چرا باید این‌گونه تالاب را در معرض خطر قرار داده و موجب از بین رفتن آن شویم؛ شرکت سهامی آب منطقه‌ای باید نیروهای خود را به‌کار گرفته و حدود اراضی متصرفه را مشخص کند.

همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان نیز در این زمینه با اشاره به آغاز تلاش‌ها برای اطفای حریق تالاب انزلی در نخستین لحظات آغاز حادثه اظهار داشت: با توجه به اینکه آتش‌سوزی در نیزار بوده و امکان تردد ماشین‌های آتش‌نشانی برای اطفای حریق وجود نداشت عملیات اطفای توسط بالگرد در حال انجام است.

عباس صابر با بیان اینکه در جلسه امروز مدیریت بحران، روند اقدامات بررسی و فرآیندهای عاجل مورد نیاز از سوی دستگاه‌ها به آنان تکلیف شد، عنوان کرد: دستگاه‌های خدمات‌‌رسانی در آماده‌باش کامل و مشغول فعالیت برای اطفای کامل هستند.

وی با بیان اینکه بیش از 100 آتش‌نشان از شهرستان‌های همجوار بندر انزلی برای مهار آتش در تلاش هستند ابراز داشت: با توجه به گسترده بودن سطح آتش‌سوزی در این منطقه تلاش ما این است که مسیری برای تردد خودروهای آتش‌نشانی نیز ایجاد شود.

آتش سوزی در تالاب انزلی شهریور 1400+جزئیات

 

صابر با بیان اینکه روند اطفای حریق اکنون صرفاً با بالگرد امکان‌پذیر است و تلاش‌ داریم تا در سریع‌ترین زمان ممکن روند اطفای کامل حریق به اتمام برسد تصریح کرد: پس از مهار کامل آتش‌سوزی، خسارت وارده برآورد و اطلاع‌رسانی می‌شود.

‌مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان نیز  از آخرین وضعیت مهار آتش در تالاب انزلی خبر داد و اظهار داشت: 95 درصد حریق در تالاب انزلی تا ظهر امروز مهار شده و بالگرد امدادی سورت دوم پرواز را از صبح آغاز کرده است.

امیر مرادی با اشاره به طولانی شدن عملیات اطفای حریق ابراز داشت: به علت گرمای بالای منطقه به محض خاموش شدن آتش در یک محل حریق از ناحیه دیگری آغاز می‌شود و به همین دلیل اطفای کامل انجام نشده و آب‌پاشی هوایی را همچنان ادامه می‌دهیم.

وی گفت: روز گذشته یک فروند بالگرد امدادی از مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی وزارت دفاع به منطقه اعزام شد؛ این سیستم اطفای حریق هوایی از سال گذشته برای اطفای حریق مراتع و جنگل‌ها تشکیل شد.

مرادی خاطرنشان کرد: طبق پروتکل تعریف شده اگر حریقی در مناطق حفاظت شده و منابع طبیعی اتفاق بیافتد که از حالت مدیریت استانی خارج شود باید به این سازمان گزارش داده شود و روز گذشته این امدادخواهی توسط یگان محیط زیست استان انجام شد.

 ‌وی افزود: با توجه به اینکه آخرین اطفای حریق هوایی در مازندران بوده بالگرد‌ امدادی روز گذشته در پی درخواست ما از ساری به گیلان اعزام شد و چنانچه امداد هوایی انجام نمی‌شد کنترل آتش از دست ما خارج شده و خسارات بسیار بیشتری اتفاق می‌افتاد./ تسنیم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان گیلان عنوان داشت: به دلیل اینکه دسترسی به مناطقی که طعمه حریق شدند توسط نیروهای شهرستانی و استانی و به طور زمینی میسر نیست تلاش‌ها برای مهار آتش‌سوزی به صورت هوایی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه بین 7 تا 10 هکتار از نیزارهای تالاب انزلی تاکنون طعمه حریق شدند گفت: برآورد دقیق پس از اطفای حریق مشخص می‌شود؛ مردم نگران نباشند چرا که تمام دستگاه‌ها پای‌کار هستند و یگان حفاظت از جنگل‌ها نیز امروز به ما پیوستند و در تلاش هستیم تا اتفاق بدتری رخ ندهد.

به گزارش تسنیم آتشی که از روز گذشته هشتم شهریورماه در نیزارهای منطقه چراغ پشتان بندر انزلی آغاز شده همچنان ادامه دارد و دستگاه‌های خدمات‌رسان از عصر دیروز توسط اطفای زمینی و هوایی برای مهار این آتش‌سوزی گسترده تلاش می‌کنند.

همچنین سوم شهریور نیز پنج هکتار از نیزارهای روستای شانگهای پرده انزلی در آتش سوخت که شواهد حاکی از عمدی بودن این دو آتش‌سوزی‌ با هدف تصرف اراضی است این در حالی است که در سال 98 نیز حدود 10 هکتار از نیزارهای تالاب انزلی در آتش طمع زمین‌خواران سوخت.