خطرات و مضرات مصرف قهوه چیست؟

کارشناسان می‌گویند کافئین جایگزینی برای یک خواب خوب شبانه نیست،‌ خوابی که بافت‌های بدن را ترمیم و مغز را پاکسازی می‌کند. مصرف زیاد این ماده حتی می‌تواند الگوی خواب را مختل نماید. اگر لازم است بیشتر بیدار مانده و کمتر بخوابید کافئین می‌تواند برای شما کمک‌کننده باشد اما بی‌تردید کیفیت کاری شما پایین خواهد بود.

خطرات و مضرات مصرف قهوه چیست؟

بر اساس نتایج یک بررسی معتبر با موضوع «یادگیری، حافظه و شناخت» که در نشریه روانشناسی منتشر شده، از گروهی از شرکت‌کنندگان که یک شب کمبود خواب داشتند، خواسته شد تا آزمایشی در خصوص زمان واکنش و همچنین آزمایشی پیچیده تر در زمینه “نگهداری مکان” را انجام دهند، که مستلزم انجام یک سری کارها با ترتیبی خاص و بدون پرش یا تکرار مراحل است.

کیمبرلی فن، دانشیار گروه روانشناسی در دانشگاه ایالتی میشیگان طی بیانیه‌ای مطبوعاتی تصریح کرد: “ما دریافتیم که کمبود خواب عملکرد افراد در کارها را مختل می‌کند و استفاده از کافئین به افراد کمک کرده تا راحت‌تر به موفقیت در کار موردنظر خود برسند. این در حالی است که مصرف این ماده، تأثیر اندکی بر عملکرد فرد در محل کار آنهم برای اکثر شرکت کنندگان در مطالعه داشته است.”

خطرات و مضرات مصرف قهوه چیست؟

وی افزود: این بررسی مطالعاتی یک نتیجه ساده داشت: کافئین ممکن است به شما کمک کند تا بیدار باشید و به انجام وظیفه‌ای که به شما محول شده بپردازید، اما به جلوگیری از خطا کمکی نمی کند. ما پزشکان به بررسی خطاهای وابسته به عملکرد علاقه مند هستیم زیرا می‌توانند بسیار خطرناک باشند. به عنوان مثال، بسیاری از متخصصان و پزشکان مانند جراحان، باید ساعت‌های طولانی در طول شب کار کنند.

این پژوهشگر همچنین راهکارهایی برای اینکه باید از چه وظایفی در زمان بی‌خوابی استفاده کرد، ارائه نمود: من فکر می‌کنم که بهترین راه برای تصور این مسئله، این است که بدانیم هیچ کس نمی‌خواهد کاری را انجام دهد که عواقب کم‌خوابی را در آن ببیند. بنابراین من نسبت به انجام هر کاری مانند رانندگی یا کار با ماشین‌آلات سنگین یا انجام هر کاری که ممکن است خطایی در آن وجود داشته باشد، احتیاط می کنم. یک قاعده خوب برای پیروی از آن، این است که در هنگامی که خواب‌آلوده هستید، هیچ کار سخت و خطرناکی را امتحان نکنید؛ صرف نظر از اینکه کافئین استفاده کرده باشید یا خیر.

شرکت‌کنندگان در این مطالعه یا به طور معمول در خانه می خوابیدند یا یک شب در آزمایشگاه بیدار بودند. سپس آنها یک دارونما یا ۲۰۰ میلی گرم کافئین مصرف کردند، تقریباً مقدار یک تا دو فنجان قهوه. یافته‌های حاصل از این بررسی از این نظریه حمایت می‌کنند که کمبود خواب آنچه را که تحت عنوان “توجه و هوشیاری” شناخته می‌شود، از بین برده و توانایی انجام تکالیف شناختی را که نیاز به توجه دارند، از بین می برد. این امر تاکیدی بر نیاز ضروری کارگران برای اولویت قرار دادن خواب محسوب می‌گردد.

در طول خواب عمیق، بافت‌های بدن ترمیم شده و مغز از تجمع پلاک پاک می شود. در طول خواب REM، ارتباطات عصبی ایجاد می‌شود و خاطرات تثبیت می‌گردد. پرواضح است که قهوه یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا هرگز نمی‌توانند جایگزین آنچه در هنگام خواب خوب برای بدن روی می‌دهد، شوند.