دلیل لرزش دست؛ دارو، استرس یا بیماری؟ + درمان

شدت لرزش دست متغیر است و می‌تواند به طور تصادفی رخ دهد و یا به صورت مداوم وجود داشته باشد.

لرزش دست اولیه

شایع‌ترین نوع لرزش دست، لرزش دست اولیه است که بیشتر بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علت لرزش دست اولیه به خوبی درک نشده است. تصور می‌شود که این بیماری به دلیل اختلال در عملکرد طبیعی بخش‌هایی از سیستم عصبی مرکزی مانند مخچه ایجاد ‌شود. این نوع از لرزش گاهی در خانواده‌ها دیده می‌شود. طبق گفته موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی، حدود 50 درصد از موارد لرزش اولیه، ژنتیکی هستند. افراد مبتلا به لرزش اولیه، لرزش مداومی را تجربه می‌کنند که در هنگام حرکت بدتر می‌شود. این لرزش قابل کنترل نیست و اغلب در دست‌ها، بازوها، سر و تارهای صوتی رخ می‌دهد.

بیماری پارکینسون

افراد مبتلا به بیماری پارکینسون معمولاً زمانی که ماهیچه‌هایشان در حالت استراحت هستند، لرزش دست را تجربه می‌کنند. این افراد هنگام حرکت شاهد کاهش لرزش هستند. به این حالت، لرزش استراحت (Resting tremor) می‌گویند. اما حدود یک چهارم افراد مبتلا به بیماری پارکینسون دارای لرزش عملی یا لرزشی هستند که در هنگام استفاده از عضلات رخ می‌دهد. لرزش دست معمولاً نشانه اولیه بیماری پارکینسون است. اکثر مردم لرزش را در یک طرف بدن خود تجربه می‌کنند، اما ممکن است با گذشت زمان این علائم گسترش یابد. استرس، اضطراب یا هیجان می‌تواند لرزش را بدتر کند.

سکته مغزی

سکته مغزی ایسکمیک زمانی اتفاق می‌افتد که یک لخته خون شریان خون‌رسانی به مغز را مسدود ‌کند. این کار از رسیدن خون و اکسیژن به مغز جلوگیری می‌کند. اگر سکته مغزی فوراً درمان نشود، آسیب طولانی مدت و پایدار ممکن است رخ دهد. هر گونه آسیب پایدار می‌تواند مسیرهای عصبی در مغز را تحت تاثیر قرار دهد و باعث لرزش دست شود.

تیروئید پرکار

تیروئید غده‌ای در گردن است که درست بالای استخوان ترقوه قرار دارد. این غده هورمون‌هایی را تولید می‌کند که به تامین انرژی بدن کمک کرده و از این هورمون‌ها برای تنظیم متابولیسم استفاده می‌کند. پرکاری تیروئید بدن شما را بیشتر از آنچه که نیاز دارد فعال می‌کند.

این امر می‌تواند باعث مشکلاتی مانند موارد زیر شود:

    افزایش ضربان قلب

    مشکل خواب

    لرزش دست

اختلالات مخچه

اختلالات مخچه گروهی از اختلالات هستند که مخچه مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهند. مخچه ناحیه‌ای از مغز است که تعادل و هماهنگی را کنترل می‌کند. آسیب به این قسمت از مغز می‌تواند مسیرهای پیچیده‌ای را که حرکت و هماهنگی را کنترل می‌کنند، مختل کند. اختلالاتی مانند سندرم X شکننده بر مخچه تأثیر می‌گذارند. این اختلالات معمولاً علاوه بر تعادل و مشکلات راه رفتن باعث لرزش دست می‌شوند. سایر شرایط نیز می‌تواند به مخچه آسیب برساند و منجر به لرزش دست شود. این علل بالقوه شامل سکته مغزی، تشنج یا تومور هستند.

آسیب به مغز فرد ممکن است حرکت نرم و کنترل‌شده را دشوار کند.

بیماری هانتینگتون

بیماری هانتینگتون وضعیتی است که باعث تجزیه تدریجی سلول‌های عصبی در مغز می‌شود. لرزش یا ترمور دست یکی از شایع‌ترین علائم بیماری هانتینگتون است. با گذشت زمان، این وضعیت توانایی‌های شناختی و عاطفی و همچنین توانایی‌های فیزیکی را به شدت مختل می‌کند.

آسیب تروماتیک به مغز

آسیب فیزیکی به مغز می‌تواند عملکرد معمول مغز را مختل کند. آسیب به مغز ممکن است بر حرکت فیزیکی تأثیر بگذارد. لرزش یا ترمور دست ممکن است زمانی رخ دهد که آسیب بر نواحی خاصی از مغز مانند مخچه یا اعصابی که حرکت دست را کنترل می‌کنند، تاثیر بگذارد. آسیب مغزی می‌تواند در انواع حوادث مانند تصادفات یا سقوط رخ دهد.

عوارض جانبی دارو

لرزش دست می‌تواند نتیجه عوارض جانبی دارو باشد، از جمله موارد زیر:

    داروهای روانپزشکی

    داروهای ضدصرع

    داروهای ضدآسم

    داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی

دلیل لرزش دست؛ دارو، استرس یا بیماری؟ + درمان

یکی از دلایلی که لرزش‌های ناشی از دارو رخ می‌دهد این است که برخی از این داروها یکی از مواد شیمیایی مغز به نام دوپامین را مهار می‌کنند. این ماده شیمیایی اطلاعات را از یک قسمت مغز به قسمت دیگر منتقل می‌کند. زمانی که دوپامین نتواند به قسمت‌های مورد نظرش در مغز برسد، مشکلات حرکتی مانند لرزش دست ایجاد می‌شود. اگر دارو قطع شود، لرزش دست احتمالا از بین خواهد رفت.

مصرف بیش از حد کافئین

کافئین بیش از حد می‌تواند منجر به لرزش دست شود. این امر به این دلیل است که کافئین ماهیچه‌های بدن را تحریک می‌کند و باعث حرکت آن‌ها می‌شود. سایر علائم مصرف بیش از حد کافئین عبارتند از:

    ضربان بالا

    گیجی

    سردرد

    بی‌خوابی

    تحریک‌پذیری

مصرف بیش از حد الکل یا ترک آن

افرادی که از نظر فیزیکی به الکل وابسته هستند، ممکن است در صورت تلاش برای ترک نوشیدن، تعدادی از نشانه‌های ترک را تجربه کنند. لرزش دست یا “ترمور” یکی از رایج‌ترین علائم ترک الکل است. علائم دیگر عبارتند از:

[یادگیری را متوقف نکن؛ هر آموزش فقط ۲۹ هزار تومان]

یادگیری را متوقف نکن؛ هر آموزش فقط ۲۹ هزار تومان

دریافت آموزش

[yektanet-logo-sign]

تبلیغ

    تعریق

    توهم

    حالت تهوع

    استفراغ

لرزش دست یا ترمور ممکن است چند روز طول بکشد، اما اگر بدن فرد برای مدت طولانی از نظر فیزیکی به الکل وابسته بوده، این علامت و همچنین علائم دیگر می‌تواند چندین ماه ادامه داشته باشد.

اضطراب

استرس و اضطراب برای بسیاری از مردم یک واقعیت در زندگی روزمره است. هنگام استرس، بدن با ترشح آدرنالین-هورمونی که به کنترل انرژی کمک می‌کند-به استرس پاسخ می‌دهد. این هجوم ناگهانی آدرنالین می‌تواند منجر به افزایش ضربان قلب و افزایش جریان خون به مغز شود. این امر همچنین ممکن است باعث لرزش دست شود. استرس می‌تواند لرزشی که از قبل بوده را نیز بدتر کند.

قند خون پایین

قند خون پایین یا هیپوگلیسمی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما انرژی یا گلوکز کافی برای سوخت‌رسانی به فعالیت‌های شما را ندارد. حذف وعده‌های غذایی، مصرف بیش از حد دارو، ورزش بیش از حد، یا کم خوردن می‌تواند منجر به کاهش سطح گلوکز خون شود. وقتی سطح قند خون خیلی پایین باشد، بدن پاسخ هنگام استرس خود را آغاز می‌کند. این پاسخ می‌تواند باعث ایجاد احساس لرزش و عصبانیت در شما شود. سایر علائم قند خون پایین عبارتند از:

    تحریک‌پذیری

    ضربان قلب سریع

    مشکل در فکر کردن

    تعریق

    سرگیجه

برای افراد مبتلا به دیابت، قند خون پایین می‌تواند خطرناک باشد. اگر این اختلال درمان نشود، ممکن است منجر به از دست دادن هوشیاری، تشنج یا کما شود.

مولتیپل اسکلروزیس (MS)

یک بیماری پیشرونده است و زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن شما به مغز، اعصاب و نخاع حمله می‌کند. این امر منجر به مشکلاتی مانند التهاب و ضایعات در سیستم عصبی مرکزی و مغز می‌شود. با پیشرفت آسیب، علائمی مانند لرزش ممکن است ظاهر شود. سایر علائم MS عبارتند از:

    تغییر در گفتار

    مشکل در بلع یا جویدن

    مشکلات مربوط به کنترل مثانه

یادمان باشد هر لرزش دستی که به طور ناگهانی ایجاد شود و یا در سن پایین آغاز گردد، نیاز به پیگیری و بررسی دارد. همچنین لرزشی که فعالیت روزانه را مختل کند و کیفیت زندگی را کاهش دهد باید درمان شود. برای درمان لرزش دست می‌توانید به متخصص اعصاب مراجعه کرده و درمان‌های لازم را دریافت کنید.