کرایه تاکسی ۴۵ تا ۷۵ درصد گران شد

بررسی بهای کرایه تاکسی در دستور کار یکصد و سی و ششمین جلسه شورای شهر تهران قرار گرفت و افزایش کرایه ۴۵ درصد تا ۷۵ درصدی تاکسی با اتفاق آرا به تصویب رسید.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه متوسط افزایش نرخ کرایه تاکسی ۴۵ درصد است، اظهار کرد: از ۵۰۰ خط تاکسیرانی کمتر از ۱۰ درصد از خطوط، افزایش رقمی بیش از این دارند که به حداکثر ۷۵ درصد می‌رسد و برخی خطوط نیز کمتر از ۴۵ درصد است.

وی با بیان اینکه ورودیه برای تاکسی خطی و گردشی پنج هزار تومان است، یادآور شد: نرخ کرایه تاکسی‌های فرودگاه مهرآباد ۳۵ هزار تومان، تاکسی‌های راه آهن، ویژه و تاکسی تلفنی هریک ۲۵ هزار تومان و مبلغ هزار و ۴۵۸ تومان در تمام این بخش‌ها به ازای هر کیلومتر پیمایش لحاظ خواهد شد.

تشکری هاشمی تأکید کرد: اگر خط تاکسیرانی در خطوط با شیب تند باشد، تا سقف حداکثر ۲۰ درصد قابل افزایش خواهد بود و با توجه به اینکه در ساعات اوج ترافیک، رانندگان میلی به تردد ندارند، بنابر نظر کارشناسی سازمان تاکسیرانی، رقم تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در روزهای یخبندان و بارندگی شدید نیز حداکثر ۴۰ درصد افزایش پیش بینی شده است؛ از ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح نیز ۲۰ درصد به نرخ کرایه افزوده خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نرخ کرایه ون ها نیز تا سقف ۸۰ درصد تاکسی‌ها خواهد بود، یادآور شد: شهرداری تهران ملزم شده ظرف ۶ ماه ظرفیت پرداخت الکترونیک در تاکسی‌ها را فراهم و همچنین تاکسی برخط را از طریق جذب سرمایه گذاری و پلتفرم‌های موجود ظرف مدت ۹ ماه برقرار کند.

وی با اعلام اینکه قیمت‌های جدید از اردیبهشت ماه سال آینده اعمال خواهد شد، گفت: شهرداری تهران مجاز است افزایش ۸۰ درصدی قیمت را در خودروهای لوکس در نظر بگیرند و مرجع تشخیص آن سازمان تاکسیرانی است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه شهرداری تهران در سال آینده باید لایحه سرویس مدارس را برای سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ را اعلام کند، یادآور شد: سازمان تاکسیرانی مجاز است برای صدور مجوز بهره برداری شرکت‌های تاکسیرانی، مبالغ را بر اساس رتبه دریافت کند و مدت پروانه‌ها نیز سه ساله خواهد بود. ارقام برای شرکت‌های رتبه یک ۲۰ میلیون تومان، رتبه دو ۱۷ میلیون تومان، رتبه سه ۱۳ میلیون تومان، رتبه چهار ۱۰ میلیون تومان و رتبه پنج ۶ میلیون تومان است که البته تمام شرکت‌ها در رتبه پنج قرار دارند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در صورت تغییر نرخ حامل‌های انرژی، شهرداری تهران مکلف است اصلاحیه را تهیه کند و به شورا ارائه دهد، تصریح کرد: شهرداری مکلف است لایحه تعیین نرخ بلیت در سال ۱۴۰۳ را باید حداکثر تا پایان دی ماه سال آینده به شورا ارائه دهد.