شایع‌ترین روش‌های جراحی‌های چاقی کدامند؟

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما محمد کرمان ساروی فوق تخصصی جراحی پیشرفته درون بین و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در مورد تبلیغات نادرست در خصوص جراحی‌های چاقی به گفتگو پرداخت.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که شایع‌ترین روش‌های جراحی‌های چاقی کدامند، گفت: انواع روش‌های: بای پس معده و اسلیو معده، شایع‌ترین روش‌های جراحی چاقی هستند که در حال حاضر انجام می‌شوند.

وی افزود: این جراحی‌ها تنها برای کسانی انجام می‌شود که کاندید عمل باشند: یعنی BMI بالای ۳۵ یا ۴۰ داشته باشند، یا در افرادی که BMI بالای ۳۰ دارند و در عین حال به بیماری‌های مزمن غیرقابل درمان مبتلا می‌باشند، مانند دیابت مقاوم به درمان، یا افرادی که با تغذیه صحیح و دارو پاسخ نمی‌گیرند.

میهمان برنامه در خصوص تبلیغاتی که در فضای مجازی در رابطه با دستگاه‌های از بین برنده چربی‌های بدن انجام می‌شود، گفت: این روش‌ها قطعاً بر روی افراد چاق موثر نیستند و تنها می‌تواند در چاقی‌های موضعی مورد استفاده قرار گیرد.

کرمانی در پاسخ به این سوال که آیا بازگشت وزن بعد از اعمال جراحی امکان‌پذیر است، گفت: ۱۰ درصد افراد ممکن است به درجاتی، برگشت وزن داشته باشند، به خصوص افرادی که از نظر ژنتیکی پاسخ اولیه خوبی به درمان نداشته اند.

 وی تاکید کرد: پیگیری‌های بعد از عمل و مراجعات منظم سال‌های طولانی در این افراد، الزامی است.

برنامه ضربان همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۶ از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود.

شایع‌ترین روش‌های جراحی‌های چاقی کدامند؟