چه افرادی ۱۶ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند؟

تحقیق تایوانی بارقه‌ای از امید را نیز ارائه کرده است؛ ایستادن و حرکت کم در طول روز کاری یا اضافه کردن کمی ورزش در اوقات فراغت این خطر را به میزان زیادی کاهش می‌دهد.

پژوهشگران امیدوارند روزگاری، روز‌هایی که برای کار در حالت نشسته سپری می‌شوند به‌عنوان عادتی ناخواسته و ناسالم دیگر در نظر گرفته شود.

آنان گفتند: «در حال حاضر، نشستن طولانی‌مدت شغلی طبیعی تلقی می‌شود، اما اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چقدر نشستن می‌تواند کشنده باشد، ممکن است این رفتار رایج را غیرعادی کند».

دکتر چی-پانگ ون از موسسه تحقیقات سلامت ملی در ژونان، تایوان این پژوهش را انجام داده و نتایج آن در نشریه JAMA Network Open منتشر شده است.

نتایج پژوهش‌های پیشین نشان داده است با افزایش ساعت‌هایی در روز که صرف نشستن می‌شود، سلامتی کاهش می‌یابد و خطرات نشستن ممکن است صرفا این نباشد که نشستن برابر با زمانی باشد که در فعالیت صرف نشده است. به گفته گروه پژوهشی، وضعیت نشستن ممکن است چیزی خاص باشد که به ویژه مضر باشد.

گروه ون توضیح داد که نشستن ممکن است باعث ضعیف شدن پاها، تنه و افزایش جریان خون به اندام تحتانی همچنین التهاب با درجه پایین شود. به گفته آنان، این امر به نوبه خود می‌تواند به کاهش عملکرد انسولین، دیابت، چاقی، سندرم متابولیک و کاهش عملکرد کلیه در طول زمان منجر شود.

پژوهشگران داده‌های دقیق را در مورد زندگی روزمره تقریبا ۴۸۲هزار تایوانی با میانگین سنی ۳۹ سال تجزیه و تحلیل کردند. داده‌ها مربوط به فعالیت بدنی در اوقات فراغت همچنین ساعاتی بود که آنان در محل کار نشسته بودند. سلامت شرکت‌کنندگان نیز به‌طور متوسط حدود ۱۳ سال پیگیری شد.

در مقایسه با افرادی که سر کار نمی‌نشستند، افرادی که می‌گفتند بیشتر روز‌های کاری خود را پشت میز می‌گذرانند، شانس بیشتری برای مرگ در طول پژوهش داشتند.

نتایج پژوهش کنونی نشان داد که این خطر با افزایش سن افزایش می‌یابد و در زنان (۲۱ درصد) بیشتر از مردان (۱۳ درصد) است.

هنگامی که به بررسی مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی پرداختند، گروه ون دریافتند افرادی که بیشتر اوقات کارشان را پشت میز می‌گذارند، ۳۴ درصد بیشتر از افرادی که نمی‌نشینند، در معرض خطر قرار دارند. خطرات تقریبا برای مردان و زنان مشابه بود.

با این حال، به نظر می‌رسد تغییرات کوچک در محل کار یا خانه تمام این خطرات سلامتی را کاهش می‌دهند.

نتایج نشان داد افرادی که روز‌های کاری آنان ترکیبی از نشستن و حرکت است، افزایش خطر مرگ و میر ناشی از همه علل را تجربه نکردند.

برای ون و همکارانش، این نتایج بیان کرد که مداخلات در محل کار - استراحت منظم فعالیت یا استفاده از میز کار ایستاده به جای صندلی - ممکن است خطرات نشستن طولانی مدت را کاهش دهد.

به گفته گروه تایوانی، ورزش خارج از ساعات کاری - افزایش تنها ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در روز - همچنین باعث کاهش خطر مرگ زودهنگام افرادی می‌شود که در محل کار خود نمی‌نشینند.

به گفته پژوهشگران نتیجه نهایی این است که «تغییرات سیستمی در محل کار، مانند استراحت‌های مکرر، میز‌های ایستاده، مناطق تعیین شده در محل کار برای فعالیت بدنی و مزایای عضویت در باشگاه ورزشی می‌تواند به افرادی که مدام روی صندلی می‌نشینند کمک کند تا سالم بمانند».