نکاتی راجع به ویتامین آ

به گزارش افکارنیوز، اکثر ما هویج را به عنوان مخزن ویتامین آ می‌شناسیم، اما غیر از هویج در داروخانه نیز این ویتامین یافت می‌شود. آیا نحوه صحیح مصرف ویتامین آ را می دانید؟

ویتامین آ محلول در چربی است و برای عملکرد طبیعی شبکیه چشم و رشد طبیعی استخوان، پوست، بیضه‌ها و تخمدان‌ها لازم است. در داروخانه ویتامین آ به شکل کپسول، قرص، قرص‌های جویدنی، قطره خوراکی و تزریق در دسترس است.

مصرف صحیح

ویتامین آ داروی بدون نسخه نیست و تنها برای درمان بیماران مبتلا به کمبود ویتامین آ مصرف می‌شود.

بسته به مشکل فرد، پزشک میزان بخصوصی از این ویتامین را تجویز می‌کند. پس ویتامین آ را دقیقا مطابق با دستور پزشک خود مصرف کنید و هرگز بدون مشورت با پزشک معالج میزان ویتامین آ را افزایش یا کاهش ندهید. کپسول‌ها را به طور کامل ببلعید و از جویدن یا خرد کردن آنها خودداری کنید. بهتر است اشکال خوراکی ویتامین آ را با معده خالی مصرف نمایید، اما در صورت بروز ناراحتی معده، دارو را پس از غذا میل کنید.

ویتامین آ در طبیعت

جگر، روغن کبد ماهی، زرده تخم‌مرغ، میوه‌ها و سبزیجات زرد یا نارنجی مثل هویج، سبزیجات دارای برگ‌های سبز تیره، کره و مارگارین منابع خوب ویتامین آ هستند البته منابع گیاهی حاوی بتاکاروتن هستند که در بدن به ویتامین آ تبدیل می‌شود. برای تامین نیاز ویتامین بدن از منابع طبیعی، سعی کنید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید.

عوارض جانبی

ویتامین آ معمولا در میزان طبیعی و درمانی باعثبروز عوارض جانبی نمی‌شود، اما مصرف دارو برای مدت طولانی ممکن است سبب بروز افزایش میزان ویتامین در بدن و برخی عوارض شود. سردرد، تشنج، تحریک‌پذیری، تب، ضعف یا خستگی، افزایش حساسیت به نور خورشید، کاهش اشتها، خشکی دهان، درد شکم، استفراغ، ریزش مو، خشکی و ترک خوردگی پوست یا لب‌ها و درد استخوان یا مفاصل از اثرات افزایش تدریجی این ویتامین در بدن محسوب می‌شوند. خواب آلودگی، سرگیجه، سر درد شدید، کاهش هوشیاری، دوبینی، اسهال، استفراغ، پوسته پوسته شدن پوست و خونریزی لثه از علائم و نشانه‌های افزایش ناگهانی این ویتامین هستند.

۱۰ فرمان

۱ بدن در دوران بارداری و شیردهی نیاز به ویتامین آ دارد، اما در عین حال مصرف بیش از نیاز این ویتامین می‌تواند سبب بروز عوارض جدی شود و از این رو هرگز بدون مشورت با پزشک ویتامین آ استفاده نکنید.

۲ در صورت فراموش کردن یک دوز ویتامین آ، دوز فراموش شده را رها کرده، طبق برنامه منظم خود عمل کنید.

۳ ویتامین آ را در بسته مخصوص آن، کاملا پوشیده و دور از دسترس اطفال نگهدارید.

۴ قرص‌ها و کپسول‌ها باید در دمای اتاق، دور از نور مستقیم، حرارت زیاد و رطوبت نگهداری شود.

۵ با گذشتن از تاریخ اعتبار یا نیاز به دارو، آن را دور بریزید.

۶ در صورت بروز تغییر رنگ یا محتوای آمپول، از مصرف آن خودداری کنید.

۷ مصرف همزمان ویتامین آ با قرص‌های ضدبارداری خوراکی می‌توانند سبب افزایش سطوح خونی ویتامین آ شود.

۸ مصرف همزمان داروهای پایین‌آورنده چربی خون(همچون کلستیرامین) با ویتامین آ، می‌تواند جذب این ویتامین را کاهش دهد.

۹ اگر همزمان سایر ویتامین‌ها یا ایزوترتینوئین(آکوتان) مصرف می‌کنید حتما موضوع را به اطلاع پزشک خود برسانید.

۱۰ ــ اگر مبتلا به بیماری كبدی یا كلیوی هستید حتما موضوع را به اطلاع پزشك خود برسانید.