پوشش تمامی بیماران ضایعه نخاعی توسط بهزیستی

به گزارشافکارنیوز،یحیی سخنگویی در نشست خبری که امروز در سازمان بهزیستی کشور برگزار شد، افزود: مرکز توانبخشی ضایعه نخاعی دریکی از مراکز بهزیستی افتتاح شده بود اما کارایی لازم را نداشت بنابراین سعی کردیم آن را پویا کنیم و این مرکز در ماه جاری افتتاح می‌شود؛ البته پیش از افتتاح، این مرکز به یکی از انجمن‌های تخصصی واگذار شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: پنج استان ایلام، اردبیل، خراسان‌شمالی، خراسان‌جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد تحت پوشش تجهیزات توانبخشی و کمک توانبخشی قرار می‌گیرند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به استانداردسازی مراکز خدمات توانبخشی و کمک توانبخشی اظهار کرد: این مراکز در حال حاضر با رعایت مقررات می‌توانند از استاندارد برخوردار شوند.

سخنگویی در ادامه درباره قانون جامع حمایت از معلولان گفت: امسال در بعد وسیع‌تر قانون جامع حمایت از معلولان را اجرا می‌کنیم. علاوه بر آن گسترش خدمات غربالگری طیف اوتیسم را مدنظر داریم تا به صورت کشوری اجرا شود.

وی با اشاره به احیای کمیته‌های توانبخشی گفت: معلولان پس از ورود به سازمان بهزیستی بلاتکلیف بودند اما با تشکیل کمیته توانبخشی، تکلیف معلولان روشن می‌شود و آنان از سردرگمی نجات پیدا می‌کنند. علاوه بر آن از صرف میلیاردها تومان پول صرفه‌جویی می‌شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور درباره تاسیس خانه‌های زندگی مستقل معلولان اظهار کرد: پیش از ورود معلولان به خانه و جامعه، آنان مدتی را در خانه‌های مستقل معلولان زندگی می‌کنند تا آمادگی‌های لازم را برای ورود به زندگی خود و محیط جامعه پیدا کنند.

سخنگویی با اشاره به آخرین وضعیت صدور کارت‌های جدید معلولان اظهار کرد: ۱۰۰ میلیون تومان پول به منظور صدور ۶۰۰۰ کارت به استان تهران پرداخت کرده‌ایم ولی هنوز این کارت‌ها صادر نشده است، البته در سال جاری صددرصد این کار انجام خواهد شد.

وی در ادامه گفت: برای صدور ۱.۵ میلیون کارت به ۹ میلیارد تومان بودجه نیاز است البته ظرفیت کشوری ما سالانه ۱۵۰ هزار کارت است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور بااشاره به برگزاری نمایشگاه تجهیزات توانبخشی اظهار کرد: دومین نمایشگاه تجهیزات توانبخشی را در سال جاری در سطحی وسیع‌تر برگزار می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم در سال‌های بعد این رویداد را به صورت بین‌المللی برپا کنیم.

سخنگویی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: در ۳۰ سال اخیر هیچ فعالیتی نبود که پوشش صددرصدی در کشور پیدا کرده باشد. از جمله آنها به عمل کاشت حلزون می‌توان اشاره کرد. زمانی ظرفیت افراد تحت پوشش ۹۰ نفر بود اما با اختصاص ۵ میلیارد تومان، ۱۶۰۰ نفر تحت پوشش قرار گرفتند و در حال حاضر در سراسر کشور فردی کاندیدای عمل کاشت حلزون نیست. علاون بر آن در حال حاضر تلاش کرده‌ایم در جهت تامین نیازهای تعمیر و تعویض قطعات نیز عمل کنیم.

وی در ادامه گفت: سال گذشته همه معلولان تمام روستاهای کشور شناسایی شدند که بیش از ۳۶۰ هزار نفر می‌شوند. در سال جاری این کار را در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر انجام می‌دهیم.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر با انجمن‌های معلولان تعامل بسیار خوبی داریم. نیازهای این انجمن‌ها لزوما مالی نیست بلکه با گوش کردن به حرف‌های آنان نیز می‌توانیم به بخشی از نیازهای آنان پاسخ دهیم و توانسته‌ایم این فرهنگ را نهادینه کنیم.

سخنگویی در ادامه گفت: نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا در ارائه خدمات به معلولان عقب هستیم. بیش از ۱۰۰ هزار نفر در مراکز نگهداری، حرفه‌آموزی، پزشکی و… سازمان بهزیستی قرار دارند. در حال حاضر دنیای پیشرفته فاصله زیادی با موسسه‌گرایی در حوزه توانبخشی گرفته است و ما تلاش می‌کنیم این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

وی اضافه کرد: سال گذشته شعار موسسه‌زدایی را سردادیم و امسال این شعال را عملیاتی می‌کنیم. هدف ما باید انقراض مراکز توانبخشی باشد نه گسترش آنها، البته این کار به معنای بی‌اعتنایی به جامعه هدف خود نیست.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به خدمات توانبخشی خانواده‌محور اظهار کرد: ارائه این خدمات را از دو، سه سال قبل آغاز کرده‌ایم و سال گذشته طرح نگهداری در منزل را مطرح کردیم. در واقع توانبخشی خانواده‌محور بهتر از موسسه‌محور است چراکه در خانواده احساس مسوولیت بیشتر است. علاوه بر آن بهزیستی پاسخگوی مشکلات مراکز نخواهیم بود.

سخنگویی درباره واردات خودرو برای معلولان نیز اظهار کرد: کسانی که توانایی این کار را داشتند اقدام به واردات خودرو کردند اما برخی از افراد وسع مالی این کار را نداشتند بنابراین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت و معدن تفاهمنامهای منعقد کردند تا این دسته از معلولان بتوانند از تولیدات داخلی استفاده کنند. اگر قیمت این تولیدات کمتر از ۳۰ میلیون تومان بود، مابهالتفاوت دریافت و اگر بیش از ۳۰ میلیون تومان بود، مابهالتفاوت پرداخت میکنند.