این روزها با تغییر فرهنگ کاری و نیاز به بیشتر کارکردن، با انگیزه‌های مالی، فشار و استرس‌های ناشی از فضای کار افزایش یافته و درنتیجه شاهد افزایش مرگ‌ومیرهای ناشی از سکته و حملات قلبی، به خصوص در کشورهای صنعتی هستیم.

 به نظر می‌رسد این روزها عبارت معروف «جان کندن» یا «کار کردن تا حد مرگ»، در اقتصادهای پیشرفته‌ای مانند آمریکا مفهوم جدیدی پیدا کرده است. به تازگی اخباری مبنی بر فرهنگ‌های کاری زننده و کشنده در کمپانی‌هایی نظیر آمازون به گوش می‌رسد و ساعات کاری طولانی توام با استرس فراوان در بخش‌های صنعتی نظیر بخش مالی، حالا به جایی رسیده که ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده تا دریابند که چگونه استرس‌های ناشی از کار بر سلامت انسان اثر سوء می‌گذارد.

دانشمندان هم‌اکنون به ارتباط میان فشار کار و وقوع حملات قلبی و مرگ و میر را پیدا کرده‌اند و این برای افرادی که هر روز بر ساعات کاری خود می‌افزایند، خبر خوش نخواهد بود.

محققان دریافته‌اند که کارگرانی که در هفته بیش از 55 ساعت کار می‌کنند، خطر وقوع سکته در آنها 33 درصد افزایش می‌یابد. علاوه‌بر این، در این افراد احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن قلبی تا 13 درصد افزایش می‌یابد. این آمارها نتایج مطالعه روی بیش از 600 هزار کارگر شاغل در اروپا، آمریکای شمالی و استرالیاست که در آن ارتباط میان ساعات کار طولانی و سلامت مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه که نتایج آن در مجله علمی-پزشکی لنست منتشر شده نشان می‌دهد عوامل متعددی در افزایش این خطرات مقش دارند که این عوامل شامل نداشتن تجربه، تغذیه و رژیم غذایی نامناسب و استعمال دخانیات می‌شود.

محققان اعلام کردند: یافته‌های ما نشان می‌دهد که کارفرمایان باید توجه بیشتری به مدیریت عوامل خطر بیماری‌های قلبی-عروقی در کارگرانی که ساعت‌های کاری طولانی‌تری دارند، به خرج دهند.

هرچند از مجموعه عواملی که این ریسک‌ها را افزایش می‌دهد باخبر باشیم، اما آنچه که مسلم است، بسیاری از کارگران به خصوص آمریکایی‌ها عاشق کار کردن هستند، ولو این مساله جنبه مادی داشته باشد؛ و به همین دلیل سلامت قلبی و عروقی خود را نادیده می‌گیرند.

به طور میانگین، آمریکایی‌ها بیشتر از دیگران و بیشتر از دهه‌های قبل کار می‌کنند. در واقع، میانگین ساعات کاری هفتگی آمریکایی‌ها، 47 ساعت است اما بسیاری دیگر ساعتهای بیشتری را به آن می‌افزایند. بنابر نظرسنجی‌های انجام گرفته ازسوی موسسه افکارسنجی «گالوپ»، حدود 39 درصد از نیروهای کار در آمریکا بیش از 50 ساعت در هفته کار می‌کنند.

علاوه‌ بر این، بیماری‌های قلبی-عروقی، به‌تنهایی عامل 25 درصد از کل مرگ و میرهای سالانه در آمریکا محسوب می‌شود. این آمار 610 هزار مورد مرگ و میر را رقم می‌زند که از این حیث یکی از عوامل اصلی مرگ‌ومیر در این کشور محسوب می‌شود. همچنین، از عواملی که منجر به افزایش نرخ بیماری‌های قلبی می‌شود می‌توان به موارد زیادی که جز لاینفک فرهنگ کار و ادارات است، نظیر کم‌تحرکی، تغذیه نامناسب، استعمال الکل و دخانیات و همینطور چاقی و اضافه‌ وزن اشاره کرد.

هرچند برای حل این مشکلات می‌توان اقدام‌های مناسبی نیز انجام داد. در گذشته نیز مطالعات زیادی درباره تناسب اندام و افزایش بهره‌وری و کارایی انجام شده به‌علاوه رعایت یک رژیم تناسب اندام، یعنی رژیمی که همیشه به آن متعهد بمانید می‌تواند به میزان زیادی روند آسیب‌رسان استرس‌های فضای کار را معکوس کند. همچنین، همه ما خوب می‌دانیم که نشستن پشت میز در تمام طول روز تا چه اندازه می‌تواند برای سلامت مضر باشد. بنابراین، رفتن به باشگاه، قبل یا بعد از ساعات کار، می‌تواند به حل این مشکل کمک شایانی کند.

البته شکی نیست مشکلی که معمولا کارمندان و افراد شاغل را از رفتن به باشگاه منع می‌کند، محدودیت زمان است به خصوص افرادی که در هفته بیش از 50 ساعت کار می‌کنند. بنابراین، اگر جزو این افراد هستید، 5 تا 10 ساعت را در هفته به ورزش اختصاص دهید به علاوه زمانی را هم برای رفت و آمد به باشگاه تخصیص دهید و بزودی خواهید دید که بیش از زمانی که قبلا فکر می‌کردید زمان دارید. همچنین، سعی کنید وظایف خانوادگی خود را داخل مخلوط‌کن بریزید تا ببینید چقدر وقت بیشتر برای خوابیدن پیدا می‌کنید. بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که از بلایی که ساعات کاری طولانی بر سر بدنتان می‌آورد آگاه شوید و در جهت رفع این اثرات مخرب گام بردارید یا دست‌کم به دنبال تغییر باشید.