جای آب سرد این نوشیدنی را بخورید
دکتر حسن اکبری متخصص طب سنتی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دراین باره گفت: آب سرد به علت دارا بودن طبع سرد و تر روی NADH سلولی اثر منفی دارد و عبور الکترون برای متابولیسم مواد غذایی را کم می‌کند خوردن آب سرد موجب کاهش ATP سلولی در بدن می‌شود که می‌تواند موجب اختلال عملکرد بسیاری از سلول‌ها شده و باعث بروز بیماری می‌شود.
 
وی شربت‌های محلی را جایگزین مناسبی برای مصرف آب سرد دانست و افزود: شربت زعفران با سکنجبین، شربت بیدمشک با سکنجبین، شربت بهار نارنج با سکنجبین، شربت نعناع با سکنجبین، شربت عرق یونجه با سکنجبین می‌تواند به عنوان بهترین جایگزین در سبد خانوار به جای آب سرد قرار گیرد.
 
دکتر اکبری اظهار داشت: جایگزین مناسب برای آب سرد می‌تواند، آب، آب جوشیده ولرم شده،‌ آب جوش با خرما و شربت عسل برای مصرف در افراد غیر دیابتی باشد همچنین شربت سرکه انگبین بدون رازیانه برای آقایان و یا رازیانه برای بانوان توصیه می‌شود.
 
وی افزود: طریق مصرف این شربت برای یک استکان عسل با یک چهارم استکان سرکه محلی انگور و یک استکان گلاب و یک استکان عرق کاسنی و یک استکان عرق یونجه و آب جوشیده ولرم شده به میزان کافی به اندازه یک شربت معمولی شیرین است و طریق مصرف برای بانوان به صورت یک استکان عسل همراه با یک چهارم استکان سرکه محلی انگور و یک استکان گلاب به اضافه یک استکان عرق کاسنی و یک استکان عرق رازیانه و آب جوشیده ولرم شده به میزان کافی به اندازه یک شربت معمولی شیرین است.
 
این متخصص طب سنتی در پایان گفت: تمامی این شربت‌‌ها خنک و نه سرد باید خورده شود همچنین دیابتی‌ها در خوردن آن باید احتیاط کنند با این علم که میزان عسل و مواد شیرین دیگر برای آنان حدود یک چهارم شربت غیر دیابتی‌ها است.