پروین هدایتی با اشاره به نقش مشاغل خانگی در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: متاسفانه در کشور ما واژه مشاغل خانگی عمدتا با صنایع دستی و یا غذایی برابر دانسته می‌شود در صورتی که لازم است با همکاری حوزه‌های صنعتی زمینه تولید بدون کارخانه را فراهم کنیم. در این شرایط می‌توان بخشی از کالاها را در خانه و با قیمت ارزان‌تر تولید کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین مشکلات ورود زنان در دنیای کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری بحث‌های فرهنگی و اجتماعی است، افزود: این موضوع موجب شده که سال‌ها جوامع مختلف از نیمی از جمعیت فعال خود در فرایند تولید و خلق ثروت محروم و زنان به مصرف کننده تبدیل شوند.

معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده دولت دهم تصریح کرد: نداشتن اعتماد به نفس وخودباوری در میان زنان ازیک سو و باورهای نادرست جوامع از حضور زنان در عرصه اقتصادی از سوی دیگر باعث تشدید استفاده نشدن از ظرفیت‌های زنان شده است.

 

وی در ادامه گفت: کمبود اعتماد به نفس برای شروع و ادامه یک روند سرمایه‌گذاری ، پذیرش ریسک‌های تجاری، انجام مذاکرات تجاری، انجام امور مالی از طریق "اوراق بهادار" و عمدتا "چک" از دیگر دشواریهای زنان است.

معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده دولت دهم اضافه کرد: ایجاد تعادل میان کسب‌وکار و خانواده و قرار دادن زمانی برای کار و وقتی برای رسیدن به مسائل خانوادگی، به گونه‌ای که خدشه‌ای به خانواده وارد نیاید چالش مهم دیگر ورود زنان به دنیای سرمایه‌گذاری و تولید است البته به این مسئله غالبا عدم همکاری،حمایت و پشتیبانی افراد خانواده را باید اضافه کنیم.

وی تاکید کرد: برنامه‌ریزی نکردن بخش دولتی وحتی تعاونی در جلب مشارکت زنان در زمینه به‌کارگیری سرمایه های خرد و اندک آنان در مسیر تولید، موجب غیر فعال شدن بخش مهمی از سرمایه های جامعه شده است.

هدایتی در ادامه اظهارکرد: دولت باید به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی در نقش حمایتگری وتسهیل‌گری وارد شود و از طریق راه‌اندازی کسب و کارهای خوشه‌ای امکان توسعه اقتصاد محلی یا منطقه‌ای را با استفاده از استعدادها و تواناییهای بالقوه و باالفعل فراهم سازد.

معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان دولت دهم با اشاره به هزینه‌هایی مانند مالیات، بیمه و اجاره گفت: این هزینه‌ها شرایط سختی را برای تولیدکنندگان خرد به وجود می آورده است؛ البته قوانین حمایتی مانند قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه‌دار وجود دارد؛ اما چندین سال است که به آن‌هاعمل نمی شود و مجموع این شرایط موجب ورشکستگی و سرخوردگی تولیدکنندگان و افزایش ریسک جهت ورود به بازار کار و تولید شده است.

هدایتی در پایان اظهارکرد: متاسفانه اقتصاد ما هم چون سایرمولفه‌ها سیاسی شده است و از ظرفیت‌های اجرایی و مدیریتی زنانی که توانایی ایفای نقش در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی را دارند استفاده نمی‌شود.

 

هفته نامه شهر امید را از دکه های روزنامه فروشی تهیه کنید.

هفته نامه شهر امید را اینجا بخوانید.