«بُن خرید از شهروند» این فروشگاه را سودده کرده

گروه اجتماعی- پرویز سروری رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به تصمیم شهرداری تهران برای واگذاری فروشگاه های زنجیره ای شهروند به بانک شهر عنوان کرد: با توجه به مصوبه شورای شهر تهران در مورد الزام مناطق به انجام خرید های خود از شهروند وضعیت اقتصادی شهروند رو به بهبود است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد.

وی با اشاره به این که همچنان نسبت به واگذاری شهروند به جمع بندی قطعی نرسیده ام، گفت: از یک سو با بدهی های شهرداری تهران به بانک شهر مواجه هستیم و از سوی دیگر بانک شهر تعلق هایی را به مجموعه شهرداری تهران دارد.

سروری با اشاره به این که با واگذاری شهروند به بانک شهر این فروشگاه تا حدودی در مجموعه مدیریت شهری باقی می ماند، اظهار کرد: همچنین به دلیل این که بانک شهر به دنبال سوددهی بیشتر است، احتمال این که از مدیریت چابک تری در این فروشگاه استفاده کند، وجود دارد.

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بن های خرید از شهروند که توسط شهرداری تهران ارایه می شود، گفت: این موضوع همراه با مصوبه الزام مناطق به خرید از شهروند طبیعتا بر سوددهی فروشگاه شهروند اثرگذار بوده است.

وی ادامه داد: در صورت واگذاری به بانک شهر هم طبیعتا این بخش، مدل اقتصادی خود را به گونه ای طراحی می کند که به سوددهی برسد.

وی با تاکید بر این که بخش خصوصی به دنبال سود است و نمی تواند به عنوان یکی از اهرم های دولت در کنترل بازار به ایفای نقش بپردازد، اذعان کرد: شهروند از دید دولت در حال حاضر چنین نقشی را دارد. واگذاری به بانک شهر یا بخش خصوصی ممکن است این ابزار کنترل بازار را با چالش مواجه کند. اما نباید از یاد برد اگر به دلیل تلاش برای کنترل قیمت ها و ارایه خدمت به شهروندانی که قدرت خرید کمتری دارند، شهروند را در مجموعه شهرداری تهران حفظ کردیم، باید قیمت هایی بیش از سایر فروشگاه ها در این فروشگاه مواجه نشویم.

این عضو شورای شهر با اشاره به این که نظر دولت بر ماندگاری شهروند در مجموعه شهرداری تهران است، گفت: در صورتی که تصمیم به واگذاری این فروشگاه گرفته شد باید به مجموعه هایی واگذار شود که شهرداری تهران نیز در آن نقش داشته باشد.

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که در هر صورت باید نظامی بر شهروند مستقر شود که نکات مثبت و منفی مدیریتی این فروشگاه رصد شود، خاطرنشان کرد: در این صورت است که می توان یک کالا را با کیفیت بالا و کمترین قیمت به مردم عرضه کرد.