لوازم آرایش بی‌کیفیت و خطرآفرین

مصطفی اسماعیلی رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: استفاده بی رویه و غیر منطقی از فرآورده های آرایشی، مشکلاتی ایجاد کرده است که برای کاهش آنها ابتدا باید چاره ای فرهنگی اندیشید و میل تنوع طلبی مردم به ویژه زنان برای استفاده از لوازم آرایشی به گونه ای صحیح پاسخ داده شود که متخصصان امر بهتر می توانند به آن بپردازند.

این مقام سازمان غذا و دارو افزود: در مرحله بعدی باید تدابیری اندیشید تا جلوی تبلیغات بی حد و مرز لوازم آرایشی گرفته شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی ارائه‌دهندگان محصولات آرایشی در فروشگاه‌ها و حتی برخی داروخانه‌ها صرفا به منافع مادی فکر می‌کنند و برخی اقلام آرایشی را تبلیغ می کنند که مردم نیازی به آن‌ها ندارند.

اسماعیلی تاکید کرد: استفاده بیش از حد از مواد آرایشی، عوارضی برای سلامتی، اقتصاد خانواده و اقتصاد ملی، همراه دارد و در همه ابعاد زیان آور است.

وی ادامه داد: در برخی موارد دختران جوان به پزشک متخصص پوست مراجعه می کنند و درخواست ژل، بوتاکس، کرم یا کرم مات کننده دارند و با اصرار زیاد پزشک را برای ارائه نسخه مورد نظر در تنگنا قرار می دهند؛ به عنوان مثال از پزشک می خواهند کرم ضدچروک و دور چشم برایشان تجویز کند.

رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: این در حالی است که عموما در این سنین به محصولات این چنینی نیازی نیست و حتی استفاده از این لوازم و اقدامات ممکن است به پوست آسیب برساند.

اسماعیلی اضافه داد: برای اطمینان خاطر از سلامت فرآورده های آرایشی، توجه به نشان سازمان غذا و دارو و تاریخ مصرف آنها ضروری است.

وی تاکید کرد: چنانچه لوازم آرایشی تاریخ مخدوشی دارند نباید آنها را مصرف کنند، همچنین اگر محصول آرایشی مانند کرم، اول به صورت مایع از تیوپ خارج می شود، این کرم مشکوک است و نباید مصرف شود.

رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: اگر کرم دورنگ شده باشد به این صورت که ابتدا به رنگی و در ادامه به رنگی دیگر ازتیوپ خارج شود، ممکن است تغییرات شیمیایی در آن رخ داده باشد که محصول را از کیفیت مطلوب خارج کرده باشد.

اسماعیلی افزود: مصرف کنندگان اینگونه محصولات باید توجه داشته باشند که اگر کرمی مصرف می کنند که در آنها احساس ناخوشایندی مانند سوزش به وجود می‌آورد باید از مصرف آن پرهیز کنند.

وی ادامه داد: اگر کرمی حاوی ذراتی است که به طور معمول نباید در کرم وجود داشته باشد، نباید از این کرم ها استفاده کرد البته برخی کرم ها براده‌هایی برای ایجاد سایش در پوست دارند که با دیگر کرم‌های حاوی ذرات که به طور معمول مصرف آنها توصیه نمی‌شود، متفاوت است.

اسماعیلی یادآور شد: صنایع بهداشتی و آرایشی ایران از لحاظ کیفیت محصولات تولیدی از کیفیت خوب و قابل قبولی برخوردار است به‌ویژه درباره بسیاری از ضد آفتاب‌ها توصیه می‌شود که از محصولات ایرانی استفاده شود.