«تامین اتوبوس» توسط بخش خصوصی در انتظار مصوبه شورا/ رایزنی با دولت برای جبران کسری اتوبوس

گروه اجتماعی- ناصر امانی معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به این که بر اساس برنامه پنج توسعه شهرداری تهران باید در حال حاضر 12 هزار اتوبوس در حال خدمات رسانی باشند، عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر تنها 6 هزار اتوبوس در حال خدمات رسانی هستند.

وی ادامه داد: نسبت به سال جاری 10 درصد و نسبت به کل برنامه پنجم توسعه 50 درصد عقب ماندگی در حوزه تامین اتوبوس برای شهر تهران داریم.

سهم اندک ساکنان جنوب و غرب تهران از اتوبوس

معاون شهردار تهران با بیان این که گلایه مندی مردم از کمبود اتوبوس بیشتر شامل ساکنان جنوب و غرب می شود، اظهارکرد: ساکنان جنوب تهران بیشتر به حومه شهر نزدیک هستند و به همین دلیل برای تردد در شهر به اتوبوس نیاز دارند. در بخش غربی شهر همانند منطقه 22 نیز با توسعه بزرگراه سازی مردم با کسری اتوبوس مواجه شده اند.

وی ادامه داد: این در حالی است که غرب تهران با کمبود خطوط مترو نیز مواجه است.

امانی با بیان این که دولت چند سال است به بسیاری از کلان شهرها کمکی در زمینه تامین اتوبوس نداشته است، گفت: ما مشکلات دولت را قبول داریم اما برابر قانون 82.5 درصد از اتوبوس های شهری را دولت باید تامین کند.

امانی با بیان این که با وزارت کشور رایزنی هایی را در مورد جبران سهم دولت از کسری اتوبوس داشته ایم، اذعان کرد: همچنین با سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز رایزنی هایی داشته ایم. خواست ما این است که تنها مبالغی که در بودجه سالانه دولت برای کمک به حمل و نقل عمومی درج شده است را به شهرداری تهران بدهد.

به کارگیری بخش خصوصی با دو روش

معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران با بیان این که تمام اتوبوس های به کارگیری شده در تهران  در سال های اخیر از محل اعتبارات شهرداری تهران بوده است، خاطرنشان کرد: اخیرا برای حل این معضل  با روش بی او تی و نیز پِر کیلومتر به بخش خصوصی رو آورده ایم.

وی ادامه داد: رایزنی های ما با بخش خصوصی در حال انجام است تا بخش خصوصی به واردات اتوبوس دست بزند و در مقابل شهرداری تهران به آنها یارانه ارایه دهد تا بدین صورت بتوانیم کمبود اتوبوس را جبران کنیم.

وی با بیان این که امید داریم واردات اتوبوس توسط بخش خصوصی را به سوددهی برسانیم، گفت: در این صورت بخش خصوصی ترغیب به ادامه کار می شوند و کمبود در شهر تهران در این حوزه راجبران می کنیم.

وی با بیان این که تا کنون استقبال خوبی از سوی بخش خصوصی برای تامین اتوبوس انجام شده است، اظهار کرد: به زودی لایحه ای به شورای شهر تقدیم می شود تا مابه تفاوت یارانه ای که قرار است به بخش خصوصی به صورت پِرکیلومتر پرداخت کنیم در قالب مصوبه به تصویب برسد.در واقع حضور بخش خصوصی در تامین اتوبوس در انتظار این مصوبه است.

 

 

لیلا موسوی نسب