ناصر مهردادی مدیرکل محیط زیست استان تهران در جمع خبرنگاران گفت: اتوبان شهید شوشتری که همیشه مدنظر مدیریت شهری بوده تا ترافیک شهر و حتی استان تهران را کاهش دهد در مجموع نزدیک به ۹ کیلومتر آن به صورت آزادراه از مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست عبور می کند که بخشی از آن از منطقه حفاظت شده جاجرود و بخش دیگر از پارک ملی خجیر و سرخه حصار می گذرد و نگرانی هایی را برای محیط زیست به همراه داشته است.

مهردادی افزود: شهرداری تهران و دیگر کسانی که در این پروژه فعالیت می کنند در آغاز ارزیابی خود را به محیط زیست ارائه دادند و جلساتی هم برگزار شد اما جمع بندی ما این بود که این پروژه نباید انجام شود و مخالفت خود را نیز اعلام کردیم.

وی ادامه داد: پیگیری های مدیریت شهری منجر به آن شد که راهکارها و جایگزین هایی را ارائه کند که یکی از آنها عبور آزادراه از داخل تونلی در منطقه حفاظت شده بود.

قطع درخت و تعارض با عبور و مرور حیات وحش

مدیرکل محیط زیست استان تهران در تشریح نگرانی های محیط زیستی درباره اتوبان شوشتری گفت: جنگل هایی که در منطقه داریم و مسیر اتوبان از آنها می گذشت نگرانی هایی را به همراه داشت از طرف دیگر وقتی آزادراه مهمی با ۲۴ متر عرض و به شکل دو بانده احداث شود، ساخت این آزادراه نیز مشکلات ویژه ای را ایجاد خواهد کرد که از همه مهمتر تعارض با کریدور حیات وحش ماست که از آنجا عبور می کند و برای آنها مشکلات اساسی ایجاد می شود.

وی با تاکید بر اینکه نگرانی های دیگری مربوط به قطع درختان نیز مطرح بوده است، گفت: تا این ساعت ما طرح را به طور جزیی و همچنین مطالعات محیط زیستی مربوط به آن را در اختیار نداریم، قول داده اند که جزییات و گزارشات ارزیابی اثرات زیست محیطی را به ما ارائه کنند و ما هم آن را بررسی خواهیم کرد.

مهردادی با اعلام اینکه اگر تونل جایگزین اتوبان شود طول مسیر از ۹ کیلومتر به ۵ کیلومتر کاهش خواهد یافت، گفت: در صورت احداث تونل مسیر به هیچ عنوان نباید به سطح بیاید یا مثلا پلی احداث شود.

پروژه اتوبان شوشتری کاملا متوقف است

مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه مساله دیگر آلودگی صوتی به دلیل تردد وسایل نقلیه خواهد بود، تصریح کرد: اعتقاد داریم اطلاعاتی که تاکنون ارائه کرده اند قابل بحث است، نشست هایی در این زمینه خواهیم گذاشت و اگر نگرانی های محیط زیستی را کاهش دهند و رفع کنند به آنها کمک خواهیم کرد.

مهردادی در خصوص اینکه آیا فعالیت عمرانی در منطقه در حال اجراست یا خیر گفت: با توجه به پیگیری های محیط زیست در حال حاضر هیچ فعالیتی در منطقه انجام نمی گیرد و پروژه کاملا متوقف است.

وی در تشریح آسیب های محتمل در صورت احداث این اتوبان یا تونل گفت: آسیب ها به موارد مختلفی بستگی دارد از جمله اینکه عمق تونل از سطح چقدر باشد، یا میزان تردد چه اندازه باشد تا صدایی که حیات وحش را تحت تاثیر قرار می دهد مشخص باشد. از طرف دیگر اگر ورود و خروج به گونه ای باشد که حیات وحش بالادست به زندگی خود ادامه دهند مشکلی وجود نخواهد داشت.

مدیرکل محیط زیست استان تهران در پاسخ به پرسشی درباره تعداد احتمالی درختانی که باید برای احداث این اتوبان قطع شود گفت: هنوز مسیر تونل یا اتوبان را به ما ارائه نکرده اند و در این زمینه اطلاعات کافی نداریم اما اگر تردد از طریق تونل باشد قاعدتا قطع درخت محدود می باشد.

فرودگاه می‌تواند کانون آلاینده باشد

مهردادی در خصوص بوی بد فرودگاه مهرآباد در جنوب غرب تهران نیز گفت: این مساله نیز از نکاتی است که همه به درستی نگران آن هستند، طی سال های گذشته به تمهیدات لازم برای جانمایی بخش های خدماتی و صنعتی توجه کافی نداشته ایم و مشکل الان خود را بروز داده است. همکاران ما در سال های گذشته پیگیری هایی کرده اند و ما نیز در یک ماه گذشته نیروی بیشتری را برای این مهم در نظر گرفتیم.

وی توضیح داد: اثرات این مساله را در دو شهرستان ری و اسلام شهر داریم جمع بندی فنی و کارشناسی که داشتیم نشان داد ۵۲ درصد از مساله به شهرستان اسلامشهر و ۴۸ درصد به شهرستان ری مربوط می شود این کانون ها شناسایی شده  و با توجه به شرایط باد منطقه و گلبادهایی که تهیه کردیم مشخص شد ۶ ماه دوم بیشترین بو ناشی از شهرستان ری و شش ماه اول تواما متاثر از شهرستان ری و اسلامشهر است. بر همین اساس پیگیری های لازم را انجام خواهیم داد و تمرکزمان بیشتر بر ری خواهد بود.

مدیرکل محیط زیست استان تهران بیان اینکه خود فرودگاه هم می تواند یک کانون باشد، توضیح داد: البته فرودگاه تصفیه فاضلاب را راه اندازی کرده و این تصفیه خانه کار می کند اما هنوز به لحاظ فنی مشکلاتی دارد نگرانی دیگر ما زباله های فرودگاه است که به ۵ تا ۶ تن در روز می رسد باید پیگیری کنیم تا مشخص شود این حجم زباله چگونه ساماندهی می شود. اگر خدای نکرده این زباله در فضای باز سوزانده شود بوی بدی خواهد داشت و پیگیری قانونی را انجام خواهیم داد اما اگر به درستی ساماندهی می کنند جا دارد که از ایشان تشکر کنیم.

دستگاه‌ها به وظایف محیط زیستی خود عمل نکنند پیگیری قانونی می‌کنیم

مهردادی با اشاره به مشکلات مجتمع پردازش و دفع پسماند آرادکوه گفت: این مشکلات در سال های اخیر مطرح بوده اما بررسی های ما نشان داد اکنون شرایط بهتری نسبت به سال های دور دارد. با این وجود این موضوع نشانگر این نیست که آراد کوه نمی تواند یک کانون آلاینده باشد.

وی با بیان اینکه مساله مهم تعیین سهم‌بری هر یک از این کانون ها در آلایندگی است، اعلام کرد: امروز با همه دست اندرکارانی که باید به ما کمک کنند جلسه ای خواهیم داشت، از مسئولان جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی و فرودگاه دعوت کردیم تا در این جلسه شرکت کنند و مسائل دوستانه مطرح شود اما اگر به وظایف خود عمل نکنند ما پیگیری قانونی خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: همکاران ما پایش شبانه را هم انجام می دهند و در برخی نقاط به طور نامحسوس می شویم ولی متاسفانه مشاهده می شود برخی زباله سوزها در گوشه و کنار زباله ها را در فضای باز می سوزانند. جمع بندی ما این است که مشکلات را در منطقه شناسایی کرده ایم و ان شاءالله با کمک دستگاه های دیگر این مشکلات را کاهش می دهیم.