چرا پیشگیری از یبوست مهم است؟!

امیر کشوری گفت: بیماری های اطراف مقعد مانند فیستول، شقاق و هموروئید از مشکلاتی است که هر چند شاید خطرناک نباشد ولی کیفیت زندگی فرد را دستخوش تغییرات می کند.

وی ادامه داد: افرادی که دچار هموروئید و شقاق و فیستول هستند، ممکن است بارها مورد عمل جراحی قرار گیرند و این مسئله کیفیت زندگی آنها را دستخوش تغییر قرار خواهد داد.

به گفته کشوری، بیماری های این ناحیه با درد و ناراحتی همراه است و یکی از مهمترین مسائلی که سبب بروز این بیماری ها می شود، یبوست یا بدکار کردن شکم است.

وی افزود: زمانی که فرد دچار یبوست می شود این مسئله سبب ایجاد زخم در مقعد و منشاء عفونت و خونریزی خواهد شد بنابراین بهتر است از زمان نوجوانی نسبت به پیشگیری از این بیماری اقدام شود.

نایب رییس انجمن کولوپروکتولوژی گفت: بسیاری از دانش آموزان به دلیل نبود رغبت به استفاده از سرویس بهداشتی مدرسه، در اجابت مزاج تعلل می کنند و این مساله سبب بروز یبوست و مشکل ساز می شود.

کشوری استرس، تغذیه نامناسب و کم خوردن آب را از دیگر دلایل بروز یبوست برشمرد و گفت: کاهش استرس، خوردن صبحانه و مصرف سبزیجات و میوه ها و آب از بروز یبوست پیشگیری می کند و این مساله باید مورد توجه افراد قرار گیرد.

عضو هیات مدیره انجمن کولوپروکتولوژی ایران با اشاره به دهمین کنگره سالانه کولوپروکتولوژی و بی اختیاری نیز گفت: محور اصلی این کنگره در ارتباط با بیماری کولون و رکتوم با جنبه جراحی است و متاسفانه سرطان ها و بیماری های مرتبط با این موضوع در کشور در حال افزایش است.

کشوری با اشاره به حضور بیش از 120 جراح و مهمانانی از کشورهای آلمان، آمریکا و انگلیس در این کنگره گفت: آخرین مباحث علمی روز در حوزه جراحی کولون و رکتوم و لاپاروسکوپی در این کنگره مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.