بیش از 90 درصد حمل و نقل در کشور زمینی است
سردار تقی مهری در همایش جامعه اندیشمندان ترافیک کشور با اشاره به اینکه جایگاه کشور در زمینه تحقیق و توسعه آن چیزی که باید باشد نیست ولی جهت گیری ها خوب است افزود: ارتقای جایگاه تحقیق از مطالبات رهبر معظم انقلاب از مسئولان مربوطه است. 
 
وی با اشاره به اینکه در تئوری همه قبول داریم که باید به تحقیق و پژوهش اهمیت داد افزود: این درحالی است که در عمل مشاهده می کنیم در این زمینه ضعف وجود دارد و این را می توان از تخصیص پایین اعتبارات پژوهشی مشاهده کرد.
 
رئیس پلیس راهور با اشاره به اینکه ترافیک امروز در دنیا یک چالش اصلی است و سازمان بهداشت جهانی دهه 2010 تا 2020 میلادی را بر این اساس دهه ایمنی نامگذاری کرده است افزود: کشورها در این دهه پیشنهادات سازمان بهداشت جهانی را در کشورهای خود اجرایی می کنند که در کشور ما همه پیشنهادات به جز اجباری شدن صندلی کودک تاکنون اجرایی شده است.
 
مهری با بیان اینکه سالانه در دنیا 1 میلیون 200 هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته و  55 میلیون نفر مجروح می شوند تصریح کرد: در کشور ما شمار کشتار تصادفات رانندگی از 27 هزار و 760 کشته در سال 84 به 16 هزار و 586 کشته در پایان سال 94 رسید که این امر نشان از کاهش 11 هزار نفری کشته های سالانه تصادفات رانندگی طی این یک دهه حکایت دارد.
 
وی به آمار 8 ماهه امسال تصادفات رانندگی در کشور اشاره کرد و گفت: در این مدت 11 هزار 624 نفر در تصادفات رانندگی کشته شدند که به این ترتیب هر روز 47 نفر و هر ساعت 1.9 نفر در تصادفات رانندگی کشور کشته شدند.
 
رئیس پلیس راهور افزود: همچنین در 8 ماهه امسال 237 هزار 534 نفر براثر تصادفات رانندگی مجروح شدند که بدین ترتیب هر روز 565 نفر و هر ساعت 40 نفر در حوادث ترافیکی مجروح شدند.
 
وی با اشاره به اینکه ترافیک و آلودگی هوا مسائل بسیار مهمی است افزود: برابر آمارهای موجود 51 درصد کشته های تصادفات بین 20 تا 50 ساله هستند و نیروی کار به حساب می آیند. از سوی دیگر براساس تحقیقی 6 تا 7 درصد تولید ناخالص ملی کشور در تصادفات رانندگی از بین می رود و می طلبد به این معقوله نگاه ویژه ای شود.
 
مهری با تاکید بر اینکه در زمینه کاهش تصادفات در کشور نیازمند هم اندیشی اندیشمندان این حوزه هستیم افزود: در عین حال جامعه اندیشمندان ترافیک کشور در مدت فعالیت خود پیشنهادات خوبی در زمینه استاندارد سازی خودروها، ارتقای ایمنی وسایل نقلیه، مدیریت سوانح ترافیکی، صنعت بیمه و.. ارائه کردند که خوشبختانه اکثر آنها مصوب و اجرایی شده است.
 
وی با تاکید بر اینکه بیش از 90 درصد حمل و نقل در کشور زمینی است افزود: باید برای افق های آینده باید سهم سایر سیستم های حمل و نقل افزایش یابد.
 
رئیس پلیس راهور با اشاره به اینکه در 8 ماهه امسال 236 نفر کمتر در تصادفات رانندگی کشته شدند افزود: این درحالی است که در 9 ماهه امسال حدود یک میلیون دستگاه خودرو، 400 هزار دستگاه موتورسیکلت و بیش از یک میلیون راننده جدید وارد چرخه حمل و نقل کشور شدند.