در حادثه ساختمان پلاسکو به بالگرد نیاز نداشتیم

ناصر امانی در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران در پاسخ به تذکرات اعضای این شورا در خصوص حادثه پلاسکو گفت: براساس قانون اخطار باید به مالک، مالکان و صاحبان ادوات، ارائه می‌شد که هم به مالکان و هم مستاجران این اخطار داده شده است.

وی ادامه داد: ضمنا اصناف می‌توانند علی‌رغم مخالفت مالک با جلب موافقت امور صنفی، ایمن‌سازی را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه  در تاریخ 2.4.82 معاون املاک بنیاد مستضعفان در نامه‌ای به شهرداری درخواست نوسازی  را اعلام کرده است گفت: بی‌تردید مالک نسبت به موارد ایمنی این ساختمان مطلع بوده است.

معاون شهردار تهران با تاکید بر این موضوع که به هیچ عنوان مشکل تجهیزات نداشتیم، گفت:  ضمن آنکه اولین تماس با سازمان آتش‌نشانی در ساعت 7:58:25 گرفته شد و در ساعت 8:02 به محل حادثه رسیدند.

وی در ادامه گفت: 8 بالابر به محل حادثه برده شده بود که به دلیل عدم نیاز از برخی از آنها استفاده نشد. به هیچ عنوان در این حادثه بالگردی نیاز نبود و آبپاشی و اطفای حریق به وسیله بالابرها به راحتی در حال انجام بود.

به گفته معاون شهردار تهران بالگرد نهایتا می‌تواند 2000 لیتر آب را حمل کند در حالی که بالابرها به آب شهری متصل بودند.

وی  درخصوص بودجه آتش نشانی گفت: در سال گذشته، 463 میلیارد تومان بودجه برای سازمان آتش‌نشانی به تصویب رسید که 40 میلیارد آن به صورت نقد و مابقی به صورت عقد قراردادها بود که برخی از آنها به دلیل طولانی شدن قراردادها به سال 95 کشیده شد.

امانی یادآور شد:‌طی سال‌های اخیر 700 خودروی جدید برای سازمان آتش‌نشانی خریداری شده است.

وی افزود: شهردار تهران در مردادماه سال 95 درخصوص شهدای آتش‌نشان نامه‌ای به مقام معظم رهبری ارسال کردند تا شهدای آتش‌نشان به عنوان «شهید ایثارگر» قلمداد شود و مقام معظم رهبری این امر را به بنیاد شهید ابلاغ کردند اما برداشت بنیاد شهید از این موضوع در نظر گرفتن شهدای آتش‌نشان به عنوان شهید خدمت بوده است.

امانی با بیان اینکه چرا از ایثارگری‌های آتش‌نشانان نگوییم، گفت: در حالی که در آخرین لحظات این حادثه و قبل از ریزش ساختمان به نیروی آتش‌نشان اعلام شد که توسط بالابر از ساختمان خارج شود، این قهرمان آتش‌نشان درخواست کرد که یک بار دیگر طبقه را چک کند تا احیانا فردی در آن طبقه گرفتار نشده باشد و زمانی که در آخرین لحظه خواست از طریق پنجره به بالابر بیاید، این حادثه تلخ برای وی روی داد.

در ادامه مهدی چمران رییس شورای شهر تهران گفت: باید گزارش کاملی از این حادثه تهیه و در شورا مورد بررسی قرار گیرد.

چمران همچنین به حضور مازیار حسینی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حادثه پلاسکو اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه حسینی پدر خود را از دست داده بودند اما بلافاصله پس از مراسم دفن در روز پنجشنبه مستقیما از بهشت‌زهرا (س) به محل حادثه آمدند تا با توجه به تخصصی که دارند، در این حادثه به نیروهای امداد و نجات کمک کنند.