لایحه مدیریت شهری باید مشکلات و خلاء های قانونی شهرداری ها در ایمن سازی شهر را رفع کند

معاون شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری تهران بارها موضوع ضعف قانونی در خصوص مسائل مختلف شهری از جمله موضوع ایمنی را مطرح کرده است، گفت: شورای اسلامی شهر، مجلس و دولت نیز این مسئله را قبول داشته و به همین دلیل شهرداری تهران لایحه مدیریت شهری را تهیه و به وزارت کشور جهت سیر مراحل تصویب ارائه کرد.

ناصر امانی با اعلام اینکه در حادثه پلاسکو، ضعف ها و خلاء های قانونی پیش روی شهرداری ها برای قانوگذاران و تصمیم گیرندگان محرز شد، گفت: تصویب لایحه مدیریت شهری مشکلات حقوقی و قانونی شهرداری ها در ایمن سازی ساختمان های نا ایمن را حل می کند.

معاون شهردار تهران درباره اینکه کدام نهاد، مجلس یا دولت باید برای تغییر وضعیت کنونی قانون برای شهرداری و سازمان آتش نشانی تعیین تکلیف کند تا امکان پلمپ و یا تخلیه ساختمان به دلیل عدم رعایت مسئله ایمنی از نظر قانونی امکانپذیر شود، گفت: البته در حال حاضر لایحه مدیریت شهری در دولت در دست بررسی است و اگر این لایحه در دولت به تصویب برسد، به مجلس شورای اسلامی تقدیم و نهایتا به تصویب و تائید شورای محترم نگهبان برسد، به قانون تبدیل و بسیاری از ابهامات برطرف می گردد.

وی افزود: اصلاح قانون کنونی شهرداری به صورت کلی و تجمیع مدیریت همراه با اختیار در آن می تواند در قالب همین لایحه مدیریت شهری پیشنهادی به دولت صورت پذیرد و این مهم اهتمام ملی مدیران در دولت و نمایندگان مردم در مجلس را می طلبد. 

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه حدود اختیارات شهرداری در تبصره 14 ماده 55 قانون شهرداری ها اکنون ملاک اظهارنظر در خصوص حادثه پلاسکو قرار گرفته، گفت: این قانون مصوب سال 1334 است. یعنی 61 سال پیش. وی در ادامه این سئوال را مطرح کرد که آیا امکانات و وسعت امروز شهر تهران، جمعیت، ساختمانهای مرتفع، زیرساختهای پیچیده و در هم تنیده موجود شهر، زیرساخت شبکه گاز شهری که هرگاه می تواند حادثه ساز باشد اساسا در 61 سال پیش مطرح بوده که قانونگذار برای آن راهکار داده باشد؟ ضمن اینکه در اصلاحات بعدی این قانون در سال 45 و با تصویب قوانین جدید بالاخص بعد از انقلاب، قوانین و مقرراتی همچون قانون کار، قانون نظام صنفی، قانون نظام مهندسی، قانون روابط مالک و مستاجر و مصوبات هیئت دولت در خصوص ایمنی و حریق، وظایف مقرر در بند 14 ماده 55 شهرداری به سایر دستگاههای متولی تسری داده شده است.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران خاطر نشان کرد: لایحه پیشنهادی مدیریت یکپارچه شهری می تواند قوانین را به روز و ابهامات موجود در آن را برطرف گرداند به گونه ای که در آن تمرکز بر ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان با مشخص و شفاف نمودن  تکالیف و اختیارات شهرداری ها منطبق بر استانداردهای بین المللی تعریف گردد.