شمارش معکوس برای تعیین سرنوشت محصولات تراریخته

گروه اجتماعی- کشت، واردات و مصرف محصولات تراریخته چند سالی است که موضوع اختلاف برخی دولتمردان،‌متخصصان، کارشناسان، نمایندگان مجلس شده و در این میان مردم واقعا نمی دانند استفاده از این محصولات مفید است یا مضّر؟

به گزارش افکارنیوز،‌ همان طور که گفته شد چند سالی است که برخی متخصصان و دولتمردان بر مزایای تولید و واردات و در نهایت استفاده از این نوع مصحولات تاکید و پافشاری می کنند و در مقابل برخی دیگر معتقدند این محصولات در درازمدت بر بدن تاثیرات نامناسبی مصرف کنندگان خواهد داشت و حتی می تواند امنیت ملی را تهدید کند.

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس گفته است: ممنوعیت تولید، واردات و مصرف تراریخته‌ها بعد از تصویب در کمیسیون کشاورزی در کمیسیون تلفیق مجلس نیز مصوب شد تا با پایان کار کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس مطرح شود.

عباس پاپی‌زاده اظهار کرده است: موضوع ممنوعیت هرگونه واردات، تولید و مصرف محصولات تراریخته بدون ضوابط در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته وی در حال حاضر 10 تا 15 میلیون تن به طور سالانه محصولات تراریخته به کشور وارد می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس توضیح داده است: محصولات کشاورزی تراریخته از طریق مهندسی و دستکاری ژنتیک تولید می‌شوند و این امر عارضه‌هایی در محصول نهایی ایجاد می‌کند که باعث آلرژی و عوارض در سلامتی انسان نیز خواهد شد.

وی تاکید کرده است: در حال حاضر 26 کشور اروپایی به طور کامل تولید محصولات غذایی و کشاورزی تراریخته را ممنوع کرده‌اند که این امرنشان می‌دهد که در ایران نیز باید اقدامات جدی‌تری در این خصوص صورت گیرد.

به گفته پاپی‌زاده موضوع تراریخته ها در دستور کار کمیسیون تلفیق مجلس شورای قرار گرفته است تا هر زمان امور کمیسیون تلفیق تمام شود، با آغاز بررسی برنامه ششم، موضوع تراریخته‌ها نیز در صحن علنی مطرح شود.

این محصولات دارای مزایا معایبی هستند که باید به این موارد اشاره کرد؛‌

 

مزایای محصولات تراریخته

معایب محصولات تراریخته

+

واکنش آلرژیک

محافظت محیط در برابر سموم

نامناسب برای محیط زیست

محافظت محیط در برابر سموم

کاهش تنوع زیستی

جنگل زدایی کمتر

کاهش کارایی آنتی بیوتیک ها

کاهش گرم شدن زمین

طعم غیر متداول

کاهش قیمت غذا

نامناسب از جهت تغذیه ای برای انسان ها و امکان ایجاد بیماری های جدید در انسان

تولید محصولات جدید

امکان استفاده به عنوان سلاح بیولوژیک

مقاومت در برابر حشرات

بودن محتوای مواد مغذی در مواد غذایی تراریخته

 

 

 

نظر نمایندگان مجلس درباره محصولات تراریخته

برخی از نمایندگان مجلس مخالف جدی محصولات تراریخته هستند و بر ممنوعیت آن پافشاری می کنند:

نام نماینده

نظر

 

علی وقف چی، نماینده مردم زنجان

سلامت محصولات تراریخته هنوز به اثبات نرسیده است،محصولات تراریخته 20 سال است که در کشورهای مختلف تولید می شود اما در حال حاضر با توجه به نمودار شدن تبعات بسیار این نوع محصولات بیش از 38 کشوری که پیشگام تولید محصولات تراریخته بودند امروز به این نتیجه رسیده اند که تولید این نوع محصولات را متوقف کنند

 

علی بختیاری ، نماینده مردم بافت 

بی ضرر بودن محصولات تراریخته برای کسی اثبات نشده و متاسفانه تاکنون واردات و مصرف این نوع محصولات بر اساس خوداظهاری برخی افراد در خصوص بی ضرر بودن این نوع محصولات صورت گرفته است.باید تحقیقات لازم در خصوص محصولات تراریخته انجام شود

 

 

عبدالله حاتمیان ، نماینده مردم درگز

 

محصولات تراریخته تغییر ژنتیک یافته و از این رو برای مصرف مناسب نیستند اما انجام کارهای تحقیقاتی بر روی محصولات تراریخته مجاز بوده ولی مصرف آن ممنوع است.

متاسفانه درکشور ما محصولات تراریخته وارداتی هیچ نشانی ندارند و مردم بدون اطلاع از آن به مصرف می پردازند.

این نوع محصولات در کشورهای پیشرفته ممنوعیت مصرف دارند. محصولات ترایخته در آینده سلامت انسان ها را تحت شعاع قرار خواهند داد.

 

 

محمدحسین قربانی، نماینده مردم آستانه اشرفیه

 

 

محصولات تراریخته می تواند زنگ خطری برای تولید محصولات  کشاورزی تلقی شود.

امروزه  بحث ورود محصولات تراریخته به کشور می تواند آسیب جدی  به محصولات   ما وارد کند و حتی می تواند آلودگی بسیاری از محصولات ما را درپی داشته باشد و این درحالی است که محصولات تراریخته می تواند پیامد بسیار بدی در تغییرات سیستم ژنتیکی در بسیاری از  محصولات را  داشته باشد.

شایسته است تمامی دستگاه های کشور از جمله دولت، مجلس و قوه قضائیه در زمینه پدافند غیرعامل از جمله موضوع بیوتروریسم و واردات محصولات تراریخته ورودی جدی داشته باشند.

 

 

حمایت کامل دولت از محصولات تراریخته

در واپسین روزهای تابستان،‌سخنگوی دولت اعلام کرد که دولت یازدهم مدافع تولید محصولات تراریخته است.

محمدباقر نوبخت با اعلام اینکه دولت مدافع تولید محصولات تراریخته است، گفت: زمانی بود که برخی افراد به بلندگو به‌عنوان ابزار شیطان نگاه می‌کردند، امروزه نیز برخی افراد به محصولات تراریخته که دارای فواید علمی هستند با چنین دیدی نگاه می‌کنند.

وی تصریح کرد: اگر برخی افراد ملاحظات زیست‌محیطی دارند، مباحث خود را مطرح کنند تا موضوع با مذاکره و مفاصحه حل شود.

وی از فعالان این عرصه خواست که با سعه صدر به راه خود ادامه دهند تا پیشرفت کشور را همچنان به ارمغان آورند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که تولید محصولات تراریخته در کشور پا بگیرد همچنان مخالفت هایی با آن وجود خواهد داشت.

 

 

سلامت نسل آینده، فدای سودجویی بعضی ها

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست  درباره مصحولات ترایخته گفت: عده اندکی افراد تنها برای کسب سود به دنبال واردات محصولات تراریخته به کشور هستند که نباید سلامت مردم را فدای منفعت طلبی آنها کرد.

به گزارش افکارنیوز، دکتر اسماعیل کهرم اظهار کرد: در 27 کشور جامعه اقتصادی اروپا مانند انگلیس، فرانسه، آلمان، اتریش و ... که دارای برجسته ترین و باتجربه ترین دانشمندان و محققان هستند اجازه نمی دهند هیچ گونه محصولات تراریخته از ایالات متحده به کشورشان وارد شود و با وجودی که این کشورها از نظر اقتصادی به امریکا وابسته هستند اما در مقابل واردات محصولات تراریخته به شدت ایستاده اند.

وی تصریح کرد: عده ای از افراد سودجو که بر اساس اطلاعات موجود از تعداد انگشتان یک دست فراتر نیستند، برای کسب سود به دنبال کسب راهی برای واردات محصولات تراریخته به کشور هستند.

وی تاکید کرد: کسانی که به دنبال واردات محصولات تراریخته هستند باید پاسخ دهند تغییرات ژنتیکی چقدر بر روی انسان می تواند موثر باشد؟ همان طور که استفاده از کودهای شیمیایی اثرات منفی خود را بر سلامت انسان ها برجا می گذارد آیا تغییرات ژنتیکی بر افراد تاثیر نخواهد داشت؟

کهرم خاطر نشان کرد: مساله یک نسل در میان است و باید مطالعات دقیق صورت گیرد که اگر این محصولات توسط یک زن باردار مصرف شود چه تاثیراتی بر جنین دارد؟

این کارشناس اظهار کرد: اکنون دنیا به سمت مصرف محصولات طبیعی و ارگانیک روی آورده و از کسانی که به دنبال محصولات تراریخته هستند باید پرسید چرا می خواهند این کار را انجام دهند؟

 

شمارش معکوس برای تعیین سرنوشت محصولات تراریخته

به نظر می رسد با مصوبه اخیر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و نهایی شدن آن  در کمیسیون تلفیق مجلس به زودی بحث محصولات تراریخته همزمان با بررسی برنامه ششم در صحن علنی مطرح ‌شود و نمایندگان مردم در مورد این گونه محصولات نظرات نهایی خود را ارائه خواهند.

امید است با این کار تکیلف مردم مشخص شود و بدانند که محصولات تراریخته بالاخره مفید هستند یا مضر و استفاده از آنها ممنوعیت دارد یا خیر؟