روزانه ۱۰۰ تهرانی سکته مغزی می کنند

گروه اجتماعی- شیوع سکته مغزی در جهان 130 در 100 هزار است در حالی که هر روز 100 نفر از پایتخت نشینان دچار سکته مغزی می‌شوند.

 

به گزارش افکارنیوز،‌ بیماری سکته مغزی را باید یکی از عوامل تهدید سلامت سالانه 36 هزار شهروند تهرانی به حساب آورد،‌ بیماری ای که چند سالی است دیگر پیر و جوان نمی شناسد و روزانه 100تهرانی را راهی بیمارستان می کند که تعدادی از آنها نجات یافته و متاسفانه برخی دیگر راهی قبرستان می شوند.

 

چند سالی است که سن ابتلا به این بیماری کاهش یافته و سکته مغزی تنها مختص افراد سالمند و... نبوده و جوانان نیز دچار آن شده و سلامت و جان خود را از دست می دهند.

به گفته رئیس انجمن سکته مغز ایران؛‌ سکته مغزی دومین علت مرگ و میر و مهمترین علت ناتوانی در ایران است و ابتلا به آن می تواند سالها سبب ناتوانایی و کم توانایی فرد در زندگی شود.

 بابک زمانی هفته گذشته در حاشیه همایشی که به مناسبت روز جهانی سکته مغزی در پارک ملت تهران برگزار شد، گفته بود: در زمینه سکته مغزی بیش از آنکه به پزشک ماهر نیاز داشته باشیم به هماهنگی اقشار مختلف و ارتقای آگاهی آنان نیازمندیم و متاسفانه در حال حاضر اطلاعات عمومی مردم و حتی پزشکان متخصص در مورد سکته مغزی خیلی درست نیست و عمق کافی ندارد.

 همان طور که ذکر شد این بیماری دیگر پیر و جوان نمی شناسد؛ البه دلایل مختلفی درباره شیوع سکته مغزی در میان جوانان وجود دارد.

یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی که با بسیاری از بیمارانی که دچار سکته مغزی و صدمات ناشی از آن شده اند،‌سرو و کار دارد،‌گفت:‌بر اساس مطالعات انجام شده و بر خلاف تصور عمومی بین سکته مغزی و استرس  رابطه ای وجود ندارد بلکه افزایش استفاده از دخانیات و به ویژه قلیان در بین جوانان عامل مهمی است که متاسفانه تاثیرات مخربی برروی عروق مغزی و سیتم قلبی عروقی برجا می گذارد.

دکتر بیژن فروغی افزود:‌ موارد سکته مغزی ناشی از مصرف مواد مخدر نیز شیوع پیدا کرده که خود علامت خطری برای جوانان است .

وی بیان کرد: آلودگی هوا در شهرهیا بزرگ مانند تهران نیزدر بروز سکته موثر است بنابراین مسئولان باید تمهیداتی در زمینه کاهش هرچه سریعتر آلاینده ها انجام دهند.

وی عنوان کرد: تغییر رژیم غذایی سالم و استفاده از فست فود و غذاهای پر چرب و پر کالری را باید یکی از عوامل زمینه ساز بروز سکته به شمار آورد.

وی تصریح کرد: ورزش و داشتن تحرک ،‌عامل موثری در پیشگیری از بروز سکته مغزی به شمار می رود بنابراین  انجام ورزشهای هوازی و در راس آنها پیاده روی در ممانعت از بروز این بیماری بسیار موثر است.

 

این علایم را جدی بگیرید

علایم سکته مغزی به طور ناگهانی آغاز می شوند به همین دلیل توجه به زمان شروع این علایم  از اهمیت بالایی برخوردار است.

*احساس کرختی یا ضعف که معمولا فقط در یک طرف صورت یا بدن، در یک دست یا پا و و به صورت بسیار ناگهانی بروز می کند.

*منگ شدن و گیج شدن که موجب اختلال ناگهانی گفتار شده و سبب دشواری در پیدا کردن واژه های مناسب و یا حتی ناتوانی در درک گفته های دیگران می شود.

* اختلال در راه رفتن که ناشی از سرگیجه ناگهانی، از دست دادن تعادل و از دست دادن هماهنگی است.

* تاری ناگهانی دید که موجب مشکل در بینایی در یک یا هر دو چشم شده و  گاهی نیز فرد دچار دوبینی یا تیره شدن کلی دید می شود.

* سردرد غیرعادی و شدید که شبیه به یک ضربه ناگهانی بوده و گاهی با سرگیجه و حالت تهوع همراه است.

 

خانم ها به این علایم توجه کنند

پنج علامت دیگر وجود دارد که در خانم ها شایعتر است بنابراین باید به آنها توجه جدی شود:‌

*احساس خستگی ناگهانی

 *افتادن یا تشنج ناگهانی

* تشدید ناگهانی ضربان قلب

*بروز درد ناگهانی در قفسه سینه، دست، پا و صورت

*تنگی نفس به طور ناگهانی و یا سکسکه

 

در اخر نباید فراموش کرد که سکته یک اورژانس پزشکی محسوب می شود و برای متوقف کردن آسیب های احتمالی به مغز بیمار، فقط سه ساعت فرصت وجود دارد. بنابراین هر نوع نشانه و علامتی صرف نظر از کوچک بودن آن باید فورا مورد توجه قرار گیرد و فرد را به بیمارستان یا مراکز درمانی منتقل کرد زیرا با این کار می توان از از ضایعه فلج کننده سکته مغزی به میزان زیادی جلوگیری کرد.