ساخت دستگاهی با توانمندی حفاری افقی

توسعه شهری و همسو شدن با فضاهای شهری مدرن یکی از ضرورتهایی است که خواه ناخواه ایجاد زیرساخت های لازم را می‌طلبد اما گاهی شکل دادن این زیرساختها به قیمت تخریب و بازسازی و صرف هزینه‌های چند باره، هزنیه‌های گزاف بازسازی را به دنبال دارد.

به گفته علیرضا اسفندیاری؛ مدیرعامل یکی از شرکتهای دانش‌بنیان، تولید دستگاهی با توانمندی حفاری افقی برای ایجاد زیرساختهای شهری  بر همین اساس است.

وی در این باره گفت: با توجه به نیاز جدی که در حوزه تولید تجهیزاتی برای نصب سیم‌کشیها و لوله‌ها وجود داشت، حفاری و تخریب بافت شهری مشکلاتی را ایجاد می‌کرد لذا این فناوری بر مبنای یک نیاز جدی در حوزه شهری تولید شد.

این فعال فناور با یادآوری کاربردهای گوناگون و صرفه‌جوییهای قابل توجه ناشی از بی‌نیازی به بازسازیهای مکرر فضای شهری، جاگذاری کابلهای مخابراتی و فیبرنوری، انواع کابلهای برق و لوله‌های انتقال گاز زیر زمینی را از کاربردهای این دستگاه حفاری عنوان کرد.

اسفندیاری با اشاره به کارآمدی روزافزون این دستگاه با توجه به محدودتر شدن فضاها و انعطاف‌پذیری در ارائه نتیجه لازم برای جاگذاری گفت: این روزها یکی از دقیق‌ترین و بهترین روشهای جایگزین برای حفاری، بدون کندن طول مسیر لوله‌گذاری و سپس پر کردن آن، فناوری حفر بدون چال است که با نام حفاری افقی شناخته می‌شود.

به گفته وی فرآیند حفاری افقی در مقابل روشهای حفاری روباز برای جای‌گذاری خطوط لوله زیر موانعی مانند خیابان، پیاده‌روها، نواحی فضای سبز، رودخانه‌ها و خطوط ساحلی پیشرفتی قابل توجه داشته است.

اسفندیاری بی‌نیاز شدن از حفر روباز و تخریب خیابان را از مزیتهایی دانست که به کمک این فناوری ایجاد می‌شود و در کنار این موارد کم شدن این آسیبهای وارده به محلهای مسکونی و تجاری در کنار بی‌نیازی از برچیدن، انباشتگی، بازسازی و خیابان‌بندی به عنوان دیگر ویژگیهای استفاده از این دستگاه نام برد.

وی اشتغال مستقیم برای 15 نفر و غیرمستقیم برای 40 نفر را از ویژگیهای تولید مستمر این دستگاه دانست و گفت: با توجه به مطالعات مستمری که در این حوزه داشتیم توانستیم دانش فنی این دستگاه را کسب کنیم و بخشهای مختلف آن مانند لوله حفار را که نیازمند به کار بردن فناوری خاصی برای تولید هستند، در داخل کشور بومی‌سازی کنیم.

حمایت از دریافت مجوزهای صادراتی لازم و رفع موانع برای تولید این محصول فناور به عنوان زمینه‌ساز رونق فروش البته ایجاد شدن زمینه صادرات آن از جمله موضوعاتی بود که اسفندیاری بر آن تاکیدی جدی کرد و گفت: در کنار تلاشی که شرکتهای فناور برای تولید محصولی نو و رقابت‌پذیر می‌کنند، نمی‌توان نقش موانعی که بر سر راه این شرکتها وجود دارد را نادیده گرفت که با حمایتهایی از جنس خرید تولیدات داخلی و کمک به روند تولید رقابتی با ارائه مجوزها و کاهش سختگیریها می‌توان این توفیق در تولیدات دانش‌بنیان داخلی را شاهد بود.