رییس جمهور نمی تواند رییس ستاد مدیریت بحران کشور باشد/ تشکیل شورای مدیریت بحران با حضور نمایندگان دست چندم وزارتخانه ها

گروه اجتماعی- اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به این که زمان اعتبار قانون مدیریت بحران به اتمام رسیده است، عنوان کرد: لایحه بازبینی این قانون در حال تعلیق است و تا کنون اقدامی موثر در این حوزه انجام نشده است.

 

وی با اشاره به این که مدیر تعریف شده برای بحران در قوانین قبلی ناکارآمد بودن خود را تا کنون و در حوادث مختلف مشخص کرده است، گفت:  نمی خواهیم کسی را متهم کنیم اما با نگاهی به یک هفته گذشته می بینیم کمی بارندگی تعداد زیادی روستا را در سیستان از بین برد و اندکی بارش برف تمام مناطق شمال غرب کشور را قفل کرد.

 

باران ببارد یا نبارد ما مشکل داریم

رییس کمیته عمران شورای شهر تهران با اشاره به این که در وضعیت فعلی مدیریت بحران باران چه ببارد و چه نبارد کشور با مشکل مواجه می شود، اظهار کرد: همه می دانیم بحران به چه معناست چنین عملکردی بیانگر این است که تدبیر عمومی برای مدیریت بحران در حوادث گوناگون نداریم.

شاکری با اشاره به این که در کشور ما بیش از هر چیز حوادث طبیعی بحران ساز هستند، عنوان کرد: لذا باید برای حل این مشکل فکری کرد. مجموعه ای از وزارتخانه های مختلف شورای مدیریت بحران کشور را شکل داده اند. اما قدرت قاهره ای برای در کنار هم قرار دادن این دستگاه ها وجود ندارد.

شورای مدیریت بحران  کشور آمادگی مقابله با بحران را ندارد

وی تاکید کرد: شورای مدیریت بحران کشور آمادگی مدیریت بحران را ندارد. به این معنی که اگر این وزارتخانه ها کارهای عمومی خود را انجام دهند باید تشکر کنیم چه برسد به این که در زمان بحران به شکل سازماندهی شده عمل کنند.

وی با اشاره به این که باید دید چند جلسه از شورای مدیریت بحران و با حضور چه اشخاصی تشکیل شده است، گفت: پاسخ به همین دو سوال اهمیت مدیریت بحران را نزد وزارتخانه های دولت مشخص می کند. نمایندگان دست چندم وزارتخانه ها که هیچ اطلاع و اختیاری ندارند در این شورا شرکت می کنند.

رییس کمیته عمران شورای شهر تهران به اشاره به این که وضعیت کنونی منجر به فرسایشی شدن مشکلات مربوط به مدیریت بحران در کشور شده است، ادامه داد: در نظر بگیرید اکنون رییس ستاد مدیریت بحران کشور رییس جمهور است. آیا شخصی با هزاران دغدغه می تواند به خوبی مسئولیت مدیریت بحران کشور را نیز داشته باشد؟

شاکری با اشار به این که نیاز به قانون جدید نیست،  تاکید کرد: اگر هر دستگاهی به خوبی و به صورت هماهنگ وظایف خود را به خوبی انجام دهد بیش از نیمی از مشکلات مرتبط با مدیریت بحران در کشور حل می شود.

وی با اشاره به این که افراد متخصص و کارشناس باید مسئولیت ستاد بحران کشور را بر عهده داشته باشد، تاکید کرد: حضور شخصی همانند رییس جمهور برای تخصیص بودجه و ارایه دستورهای لازم است. اما او که در جلسه شرکت می کند باید شخصی اجرایی همانند معاون اول رییس جمهور باشد.

این عضو شورای شهر باید وزارتخانه ها در کنار نقش حاکمیتی خود نقش مدیریت بحرانی خود را نیز همواره داشته باشند، اظهار کرد: اما در حال حاضر دستگاه های دولتی بجای عمل به نقش خود در مدیریت بحران اصطلاحا چوب لای چرخ یکدیگر می گذارند و بجای هم افزایی مسئولیت را گردن دیگری می اندازند.


لیلا موسوی