چه کسی می تواند معیشت کارگران را از صفر به 100برساند؟‌

گروه اجتماعی- عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم درباره وضعیت معیشت کارگران در سه سال گذشته به عنوان یکی از شعارهای انتخاباتی رییس جمهور در سال 92 گفت:‌ در این مدت درآمد کارگران به نسبت درآمد واقعی تا 35 درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش افکارنیوز، علیرضا محجوب با حضور در غرفه افکارنیوز در نمایشگاه مطبوعات با بیان این مطلب اظهار کرد: اندازه گیری های دولت فقط نشان دهنده پیشرفت و موفقیت های کوچکی است که 37 درصد به 35 درصد رسیده و باید گفت که وضعیت بدتر نشده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سووال که آیا در مدت زمان باقی مانده از دولت یازدهم می توان نسبت به بهبود وضعیت معیشت و زندگی کارگران امیدواربود یا خیر؛‌بیان کرد: بعید می دانم زیرا چی کسی می تواند صفر را به 100 تبدیل کند زیرا سالانه باید حداقل 20درصد علاوه بر تورم بر میزان دستمزدها افزوده شود تا شاهد بهبود وضعیت معیشت کارگران باشیم.

 به گزارش افکارنیوز، بررسی ها نشان می دهد با وجود مهار تورم ، قدرت خرید مردم به ویژه کارگران کاهش چشمگیری داشته و سفره های آنها هرروز خالی تر از روز پیش می شود.

کارگران و خانواده های آنها برخلاف گفته های مسوولان تاکنون کاهش تورم را حداقل در سفره های خود احساس نکرده اند و قدرت خریدشان نیز پایین آمده و سبب شده تا نتوانند مایحتاج اولیه خانواده خود را خریداری کنند.

 

هزینه خانوارهای شهری در سال 1392

نتایج بررسی بودجه خانوار در مناطق شهری ایران از سوی بانک مرکزی در سال 92 نشان می دهد؛ متوسط هزینه ناخالص سالانه یک خانوار شهری حدود 284462 هزارریال (ماهانه حـدود 23705 هـزار ریـال) بـوده کـه نسـبت بـه سـال قبـل 4/31 درصـد افـزایش داشته است.

هزینه خانوارهای شهری در سال 1393

نتایج بررسی بودجه خانوار در مناطق شهری ایران توسط بانک مرکزی نشان می دهد در سال 1393 متوســط هزینـه ناخــالص سـالانه یـک خــانوار شــهری حــدود 328760 هزار ریال (ماهانه حدود 27397 هزار ریال) بود که نسـبت بـه سـال قبـل 6/15 درصـد افزایش داشته است .

 

هزینه خانوارهای شهری در سال 1394

نتایج بررسی بودجه خانوار در مناطق شهری ایران توسط بانک مرکزی نشان می دهد در سال 1394 متوسط هزینه ناخالص سالانه یک خانوار حـدود 352651 هـزاررال  (ماهانه حدود 29388 هزار ریال ) بوده است. هزینه مزبورکه شامل ارزش اجاره خانه شخصی نیز است که نسبت به سال 1393 معادل 3/7 درصـد افـزایش داشـته اسـت.

 

هزینه خانوارهای شهری در مرداد 1395

بر اساس آمارهای بانک مرکزی شاخص بهای کالاها وخدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در مردادماه 1395 به عدد 5/245 رسید که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال 1394 به ترتیب 1/1 درصد و 4/9 درصـد افزایش یافته است و این یعنی تحمیل هزینه های بیشتر به کارگران.

 

گفتنی است رییس جمهور در 19 خرداد 92 و در گیلان وعده داده بود که «در صورت انتخاب به سمت ریاست جمهوری، دستمزد کارگران را طبق قانون به اندازه تورم افزایش خواهم داد. دستمزد کارگران باید طبق قانون کار به اندازه‌ای که تورم وجود دارد، افزایش پیدا کند. تفاوت بین نرخ تورم و دستمزد کارگران باعث ایجاد مشکلاتی برای این قشر عزیز شده است.» این در حالی است که پس از گذشت 3 سال و اندی از دولت یازدهم هنوز این وعده محقق نشده است.