لزوم سبک سازی مرکز شهر توسط ستاد بحران کشور/ شناسایی ساختمان های ناایمن در دستور کار وزارت کشور

گروه اجتماعی- ناصر امانی معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکار نیوز با اشاره به  طرح ویژه ارتقاء کیفیت زندگی در منطقه 12 شهر تهران اظهار کرد: در سال 95 این طرح به تصویب رسید و بودجه آن برای سال آتی پیش بینی شده است تا ضمن ساماندهی اصناف و ساکنان منطقه حفاظت از بافت تاریخی نیز انجام شود.

وی با تاکید بر این که شهرداری بر اساس قانون تنها می تواند مشاغل مزاحم را از سطح شهر جمع آوری کند، گفت: مشاغلی که امنیت و ایمنی شهروندان را با خطر مواجه کند مزاحم محسوب می شود و این تعریف برای مشاغل است نه ساختمان ها.

امانی تاکید کرد: لذا بر اساس قانون سبک سازی مرکز شهر به ویژه منطقه 12 از محدوده اختیارات قانونی شهرداری تهران خارج است.

معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که خطر ناشی از اشباع مراکز تجاری و تولیدی در مرکز شهر را چه مرجعی باید برطرف کند، این حوزه را مربوط به صنف مربوطه و نیز مالکان دانست و خاطرنشان کرد: اگر بحث بر سر ناایمن بودن ساختمان ها در مرکز شهر باشد شهرداری این ساختمان ها را شناسایی کرده اما رفع خطر از آنها علاوه بر اولویت بندی نیاز به طرح و بودجه دارد.

وی با اشاره به این که ایمن سازی ساختمان های ناایمن در سطح پایتخت، تنها از وظایف شهرداری نیست، اظهار کرد: طرح ایمن سازی این ساختمان ها هم اکنون در وزارت کشور مطرح است. وزارت کشور در صدد است با همکاری وزارت کشور و سایر وزارتخانه های مربوطه ساختمان های نا ایمن را به ویژه در مرکز شهر شناسایی کرده و سپس برنامه زمانبندی برای ایمن سازی یا انتقال ساختمان های ناایمن تهیه کند.

معاون شهردار تهران افزود: بر اساس این طرح هر وظیفه ای که به عهده شهرداری گذاشته شود، انجام می دهیم. اما اگر برخی از مشاغل مزاحم تشخیص داده شود، شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران بر اساس برنامه 5 ساله ای که تعریف شده در حال انجام وظیفه است.

کاهش بحران و پخش رونق اقتصادی با سبک سازی مرکز شهر

امانی با بیان این که سبک سازی مرکز شهر که منجر به کاهش بحران و نیز سهولت امداد رسانی در مواقع بحران نیز می شود، موضوعی فراتر از منطقه 12 است، خاطرنشان کرد: این موضوع که منجر به پخش رونق اقتصادی در تمام شهر می شود، موضوعی ملی است و وظیفه شهرداری به تنهایی نیست زیرا ممکن است نیاز به انتقال برخی از وزارتخانه ها یا موسسات آموزش عالی باشد.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: سبک سازی مرکز شهر باید در دستور کار ستاد بحران کشور قرار گیرد تا با برنامه و منابع مشخص پیش رود.

 

لیلا موسوی نسب