خوزستان دیگر «نا و نفس» ندارد

گروه اجتماعی- خوزستان در سال 95 تقریبا هر چند روز یکبار با مشکلات مختلف مانند گرد وغبار شدید و چند برابر حد مجاز دست و پنجه نرم کرده و زندگی مردم بارها و بارها به دلیل هجوم ریزگردها و ... تهدید شده است.

 

به گزارش افکارنیوز،‌ اما نکته جالب، ناکارآمدی دستگاههای مسوول به ویژه سازمان حفاظت از محیط زیست در این زمینه بوده است به طوری که مردم خوزستان بارها هنگام وقوع گرد و غبار فراوان به صورت مستقیم و یا در قالب عکس ها و متن های طنز در دنیای مجازی از خانم ابتکار و مسوولان دولتی خواسته اند که به دادشان رسیده و مشکلات را حل کنند اما گویا در این دولت گوش شنوایی برای شنیدن درد مردمی که در طول 8 سال دفاع مقدس عاشقانه از سرزمینمان حمایت کردند، وجود ندارد.

 

شهرهای مختلف خوزستان 24 بهمن ماه تجربه وحشتناکی را پشت سرگذاشتند به طوری که قطعی آب و برق، مدارس و ادارات 11 شهر خوزستان را به تعطیلی کشاند.

البته این اتفاق برای نخسیتن بار نبود بلکه چند هفته قبل نیز بر اثر طوفان گرد و غبار، اهواز و چندین شهر استان، ساعتها در تاریکی فرو رفته بودند و مردم  با قطع شدن آب و گاز، ساعات طولانی را در شرایط بسیارسخت سپری کردند.

اما این بار و به مدد شبکه های اجتماعی و دنیای مجازی، خبر بحران قطع آب و برق در خوزستان در عرض چند ساعت و به صورت گسترده بازنشر شد و خوشبختانه این مساله سبب شد تا حداقل برای نخستین بار حمید چیت‌چیان وزیر نیرو با همراهی معاونان و مدیران‌عامل توانیر و آبفای کشور بخش آب و برق این وزارتخانه همان روز برای رصد و اقدام فوری برای کنترل این بحران عازم استان خوزستان شوند.

و بازهم در اقدامی تعجب برانگیز وزیر نیرو اعلام کرد؛«از مردم تشکر می‌کنم و به دلیل مشکلاتی که تحمل‌ کرده‌اند، عذرخواهی می‌کنم.»

البته این اقدامات خوب است اما به حتم کافی نیست زیرا در چند سال گذشته مردم جنوب کشور با مشکلات و مسائل مختلف دست و پنجه نرم کرده اند اما کمتر مسوولی حاضر به پیگیری ماجرا و پاسخگویی شده است.

بی اعتنایی دولت به مشکلات و مسائل مردم خوزستان سبب واکنش های بسیاری در میان مردم عادی، شخصیتهای اجتماعی و ... شده ه طوری که خبرگزاری فارس در یک خبر اقدام به انتشار اعتراض شخصیت های سیاسی و فرهنگی به کوتاهی دولت در بحران خوزستان کرد؛‌

2

در سایه بی توجهی ها و نبود تدبیر و اقدامات پیشگیرانه این روزها جنوب کشورمان حال و احوال خوبی ندارد و دارد می میرد از بس آب، هوا، برق و گاز ندارد.

شاید اکنون قطع برق و آب خوزستان حل شده باشد اما به حتم این پایان ماجرا نیست و در روزهای آتی بازهم شاهد بروز گرد و غبار و به شماره افتادن نفس ها و ... در خوزستان خواهیم بود بنابراین از مسوولان می خواهیم که فکری به حال مردم جنوب کشورمان کرده و به داد هموطنان خوزستانی برسند.

مسوولان اگر به نظرات کارشناسان و متخصصان توجه کنند به حتم راهی برای نجات مردم خوزستان می یابند زیرا ادامه این روند نه تنها موجب به خطر انداختن سلامت شهروندان می شود بلکه گلایه بیشتر مردم را به دنبال خواهد شد.

اگر مسوولان واقعا قادر به حل مشکلات نیستند، بهتر است از مردم کمک بخواهند و کار را به آنها واگذار کنند زیرا تجربه نشان داده همبستگی مردم در حل بحران نتیجه ای بسیار بهتر از عملکرد مدیران خواهد داشت.

اکنون تا زمان باقی است باید برای نجان جان و سلامت مردم خوزستان تلاش شود زیرا وای به زمانی که فاجعه ای مانند پلاسکو اتفاق بیافتد و فرصت هیچ جبرانی نباشد چرا که حمایت از مردم خوزستان و حل مشکلات هموطنان، وظیفه دولتمردان است نه لطف آنها به شهروندان.


مهرنوش حیدری