هنوز برق، گاز و آب برخی مدارس به دلیل عدم پرداخت قبوض مصرفی قطع می‌شود/ حقوق حق‌التدریس‌ها و سربازمعلمان در بند«و» قرار گیرد

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه نگاه دولت باید به آموزش و پرورش تغییر کند، اظهار داشت: آموزش و پرورش باید در اولویت برنامه‌های دولت به خصوص سازمان برنامه و بودجه باشد و اگر نگاه سازمان برنامه و بودجه به آموزش و پرورش تغییر نکند، مشکل این وزارتخانه حل نخواهد شد چرا که نگاه‌ها به این وزارتخانه مصرفی و هزینه‌بر است.

وی با بیان اینکه قانون اساسی دولت را موظف کرده است که آموزش رایگان را در اقصی‌نقاط کشور فراهم کند، افزود: باید تدابیری برای اجرای آموزش و پرورش رایگان اتخاذ شود چرا که 98 درصد اعتبار آموزش و پرورش فقط صرف حقوق می‌شود و در این حالت این وزارتخانه نمی‌تواند تحول‌آفرین باشد و انتظاراتی که از آن در مسائل آموزشی، علمی، تربیتی و اجتماعی کردن کودکان داریم، جامع عمل بپوشاند.

میرزاده با تأکید بر اینکه باید به خصوص در بحث معیشت فرهنگیان اقداماتی انجام شود، گفت: آموزش و پرورش مشکلی دارد که در هیچ وزارتخانه‌ای وجود ندارد و آن هم اعتبارات سایر فصول است که همیشه با کسری مواجه می‌شود؛ به عبارت دیگر در سایر فصول حقوق حق‌التدریس‌های، سرباز معلم‌ها و قراردادی‌ها وجود دارد که دولت خودش را موظف نمی‌داند که ماهیانه پرداخت کند.

وی تصریح کرد: دولت معتقد است که افراد فوق کارمند رسمی نیستند و به همین دلیل حقوق‌ آنها را در بند «و» قرار نمی‌دهد؛ درست است که این افراد کارمند رسمی نیستند ولی در یک مدرسه و کلاس درس می‌دهند و اگر تدریس آنها غیرقانونی است، اعلام شود تا آموزش و پرورش برای آن اندیشه‌ای کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: دستگاه‌های دیگر در سایر فصول اعتباراتی را شامل ماموریت کارمندان، پاداش و اضافه‌کار دارند که اگر پرداخت نشود مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه با درنظر گرفتن حقوق معلمان حق‌التدریس، سرباز معلمان و قراردادی‌ها در بند «و» بخشی از مشکلات آموزش و پرورش حل می‌شود، گفت: در غیر اینصورت آموزش و پرورش باز هم با کسری اعتبار مواجه خواهد بود.

میرزاده با بیان اینکه باید ردیف مستقلی برای پاداش پایان خدمت کارکنان دولت گذاشته شود، گفت: اگر پول نیست باید برای همه دستگاه‌ها باشد نمی‌توان گفت دستگاهی دارای تعداد کارمند اندکی است پس پاداش پایان خدمتش را در همان ماه واریز کند اما دستگاهی مانند آموزش و پرورش که دارای کارمندان زیادی است پاداش پایان خدمت فرهنگیان را پرداخت نکند. 

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس درخصوص سرانه دانش‌آموزی نیز گفت: هنوز به علت عدم پرداخت قبوض مصرفی، برق‌، گاز و آب برخی مدارس قطع می‌شود و معتقدیم دولت باید این مشکل را حل کند و هزینه آب و برق و گاز مدارس را یکجا به وزارت نیرو پرداخت کند.

وی تصریح کرد: نباید مدیران مدارس به دنبال حل مشکل برق،‌ آب و گاز مدرسه باشند بلکه باید توان خود را برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان استفاده کنند.