قبل از تعطیلات نوروز بدن خود را خانه تکانی کنید
مصرف بعضی مواد غذایی قبل از تعطیلات نوروزی باعث پاکسازی بدن از سموم می شود. به گفته کارشناسان تغذیه افراد باید قبل از فرا رسیدن عید از مصرف غذاهای آماده مانند فست فودها، پیتزا، کنسرو و مواد غذایی که از رستوران ها تهیه می شود، خودداری کنند.
همچنین افزودن آبلیمو به سالاد یا مواد غذایی چرب، باعث پاکسازی بدن از چربی و مواد مضر می شود و مصرف شربت لیمو در هنگام صبح به سوخت و ساز بدن کمک زیادی می کند.
این در حالی است که با مصرف بعضی مواد غذایی می توان سم زدایی، کاهش وزن و انرژی را افزایش داد. به گفته کارشناسان تغذیه استفاده از آب، میوه جات، سبزیجات تازه و مواد مغذی باعث پاکسازی کلیه و معده می شود.
عوارضی مانند بیماری های روحی و روانی، قلبی و عروقی و تنفس در هوای آلوده بروز عوارض خونی و ریوی در افراد را تشدید می کند.
علاوه بر این مواد غذایی حاوی فیبر، آنتی اکسیدان و ویتامین باعث بهبود سلامت بدن می شود. بنابراین به منظور حفظ سلامت و خانه تکانی بدن توصیه می شود افراد قبل از تعطیلات نوروزی از مصرف غذاهای چرب، تند، شور، گوشتی، چای پر رنگ خودداری کنند.
همچنین مصرف مایعاتی مانند نوشابه، دوغ و دلستر همراه با مواد غذایی باید به حداقل برسد. این در حالی است که استفاده از روغن زیتون، کنجد، روغن خارخاسک و سویا به همراه سالاد و یا مواد غذایی به پاکسازی بدن بسیار کمک می کند.
متخصصان تغذیه توصیه می کنند برای پاکسازی سموم بدن، افراد از همین امروز شروع به مصرف گیاهان دارویی مانند شاتره، آویشن، کاسنی و بید کنند. همچنین مبتلایان به دیابت با مصرف گیاه دارویی "خارخاسک"، قبل از تعطیلات نوروزی می توانند از افزایش قند خون در عید در امان بمانند.