برابری میزان خسارت آلودگی هوا با بودجه سالیانه پایتخت

گروه اجتماعی – خسارت سالانه 18 هزار میلیارد تومانی آلودگی هوا در پایتخت رقم بسیار بزرگی است که تقریبا با رقم بودجه شهرداری برای اداره تهران برابری می کند.

به گزارش افکارنیوز، در حالی در لایحه پیشنهادی شهرداری بودجه 18 هزار و 489 میلیارد تومانی تعیین شده اما در مقابل مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرده آلودگی هوا 18هزار میلیارد تومان صدمات سالیانه در تهران دارد.

به گفته سید وحید حسینی، مدیریت آلودگی هوای تهران در دست باد است و تنها باد می‌تواند آلودگی را از شهر ببرد.

وی گفته است: به گزارش سازمان بهداشت جهانی سالانه 26 هزار نفر در کشور جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند که سهم تهران از این عدد، حدود 6هزار نفر است.

این استاد دانشگاه صنعتی شریف تأکید کرده است: بررسی های دانشگاهی نشان می‌دهد، مقصران چنین وضعی خودروهای تهران هستند و نقش هر خودرو در میزان آلودگی تولیدی معلوم شده است مثلا پیکان به‌اندازه 20 خودروی عادی یورو2 و 200 ماشین هیبریدی دود تولید می‌کند؛ وضع موتورسیکلت‌ها هم به همین منوال است و بسیار آلاینده هستند.

به‌گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، سیاست‌زدگی موجب شده است هیچ دولتی در بحث حمل و نقل عمومی به داد شهرداری‌ها نرسد.

وی تاکید کرده است: با استناد به مطالعه انجام شده درخصوص سهم بندی منابع متحرک در کل شهر تهران، 85 درصد آلودگی هوای تهران به منابع متحرک (خودروها) و 15 درصد به منابع ساکن برمی گردد و درباره مونوکسید کربن، 97 درصد این گاز توسط خودروها تولید می شود؛ همچنین به دلیل زیاد بودن تولید مونوکسیدکربن در موتورسیکلت های درحال تردد در تهران، احتراق ناقص سوخت در آنها است به طوری که فقط 60 درصد کربن آنها به سوخت تبدیل می شود و 40 درصد به صورت دوده وارد هوای تهران می شود.

به گفته حسینی، هر موتورسیکلت به اندازه 4 خودرو، آلودگی ایجاد می کند و این وسایل نقلیه، یکی از مقصران اصلی آلودگی هوای تهران به شمار می آیند.

این در حالی است که به اعتقاد شهردار تهران،‌خودروهای شخصی، اصلی ترین عامل آلودگی هوا در پایتخت هستند.

به گفته وی؛‌ شهر تهران شب ها جولانگاه کامیون های از رده خارج شده ای است که در هیچ شهر و روستایی تردد نمی کنند.

در حالی این اظهارات بیان می شود که به اعتقاد کارشناسان و متخصصان تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی و بازگرداندن آسمان آبی و هوای پاک به پایتخت، توسعه حمل و نقل عمومی است.

کلانشهر تهران با بودجه ای بیش از 18 هزار میلیارد تومان اداره می شود در حالی که برابر همین مبلغ بابت آلودگی هوا از بین می رود بنابراین این مساله را باید زنگ خطر جدی دانست زیرا با برنامه ریزی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی می توان علاوه بر بودجه تعیین شده برای اداره شهر، از هدر رفت منابع مالی فراوان جلوگیری کرد و به جای آن این مبلغ را صرف رفاه و ارائه خدمات مختلف به شهروندان کرد.

دولت در چند سال گذشته بارها و بارها از آلودگی هوا و ... در پایتخت انتقاد کرده اما با وجود وعده های مکرر درباره پرداخت سهم قانونی دولت بابت توسعه حمل و نقل عمومی، هنوز سندی منتشر نشده تا افکار عمومی بداند دولتمردان عزم جدی برای کاهش آلودگی هوا دارند.

به گفته اعضای شورای شهر تهران، دولت بین 14 تا 16 هزار میلیارد تومان به شهرداری بدهی دارد که این مبلغ تقریبا با بودجه اداره شهر برابری می کند.

اگر دولت واقعا خواهان حل مشکلات تهران است باید نسبت به پرداخت سهم خود در زمینه توسعه شبکه مترو،‌نوسازی اتوبوسرانی و تاکسیرانی اقدام کند زیرا به گفته معاون اجرایی رئیس جمهور، دولتمردان خوب می دانند بیشترین علت آلودگی هوا در تهران،‌آلاینده های متحرک هستند.

در تاریخ 9 بهمن ماه، معاون اجرایی رئیس جمهور گفته بود؛ در تهران بیشترین آلودگی از آلاینده‌های متحرک است بر همین اساس در کلانشهر تهران حمل و نقل عمومی و اتوبوسرانی مورد توجه قرار گرفت و با کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی طرح‌های پیشنهادی شهرداری و وزارت صنعت در فاز اجرایی قرار گرفت.

محمد شریعتمداری افزوده،‌ به عنوان نمونه برای متروها افزایش قطارها به تصویب رسید و قرار شد از طریق فاینانس منابع آن تامین شود و چهارصد واگن جدید به متروی تهران اضافه شود. 25 هزار میلیارد ریال نیز اعتبار برای تامین خودروهای سنگین تخصیص داده شد و قرار شد با کمک خودروسازها مردم نرخ کمتری برای این تسهیلات پرداخت کنند.

وی تصریح کرده است: مطابق این طرح 140 هزار دستگاه خودروی فرسوده، 17 هزار دستگاه اتوبوس دیزلی، 65 هزار کامیون بالای 10 تن با سن 35 سال با خودروهای جدید و در مورد اتوبوس‌ها با پایه گازسوز تعویض خواهد شد. همچنین برای اسقاط هزار و صد دستگاه مینی‌بوس و 20 هزار دستگاه اتوبوس مصوباتی ارائه شده است.

اکنون بیش از یک ماه از طرح این اظهارات گذشته و نگاهی به وضعیت ناوگان حمل و نق عمومی در تهران هیچ تغییر خاصی را نشان نمی دهد زیرا در آستانه نوروز؛ واگن های مترو و اتوبوس ها در بیشتر ساعات شاهد ازدحام جمعیت هستند و این مساله نشان می دهد تهرات به شدت نیازمند افزوده شدن واگن های مترو و اتوبوس است.

شهروندان در سایه بی توجهی به وضعیت حمل و نقل عمومی مجبورند ساعات طولانی را در ترافیک سر کنند و در کنار آن بسیاری از هموطنان مجبورند دقایق طولانی تری را در اتوبوس ها و واگن های مترو که از شدت جمعیت در حال انفجار است به سر برند اما تا وقتی که دولت عزم جدی برای انجام وظایف قانونی خود( پرداخت هزینه 50 درصدی توسعه مترو،‌ سهم 80 درصدی نوسازی اتوبوسرانی و ... ) نداشته باشد، تهران هیچ گاه رنگ آسایش نخواهد دید و آسمان تیره تر خواهد شد.

 

مهرنوش حیدری