چرا آقای سخنگو درباره سهام پالایشگاه نفت اصفهان توضیح نداد؟

 ایرج حریرچی در نشست خبری پیش از ظهر امروز به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

حریرچی در ارتباط با خرید استراتژیک اظهار داشت: در حوزه سلامت بخشی از وظایف مربوط به تولیت و راهبردی سیستم است و بخش دیگر آن مربوط به تامین منابع می‌شود که تامین منابع در کشورهای مختلف متفاوت است.

وی افزود: ممکن است تامین منابع در کشورهای مختلف از حق بیمه یا از درآمدهای عمومی همچون مالیات و فروش نفت و ... حاصل شود.

حریرچی با اشاره به اینکه بعد از تامین منابع، همه منابع تجمیع می‌شوند، گفت: پس از آن خرید انجام گرفته و در واقع خرید به صورتی بوده که منابع جمع‌آوری و تجمیع شده به ارائه کنندگان خدمت و کالا تخصیص پیدا کند تا جمعیت را تحت پوشش قرار دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت  با بیان اینکه براساس تجربه در طب مدرن خریدها انفعالی است و به اولویت‌های اصلی نگاه نمی‌شود ادامه داد: خرید عاقلانه، خرید راهبردی و استراتژیک بوده که ارائه کنندگان و دریافت کنندگان خدمات در مراحل اولیه ممکن است با آن مخالفت‌هایی کنند.

وی اضافه کرد: خرید استراتژیک خریدی فعال بوده و مبتنی بر شواهد است و همچنین ترکیب حجم خدمات را مشخص می‌کند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت  انتخاب ترکیب ارائه کنندگان خدمت از دیگر ویژگی‌های این خرید است و حرکت به سمت خرید راهبردی، مرکزی‌ترین اقدامی است که کشورها را به سمت پوشش همگانی سلامت می‌برد تا سازمان بهداشت جهانی نیز این مساله را مورد تاکید قرار داد.

وی گفت: التبه در این خرید خدمات بهداشتی و پیشگیرانه در اولویت بوده و بیماری‌های مهم که یک کشور را درگیر کرده باید مورد توجه قرار گیرد.

حریرچی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای اروپای غربی همچون انگلیس،‌ اسکاتلند و نروژ پزشکان متخصص در اکثر مواقع مطب ندارند گفت: ویزیت بیش از 90 درصد پزشکان متخصص در بیمارستان‌ها بوده و آن درصدی که مطب دارند برای یک ویزیت مبالغ هنگفتی حدود 50 تا 200 پوند دریافت می‌کنند.

 

درخواست وزارت بهداشت برای افزایش تعرفه‌های پزشکی در سال 96/ نباید فشار بر بنگاه‌های اقتصادی یعنی بیمارستان‌ها وارد شود

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری گفت: یکی از کارهای تعرفه‌گذاری این است که خدمات گران و کم‌اثر در جامعه را در سطح پایینی قیمت‌گذاری کنند تا سود کمتری داشته باشد و ارائه‌کنندگان خدمت تشویق به انجام آنها نشوند مثلاً سازمان بهداشت جهانی برای ترویج زایمان طبیعی در بعضی کشورهایی که سزارین در آنها زیاد است، توصیه کرده که تعرفه زایمان طبیعی را بالا ببرند تا پزشکان مایل باشند این زایمان طبیعی را انجام دهند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص نحوه تعرفه‌‌گذاری خدمات پزشکی در سال 96، گفت: جلسه شورای  عالی بیمه در این خصوص تشکیل شده و دبیرخانه پیشنهاد آتی را داشته و بحث‌هایی صورت گرفته است که در زمان لازم اعلام خواهد شد. همچنین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی نیز هر کدام پیشنهاداتی داشته‌اند اما درخواست ما این بوده که همین خدماتی که در سال 95 بخش‌های ارائه‌کننده خدمت یعنی بخش دولتی، عمومی غیردولتی، خصوصی و خیریه‌ها انجام می‌دهند بررسی کنند که چه میزان هزینه این خدمات در سال 96 افزیش پیدا کند.

وی اضافه کرد:‌ اگر هزینه خدمات در سال 96 تغییری نمی‌کند افزایش تعرفه هم صفر باشد اما هر میزان که هزینه‌ها تغییر می‌کند لازم است که در تعرفه‌ها لحاظ شود تا فشاری به بنگاه‌های اقتصادی یعنی بیمارستان‌ها و ... وارد نشود. انتظار داریم رفتاری که با بقیه دستگاه‌ها می‌شود همان رفتار با بیمارستان‌ها هم انجام شود.

حریرچی در مورد خرید استراتژیک گفت: کارگاهی با سازمان بهداشت جهانی برگزار کرده‌ایم در داخل کشور هم تصمیمات خوبی گرفته شد اما باید بدانیم خرید استراتژیک کار آسانی نیست و حداقل برنامه برای شروع خوب دو سال زمان نیاز دارد که از خرید انفعال فعلی (سیستم بیمه‌ای روستایی) به سمت سیستم مدرن متحد‌الشکل رویم تا پرداخت‌های ما مبتنی بر عملکرد شود.

وی افزود: برای خرید  استراتژیک لازم است تعهد مدیریت ارشد در تمام سیستم کشور برقرار شود، دوم اینکه به فضای مالی موجود توجه شده و خدمات برای سیاست‌گذاران، خریداران و ارائه‌کنندگان خدمت روشن شود. 

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: مدل جهانی که هم اکنون مورد تأیید است برای خدمات سطح یک یعنی خدمات سرپایی مدل سرانه‌ای است و برای خدمات سطح بیمارستانی و ارجاعی به صورت نظام مبنتی بر گروه‌های تشخیصی و با بودجه از پیش تعیین شده است. قدم دیگر این است که مشخص شود که بیمه پایه چه خدماتی را ارائه دهد.این کار قبلاً به عهده شورای عالی بیمه بوده اما در قانون برنامه ششم به عهده وزارت بهداشت گذاشته است.

وی افزود: ارائه‌کنندگان خدمات معمولاً باید خودمختار شوند تا بتوانند کارآیی را بالا ببرند. در مورد بیمه‌شدگان جدید و روستایی که دولت همه حق بیمه آنها را می‌پردازد امیدوارم در سال جاری بتوانیم برای آنها نظام ارجاع و خرید استراتژیک را برقرار کنیم.

 

نقش برادر یکی از مسئولان عالی رتبه وزارت بهداشت در واگذاری تخت‌های دیالیز به بخش خصوصی

ایرج حریرچی در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر واگذاری بخش‌هایی از تخت‌های دیالیز به بخش خصوصی و ارتباط برادر یکی از مسئولان ارشد وزارت بهداشت در این زمینه اظهار داشت: ما هیچ اطلاعی نداریم، البته ما کار قانونی انجام داده‌ایم و در ارتباط با بخش دیالیز به بخش خصوصی آگهی داده، مناقصه برگزار کرده که از طریق آن شرکت‌هایی برنده شده و سازمان‌های نظارتی نیز نظارت انجام می‌دهند.

وی افزود: اگر بتوانند این شرکت‌های خصوصی قسمتی از اقدامات را در جاهایی که مطابق با معیار ماست خرید خدمت صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت بهداشت تأکید کرد: ولی هرگونه تخلف در هر جا توسط هر کسی متصور باشد، خواهش می‌کنم به مراجع قانونی اعلام کنید تا برخورد لازم قانونی صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا شما از ارتباط برادر یکی از مسئولان ارشد در زمینه واگذاری بخش‌هایی از تخت‌های دیالیز اطلاعی دارید یا خیر، گفت: من اظهارنظر نمی‌کنم ولی کار ما صدر درصد قانونی است؛ اگر مدارکی دارید لطفاً به مراجع قانونی اعلام کنید.

حریرچی در ادامه با اشاره به اینکه شناسنامه عملکردی کسانی که در حوزه بهداشت و درمان کمک می‌کنند مشخص است، گفت: فکر نمی‌کنم برخی افراد خیلی دلسوزتر نسبت به نظام سلامت و بیت‌المال باشند، ولی بااین‌وجود اگر کسی اطلاعی از تخلفی دارد اقدام قانونی را انجام دهد، ولی سعی نکنند برای حوزه بهداشت و درمان حاشیه‌سازی کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: وزیر بهداشت امروز 280 تخت در بیرجند افتتاح، دو روز پیش نیز 400 تخت در اهواز افتتاح کرد و بزرگ‌ترین بیمارستان غرب کشور نیز به بهره‌برداری رسید که می‌توان نتیجه گرفت اصل خدمت‌رسانی به مردم موردتوجه است.

وی گفت: البته هیچ ادعایی نداریم که در کارهایی با این حجم اشتباهی وجود ندارد، ولی به حاشیه کشاندن موضوعات نیز درست نیست.

 

گله از اعلام نشدن حکم نهایی «کیارستمی»/ بخش خصوصی سهم خود را در ایام تعطیلات ایفا نمی‌کند

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه در پی سفر وزیر بهداشت به ایلام کمیته‌ای برای بررسی نیازهای شهر تشکیل شده آیا خواسته‌هایی که مردم این شهر دارند با توجه به جمعیت کم آنها خواسته‌های معقولی است و برای دیگر شهرهای مشابه ایجاد توقع نمی کند؛ گفت: ما معیارهای علمی خودمان را  داریم. گروهی که برای بررسی انتخاب شده قرار شده است اطلاع‌رسانی لازم را در این زمینه کند تا آنچه که شایسته مردم است ارائه شود.

حریرچی در خصوص پرونده فوت مرحوم کیارستمی گفت: ما به عنوان وزارت بهداشت گله‌مند هستیم که چرا دوستانی که در این خصوص مسئول هستند حکم نهایی اعلام نشده است. هشت ماه از این پرونده می‌گذرد و با توجه به حساسیت بالای افکار عمومی درخواست داریم که نتیجه هر چه زودتر اعلام شود. در چنین پرونده‌هایی سرعت عمل بسیار مهم است.

حریرچی گفت: از لحاظ خطاهای درمانی کشور ما نسبت به کشورهای توسعه یافته تفاوت زیادی ندارد ولی به دلیل ارتباط خوب و اعتماد مردم به جامعه پزشکی میزان شکایات نسبت به کشورهای مشابه کمتر است.

وی در خصوص چهارشنبه سوری گفت: توصیه ما این است که مردم از اقدامات خطرناکی که ممکن است آنها را دچار آسیب کند پرهیز نمایند. وزارت بهداشت نیز اقدامات و آمادگی لازم خود را خواهد داشت. 

حریرچی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه «در بیمارستانی برای یک مریض تشخیص دادند که باید سونوگرافی صورت گیرد اما دکتر معالج این تشخیص را قبول نمی‌کند و برای مریض سی‌تی‌اسکن تجویز می‌‌کند. این نمونه اقدامات به دلیل چیست»، گفت: بعضی از این موارد در بیمارستان‌های آموزشی اتفاق می‌افتد و بعضی به دلیل اختلاف سلیقه گروه پزشکی. بعضی موارد اجتناب‌ناپذیر است اما بعضی به دلیل ناهماهنگی‌ها است که با مراقبت‌های بالینی که تدبیر شده است در تلاش هستیم این موارد را به حداقل برسانیم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در تمام بررسی‌هایی که در 15 سال گذشته انجام شده است جامعه پزشکی در گروه اول و دوم اعتماد مردم بودند. گروهی که می توانند رتبه اول یا دوم را بیاورد یعنی بسیار مورد اعتماد مردم است. ما از لحاظ اعتماد مردم نسبت به گروه‌های دیگر شاخص بالاتری را داریم و بسیاری از افرادی که به پزشک مراجعه می‌کنند با همین اعتمادبخشی پزشک خوب می‌شوند. مثلا ثابت شده کسانی که عمل جراحی قلب باز می‌کنند اگر رابطه خوبی با جراح داشته باشند کمتر در بیمارستان می‌مانند یا جالب توجه است که بدانید یکی از بزرگ‌ترین اساتید شیمی‌درمانی کشور کمترین میزان تجویز داروهای گرانقیمت شیمی درمانی را دارد زیرا بیماران به او اعتماد دارند. 

وی گفت: خدشه دار شدن این اعتماد بین مردم و جامعه پزشکان به نفع هیچکس نیست. پزشکان در هیچ بیمارستان دولتی و خصوصی کارهای پزشکی خود را تا 26 و 27 اسفند کمتر نخواهند کرد. همچنین در بیمارستان‌ها در اسفندماه نسبت به متوسط ماه‌های دیگر عمل‌های جراحی بیشتری صورت می‌گیرد. 

حریرچی گفت: گله‌ای که از بخش خصوصی دارم این است که به اندازه سهمی که در ارائه خدمت دارند این وظیفه و سهم خود را در ایام تعطیلات و سخت سال ایفا نمی‌کنند.

 

هیچ ابتلای انسانی به آنفلوآنزای پرندگان نداشته‌ایم/ دریافت‌های خارج از صندوق رسمی در بیمارستان ها تخلف است

ایرج حریرچی در ارتباط با وضعیت آنفلوآنزای پرندگان در کشور گفت: ابتلای انسانی در کشور در این راستا نداشته ایم و اقدامات بهداشتی لازم توسط سازمانهای مسئول انجام و ما نیز اقدامات پیشگیرانه و نظارتی را انجام می دهیم.

وی افزود: توصیه می کنیم هموطنان مرغ و تخم مرغ محلی نخرند و از مبادی رسمی خرید خود را انجام دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در ارتباط با دریافت نقدی در یکی از بیمارستانهای زیر مجموعه علوم پزشکی تهران گفت: هر مبلغی در هر بیمارستانی اعم از دولتی و خصوصی که خارج از صندوق رسمی دریافت شود با هر عنوانی تخلف است.

حریرچی گفت: مردم دریافت های غیر قانونی در بیمارستان ها را به سامانه 190 اطلاع دهند.

 

خبرهای خوشی را در حوزه پرداخت بدهی‌ها خواهیم داشت/ پزشکان متخصص بیش از 250 هزار تومان نمی‌توانند نسخه بنویسند

ایرج حریرچی در نشست خبری با اشاره به اینکه طی 25 سال گذشته تعرفه‌ها نقش مهمی در ارائه خدمات پیدا کرده‌اند،‌گفت: دولت کنونی تلاش کرده که افزایش تعرفه‌ها را قبل از سال انجام دهد که در سال اول این اتفاق رخ داد و در سال پیش از آن مماس با شروع سال جدید صورت گرفت.

 وی افزود: بخش دولتی البته تعرفه سال قبل را رعایت می‌کنند چه ضررهایی را برایشان همراه دارد ولی امیدواریم با اقدامات لازم میزان تعرفه‌ها هر چه سریعتر مشخص شود البته امیدواریم دوستان در شورای عالی بیمه اقداماتی را انجام دهند که مصلحت مملکت است صورت گیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با بدهی بیمه‌ها به وزارت بهداشت گفت:‌ طی یکی دو هفته پایان سال خبرهای خوبی را خواهیم داشت و وزیر رفاه شب گذشته اعلام کردند که به صورتی اقدام می‌کنند که فقط 4 ماه از مطالبات باقی بماند. البته در وضعیت فعلی طی چند ماه اخیر بسیار تحت فشار بودیم.

 حریرچی با اشاره به اینکه امیدواریم با دستورات رئیس‌جمهور و معاون اول ایشان شاهد قدم‌های مثبت بیشتری باشیم، گفت: 2 هزار میلیارد تومان بدهی تأمین اجتماعی قرار است در نظر گرفته شود و به زودی اقدامات لازم توسط آنها صورت گیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه داروخانه‌هایی در مناطق مرزی وجوددارد که احساس می‌شود در آن قاچاق دارو صورت می‌گیرد، گفت: از دوستان تقاضا دارم که ابتدا سیستم را بشناسند و بعد اظهارنظر کنند و این سوال مطرح است که آیا می‌توان یک دارو را که به آن سوبسید تعلق نمی‌گیرد بعضی خریداری کرده و به خارج ببرند.

وی افزود: این مسئله همچون خبری است که اعلام کردند پزشکان عمومی برخی از آنها نسخه‌های میلیاردی می‌گیرند در حالی که اگر پزشک عمومی نسخه بالاتر از 50 هزار تومان و پزشک متخصص نسخه بالای 200 هزار تومان داشته باشد باید بیمه‌ها آن را تأیید کنند.

وی گفت: البته برخی از متخصصان در حوزه شیمی‌درمانی کار کرده که داروهاییی که تجویز می‌کنند گران است که سازمان‌های بیمه‌گر هم می‌توانند این موضوع را کنترل کنند که گاهی مواقع اشتباهاتی صورت می‌گیرد و پزشکی که فوق‌تخصص سرطان یا روماتولوژی بوده به اشتباه عمومی ثبت شده و سبب بروز مشکلاتی در ارائه آمار می‌شوند.

بازهم سخنگوی وزارت بهداشت از پاسخ به سوالات مربوط به سهام پالایشگاه نفت اصفهان سر باز زد

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در حاشیه نشست خبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه «چرا وزارت بهداشت در موضوع پرونده پالایشگاه نفت اصفهان سکوت کرده است در حالی که این پرونده به دادگاه هم رفته» گفت: قبلا توضیحات لازم را در این خصوص ارائه کرده‌ایم همان توضیحات کفایت می‌کند،‌بهتر است خبرنگاران سوالاتی بپرسند که به درد سلامت مردم بخورد.