پیوند قلب چندسال می‌تواند برای بیمار طول عمر داشته باشد؟

محمد مهدوی، رییس بخش پیوند قلب اطفال در مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب شهید رجایی تهران در خصوص بیماری لرزش دریچه میترال قلب گفت: علت اصلی این بیماری مشخص نیست اما در مواقعی این عارضه به صورتی ارثی بروز می‌کند. لرزش دریچه میترال در واقع جزو بیماری‌های خطرناک و مخاطره آمیز محسوب نمی‌شود، اما نیاز است که این بیماران تحت نظر پزشک باشند و تا حد امکان از استرس‌های آن‌ها کاسته شود.

وی افزود: این افراد باید از مصرف غذاهایی که باعث افزایش ضربان قلب می‌شود پرهیز کنند، و اگر محیط شغلی این افراد پر استرس است تا حد امکان تلاش کنند که از استرس‌ها بکاهند.

مهدوی ادامه داد: اگر لرزش دریچه میترال منجر به نارسایی دریچه میترال شود و میزان نارسایی از میزان متوسط شدید تر باشد ممکن است این بیماران در آینده به عمل جراحی نیاز پیدا کنند، این بیماری معمولا بعد از دهه دوم عمر خود نیاز به درمان پیدا می‌کند. این بیماران از دردهای ناگهانی قلب که به صورت تیرکشنده رنج می‌برند. تعدادی از گیرنده‌های قلب این بیماران حساسیت بالا پیدا کرده و دردهایی که دیگر اشخاص احساس نمی‌کنند را این افراد بیشتر احساس می‌کنند.

این متخصص قلب قلب و عروق در خصوص محدودیت‌های ایجاد شده برای افرادی که پیوند قلب انجام داده‌اند بیان کرد: یک سری محدودیت‌ها برای بیمارانی که پیوند قلب انجام می‌دهند وجود دارد، به این صورت که این افراد در مواجهه با عفونت‌ها لازم است مراقبت‌های بیشتری انجام دهند.

وی در پایان توضیح داد: اما راجع به این موضوع که یک پیوند قلب چندسال می‌تواند برای یک بیمار طول عمر داشته باشد. باید گفت، اطفال بعد از پیوند قلب می‌توانند 20 تا 25 سال افزایش عمر داشته باشد و این آمار با توجه به رژیم دارویی که در گذشته وجود داشته بیان می‌شود. اکنون با پیشرفتی که در داروها به وجود آمده است پیش بینی می‌شود که این طول عمر روز به روز افزایش پیدا کند.