قانون انتخابات کشور معیوب است/ انتقاد از سیاست زدگی شوراها

گروه اجتماعی- رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از قانون انتخابات کشور و معیوب دانستن آن تاکید کرد: قانون فعلی منجر به سیاست زدگی شورا و به حاشیه راندن نگاه های کارشناسی می شود.

پرویز سروری رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکار نیوز با انتقاد از قانون انتخابات کشور اظهار کرد: از دید بنده این قانون معیوب است.

وی با بیان این که می توان شرایط قانون انتخابات کشور را یا صفر یا صد توصیف کرد، گفت: از دید بنده این شرایط نه عادلانه است و نه منطقی. لذا از باید به شیوه ای ترکیبی روی آورد.

سروری با بیان این که با انتخاب یک جناح یا گروه در انتخابات میزان رای آنها هر میزان که باشد 100 درصد محسوب می شود، اظهار کرد: در صورتی که قانون انتخابات اصلاح شود می توان گفت هر یک از گروه ها و جناح ها و حتی افراد مستقل متناسب با ظرفیتی که دارند باید در تصمیم سازی و تصمیم گیری شورای شهر نقش داشته باشند.

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی با تاکید بر این که حضور تمام افراد و گروه ها در تصمیم گیری ها می تواند ظرفیت کارشناسی شورای شهر را افزایش دهد، اظهار کرد: این موضوع در مورد مجلس شورای اسلامی نیز صادق است به گونه ای که بنده به یاد دارم در زمان نمایندگی خود در مجلس تلاش های زیادی برای اصلاح قانون انتخابات انجام دادیم اما متاسفانه این امر محقق نشد.

وی با اشاره به این که قانون فعلی انتخابات شوراها منجر به سیاست زدگی آنها خواهد شد، گفت: این قانون همچنین با به حاشیه راندن نگاه های کارشناسی منجر به ظرفیت سوزی می شود.

سروری با تاکید بر این که بهتر است مجلس شورای اسلامی  نگاه جامع تری به مدل فعلی انتخابات شوراها داشته باشد، عنوان کرد: این مدل، مدلی سنتی و استاتیک است که باید به قانونی دینامیک و همراه با رشدی باشد که در فضای شوراها به وجود آمده.

وی گفت: رشد ایجاد شده در شوراها منجر به نگاهی جامع تر از سوی شهروندان و نخبگان به شوراها شده است به گونه ای که افرادی که عضو شورای شهر هستند یا برای آن کاندید می شوند در گذشته در رده های بالای مدیریتی فعال بوده اند. این بیانگر ارتقاء نگاه ها نسبت به شورای شهر است.

لیلا موسوی نسب