این دسته از افراد نباید لب به شیر بزنند

علت عدم تحمل لاکتوز (نوعی قند طبیعی در شیر و  محصولات لبنی) در برخی از افراد این است که سیستم بدن آن‌ها توانایی هضم این ماده را ندارد. در واقع عبور لاکتوز از روده‌ بزرگ بدون اینکه هضم شود، عواملی چون نفخ و درد شکم را به همراه دارد، بنابراین این افراد باید از شیر‌های بدون لاکتوز استفاده کنند.

بزرگسالان اهل آمریکا، آسیا و آفریقا در مقایسه با اروپایی‌ها بیشتر با مشکل هضم لاکتوز روبه‌رو هستند.
مصرف کلیسم علاوه بر مفید بودن برای سلامت استخوان‌ها بهترین راه برای جلوگیری از حساسیت افراد نسبت به لاکتوز محسوب می‌شود.
 
چرا لاکتوز هضم نمی‌شود؟
 
خفیف یا شدید بودن مشکل هضم لاکتوز بستگی به میزان این ماده در بدن فرد دارد. علائم این بیماری که شامل درد و گرفتگی عضلات، نفخ و اسهال است، ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت بعد از مصرف مواد دارای لاکتوز بروز می‌یابند.
 
افرادی که در روده‌ کوچک، آنزیم لاکتاز را ندارند در نهایت برای هضم لاکتور در بدن دچار مشکل می‌شوند. هضم نشدن لاکتور بیشتر در دوران نوجوانی و بزرگسالی شیوع پیدا کرده و این افراد باید سعی کنند که از محصولات لبنی کمتر استفاده کنند تا دچار نفخ ناشی از عدم هضم لاکتوز نشوند.
 
در موراد نادر هم برخی از کودکان به این عارضه مبتلا می‌شوند که در این صورت باید از مصرف موادی که دارای لاکتوز هستند، جدا پرهیز کنند.
 
گاهی اوقات، روده کوچک به دلیل یک بیماری کوتاه‌مدت مانند آنفلوآنزای معده، در ساخت لاکتاز دچار مشکل می‌شود و یا حتی ممکن است در برخی از موارد به دلیل برداشتن بخش کوچکی از روده‌ کوچک عمل ساخت آنزیم لاکتاز به صورت موقتی و یا دائم با مشکل مواجه شود.
 
درمان مشکل هضم لاکتوز
 
قبل از تغییر رژیم غذایی، باید از مصرف بیش از حد قرص یا قطره‌های حاوی لاکتوز خودداری کرد. به عنوان مثال، قرص Lactaid یا شیر Lactaid امکان مصرف و هضم محصولات لبنی را بدون هیچ مشکلی برای بیشتر افراد فراهم می‌آورد.
 
بعضی افراد اعتقاد دارند که با مصرف پروبیوتیک‌ها می‌توانند لاکتوز را بهتر هضم کنند، اما قرص Lactaid از این لحاظ استانداردتر است.
 
با این حال، با توجه به اطلاعات منتشره از سوی «کلینیک مایو» این محصولات به همه بیماران کمک نمی‌کند. بزرگسالانی که بدنشان با مشکل عدم تجزیه لاکتوز روبه‌رو ایت، در نهایت با افزایش تدریجی مقدار شیر مصرفی خود، قادر به تجزیه ۲۵۰ میلی لیتر شیر (به اندازه یک لیوان) خواهند بود.
 
با توجه به نتایج مطالعه ۲۱ روزه مداخله‌ای انجام شده در سال ۲۰۰۰، بسیاری از افراد با این روش ناراحتی حداقلی را تجربه کرده یا ناراحتی‌شان به طور کلی از بین می‌رود.
 
تجزیه نشدن لاکتوز را می‌توان با تغییرات ساده در رژیم غذایی درمان کرد. ساده‌ترین راه کاهش مقدار شیر یا محصولات روزانه لبنی تغییر رژیم غذایی است. از طرفی تقسیم شیر و محصولات لبنی روزانه به چند بخش کوچک و مصرف آن‌ها با غذاهای دیگر نیز کمک کننده است.
 
لبنیاتی مانند ماست و پنیر معمولا بهتر هضم می‌شوند، چرا که لاکتوز آن‌ها تا حدودی طی روند آماده‌سازی متابولیزه می‌شود.