بحران در پایتخت/ پشت پرده کمبود اتوبوس در تهران

مهدی چمران با اشاره به نقش دولت‌ها در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: دولت‌ها مهمترین نقش را در توسعه حمل و نقل عمومی شهرها دارند، اما متأسفانه هیچ‌کدامشان به این موضوع اهمیت نمی‌دهند؛ با اینکه حمایت و ورود و حضور دولت‌ها بر اساس قانون و تصویب مجلس در بسیاری از موارد شهری ضروری و واجب است اما این تعامل شکل نگرفته است.

وی ادامه داد: مهمترین ورود دولت‌ها به توسعه حمل و نقل که موضوعی پرهزینه و مستلزم اعتبار بالاست، بحث مالی است. در بسیاری از کشورها ساخت و راه‌اندازی خطوط مترو با هزینه‌های صد درصدی دولت انجام می‌شود اما در کشور ما توافق شده سهم دولت و شهرداری هر کدام ۵۰ درصد باشد. با وجود همین تفاهم، باز هم دولت‌ها پولی پرداخت نمی‌کنند.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به سرعت خوب توسعه مترو در پایتخت گفت: در ساخت خطوط، جزو نمونه‌های خوب جهانی هستیم اما به دلیل عدم تخصیص اعتبار، هنوز نتوانسته‌ایم لوکوموتیو و واگن جدید به خطوط مترو اضافه کنیم؛ به همین دلیل است که به جای فاصله زمانی سه دقیقه تا پنج دقیقه در ایستگاه‌ها، این عدد به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در برخی خطوط می‌رسد.

به گفته چمران، حمایت دیگری که دولت‌ها می‌توانند از حمل و نقل عمومی کنند، تسهیل روند دریافت فاینانس برای توسعه مترو است.

وی با بیان اینکه در موضوع اتوبوس‌های درون شهری، معضل جدی وجود دارد، تصریح کرد: بر اساس طرح جامع ترافیک، تهران نیاز به ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس دارد که این عدد در حال حاضر ۷۰۰۰ دستگاه است و اتوبوس‌هایی داریم که عمر آنها بیش از هفت سال است و باید از خط خارج شوند؛ این در حالی است که دولت موظف است ۸۲.۵ درصد هزینه خرید یک اتوبوس را بپردازد. اما در طی چهار سال اخیر هیچ اتوبوسی خریداری نشده است.

رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: با تصویب مجلس، دولت‌ها بایستی بخشی از یارانه بلیت مترو را پرداخت کنند که این امر نیز محقق نشده است.

به گفته چمران، در بعضی از پروژه‌ها مثل مترو که دولت‌ها سهم دارند، به دلیل عدم پرداخت بخش مالی خود، بانک‌ها مطالبات خود را از پروژه یعنی مترو که متولی آن شهرداری است، طلب می‌کنند. همچنین با وجود اینکه شهرداری سهم خود را پرداخت کرده، باز هم اجازه ترخیص واگن‌ها و دستگاه‌های خود را از گمرک به دلیل عدم پرداخت معوقات ندارند.

وی اظهار کرد: حتی زمانی که شهرداری‌ها می‌خواهند خودشان اتوبوس و واگن اضافه کرده نیز تعامل میان دستگاهی مطلوبی انجام نشده و به همین اتوبوس‌ها نیز تعرفه‌های گمرک و مالیات تعلق می‌گیرد.

رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه اگر دولت‌ها به شهرداری‌ها در حوزه حمل و نقل عمومی کمک نکنند، بحران جدی شهرها را فرا می‌گیرد، گفت: ما امروز در تهران با بحران کمبود اتوبوس و واگن مترو مواجه هستیم و اگر این امر به زودی محقق نشود، تبدیل به بحرانی جدی برای پایتخت می‌شود.