استقبال تقی پور از اعلام لیست اموال

رضا تقی‌پور در خصوص جزئیات محدودیت‌های ورود به شهر تهران گفت: در این رابطه هیچ مصوبه و تصمیمی گرفته نشده و تنها گزارشی از سوی استانداری در صحن شورا مطرح شد که منجر به هیچ‌گونه مصوبه‌ای نیز نشده است.

تقی‌پور در خصوص اینکه پیش از این بحث گذرنامه برای ورود به تهران مطرح بود، گفت: چنین موضوعی در این جلسه مطرح نشد اما در بسیاری از کشورها، کارت مجوز سکونت شهروندی صادر می‌شود و هر کسی قصد ساکن شدن در شهری را دارد، از پلیس آن منطقه مجوز سکونت می‌گیرد.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: باید برای آمایش جمعیتی، چارچوب‌هایی وجود داشته باشد و دولت‌ها تراکم جمعیتی را مدیریت کنند. در حال حاضر در برخی استان‌ها به ازای هر هزار نفر، یک کیلومتر مربع و در برخی، این رقم ۱۰ تا ۱۵ نفر است که نشان می‌دهد توزیع جمعیت در کشور نامتوازن است؛ البته در این توزیع نامتوازن، مناطق خشک، روستایی و یا مناطقی که کار کشاورزی در آن رونق دارد نیز باید در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه مجوز سکونت در برخی کشورها باعث شده آمارها بسیار دقیق باشد، گفت: در شهری مانند لندن، آمار سکونتی آنقدر دقیق است که در زمان انتخابات، کارت‌های انتخاباتی به درِ منازل ارسال می‌شود که نشان‌دهنده آن است که زیرساخت‌های اطلاعاتی، کامل و به روز است که این موضوع در تصمیمات مدیریتی بسیار مؤثر است.

تقی‌پور در خصوص سرانجام طرح «صیانت از باغات» گفت: این طرح طی چندین مرحله در شورا طرح و تصویب شد که یکی از بخش‌های آن، شناسنامه‌دار کردن باغات بالای دو هزار مترمربع است که در حال انجام است. مصوبه دیگر از این طرح، مشوق‌ها و چارچوب‌هایی برای حفظ باغات و اراضی مزروعی بود. در حال حاضر نیز این طرح در کمیسیون‌ها در حال بررسی است.

سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص تعطیلی سه جلسه از جلسات شورا گفت: تعطیلی هفته آخر منتهی به انتخابات، تعطیلی مرسومی است و فرصت عادلانه برای کاندیداهایی که عضو شورا نیستند و نمی‌توانند از تریبون شورا استفاده کنند؛ اما دو جلسه دیگر به درخواست برخی اعضا که از لحاظ تائید صلاحیت‌ها دچار مشکل بودند، مطرح شد و بیشتر اعضا نیز به آن رأی دادند.

وی در خصوص سرانجام تائید صلاحیت‌ها نیز توضیح داد: هنوز خبر رسمی از این موضوع منتشر نشده اما برخی از اعضا در هیأت استان تائید شده‌اند و برخی دیگر تا بیستم اردیبهشت ماه می‌توانند به هیأت نظارت مرکزی شکایت کنند.

تقی‌پور در پاسخ به پرسشی در خصوص علاقه کاندیداها چه آنها که قصد خدمت دارند و چه آنها که قصد اصلاح برای حضور در شورا چیست؟ گفت: انگیزه‌ها را افراد خودشان باید بگویند، اینکه ۲۶۰۰ نفر کاندیدای شورای شهر شدند و جمع کثیری نیز برای ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند، نشان می‌دهد که قوانین و مقررات دقیق‌تری در این زمینه لازم است.

وی در خصوص اینکه آیا حاضر است لیست اموال خود را قبل و بعد از شورا منتشر کند؟ گفت: ما در سال اول طرحی را امضا کردیم که اعضای شورا لیست دارایی‌های خود را قبل و بعد از دوره فعالیتشان اعلام کنند که من داوطلبانه این کار را کرده‌ام و همانطور که در دوران وزارت نیز تمامی گزارشات مالی را اعلام کردم و از این موضوع استقبال می‌کنم.

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه به ارائه گزارش عملکرد سه کمیسیون شهرسازی، حقوقی و نظارت و عمران و حمل و نقل پرداخت. الزام شهرداری به تعیین کاربری زمین‌های شهرداری قبل از فروش آنها، طرح جامع روشنایی، طرح کاهش آلودگی صوتی، ساماندهی سیما و منظر شهری و ... برخی از فعالیت‌های کمیسیون شهرسازی بود. همچنین ایجاد سامانه تنقیح قوانین شهری و بررسی مشکلات تمامی محلات، از فعالیت‌های عمده کمیسیون نظارت و حقوقی بود. کمیسیون عمران و حمل و نقل نیز ارتقای موضوع معاینه فنی، ساماندهی ترافیکی شهری و طرح‌ها و لوایح مربوط به کاهش آلودگی هوا، برخی از فعالیت‌های این کمیسیون عنوان شد.