پاسخ ستاد اتخاباتی حجت‌الاسلام رئیسی به وزارت بهداشت/ وزارت بهداشت عذرخواهی کند

 ستاد انتخاباتی حجت الاسلام رئیسی پیرو طرح برخی ادعاها از سوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی نسبت به بیانات ایشان درباره هزینه های حوزه درمان در کشور در سخنرانی مورخ 14/2/1396 ایشان در جمع کثیری از پزشکان عزیز ، نکات ذیل را به اطلاع ملت شریف ایران میرساند:

وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در حالی درباره اعتبارات حوزه درمان تکذبیه صادر کرد که خود بیش از هر ارگان دیگر در طی سه سال گذشته سعی در سرپوش گذاشتن بر منابع و مصارف این حوزه داشته و در حالی دیگران را توصیه به رعایت اصول اخلاقی می کند که از سرکوب منتقدین در این چند سال هیچ فروگذار نکرده که نمونه های زیادی از آن رسانه ای شده و نمونه های بیشماری هم غیر رسانه ای باقی مانده است.

تاکید حجت الاسلام والمسلمین دکتر رئیسی بر اعتبارات 44 هزار میلیارد تومانی حوزه درمان، برگرفته از داده های مستند مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش های مجلس و گزارش های منتشر نشده آن وزارتخانه است. مطابق این مستندات اجرای طرح تحول سلامت توسط وزارت بهداشت، با تزریق مستقیم 9970 میلیارد تومان منابع به سیستم سلامت کشور در سال 1393 آغاز گردیده، که قسمت عمده آن در بخش بستری دولتی برای کاهش هزینه ها متمرکز شده است.

با استناد به این گزارش ها در طی این سه سال، بیش از 130 هزار میلیارد تومان در این طرح هزینه شده است و در بودجه سال 1396 نیز اعتباری معادل 58 هزار میلیارد تومان به نظام سلامت کشور اختصاص یافته است که نسبت به قبل از اجرای طرح تحول سلامت 220 درصد افزایش را نشان می دهد . از همین 58 هزار میلیارد تومان در سال جاری، مستقیما 37 هزار میلیارد تومان به فصل درمان اختصاص پیدا کرده (که در سال 1395 معادل 31 هزار میلیارد تومان تعیین شده بوده) و 5300 میلیارد تومان نیز از یک درصد مالیات بر ارزش افزوده است (که این ردیف در سال 1395 معادل 5000 میلیارد تومان مشخص گردیده بود )؛ که عمدتا به درمان طرح تحول اختصاص داده می شود.

تنها جمع این دو ردیف، مشخص می کند که حجم اعتبارات حوزه درمان بیش از 42 هزار میلیارد تومان است؛ در حالی که از بودجه طرح های کلانی مثل پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت و ... نیز متاسفانه کاسته شده و به سیستم معیوب درمان تزریق شده است که تاکیدی غلط بر چاه ویل درمان و افزایش هزینه های درمانی طرح است. حال وزارت مذکور سعی دارد در بازی با الفاظ واقعیت را به گونه ای دیگر القا کند، چنانکه پیش از این بارها این رویکرد را در برخورد با منتقدین داشته است.

عدم شفافیت در جابجایی ردیف اعتبارات مصرف شده این وضعیت را حاد تر از شرایط ظاهری طرح نشان می دهد چرا که نحوه هزینه کرد منابع از همان ابتدا در بایکوت اطلاعاتی قرار گرفت ؛ به گونه ای که برخی نهادهای نظارتی، دولت و این وزارتخانه اطلاعات مربوط به هزینه های طرح تحول را محرمانه و به عنوان سند طبقه بندی شده تلقی کرده و ضمن خودداری از انتشار آنها همچنان حساب های ملی سلامت را برای شفاف سازی هزینه ها منتشر نکرده است.

آنچه در حال حاضر در باب بحران سنگین مالی نظام سلامت می بینیم، نتیجه همین محرمانه سازی ها و بستن فضای نقد صحیح طرح تحول و اصرار بر رویکرد غلط تزریق بی رویه پول به سیستم درمان محور کشور است.

حال باید تبعات اجرای این طرح در قبال این هزینه های سنگین را سنجید. یکی از تبعات نامناسب، ایجاد نابرابری اجتماعی و شکاف طبقاتی بین رشته های مختلف حرف پزشکی بوده است. از طرفی دیگر کارانه های نجومی بین مدیران و برخی از رشته ها رواج پیدا کرده و طبق اعلام خود وزارت بهداشت، نرخ هزینه های فقرزای سلامت نیز در سال 1394 افزایش یافته است.

به خاطر همین هزینه های سنگین افزایش تعرفه ها، در گزارش بیمه ها افزایش 2.5 برابری هزینه ها نسبت به قبل و رسیدن بیمه ها به مرز ورشکستگی را می بینیم که نشانه واضح آن معوقات چندین ماهه بیمه ها به مراکز درمانی، داروخانه ها و آزمایشگاه ها است. اگر نظام بیمه ای بخواهد این تعهدات سنگین را بپردازد، ناچار است از بخش های دیگر همچون منابع بازنشستگان تامین اجتماعی آن را جبران کرده و همین امر امنیت مالی بازنشستگان عزیز را دچار خدشه می کند.

حال وزارت بهداشت به جای عذرخواهی از پیشگاه ملت ایران به خاطر ایجاد تعهدات هزینه ای سنگین برای دولت آینده، هدر رفت منابع بیت المال و عدم ارتقای شاخص های سلامتی جامعه، با بازی الفاظ و ارقام ، سعی در  منحرف کردن افکار عمومی دارد.

ان شاالله در "دولت کار و کرامت" ادامه طرح تحول نظام سلامت و اصلاح آن با تبعیت از اسناد بالادستی همچون سیاست‌های کلی سلامت و برنامه ششم توسعه، اولویت دولت در امر سلامت خواهد بود.