عینک‌های آفتابی استاندارد چه ویژگی هایی دارند؟

علی میرزاجانی رئیس انجمن اپتومتری ایران در  خصوص ویژگی‌های عینک‌های آفتابی مناسب گفت: در درجه اول باید این نکته را مد نظر داشت که عینک آفتابی از موسسات عینک طبی که دارای مجوز از وزارت بهداشت هستند، تهیه شود؛ در این موسسات مسئول فنی وجود دارد که با توجه به شرایط فرد می‌تواند عینک آفتابی مناسب را به فرد معرفی کند.

وی افزود: یک عینک آفتابی استاندارد ابتدا باید از لحاظ فریم با آناتومی صورت افراد تناسب داشته باشد همچنین اندازه عینک به قدری باشد تا بتواند ضمن اینکه خیلی راحت روی سطح صورت بنشیند بتواند چشم‌ها را در مقابل نور خورشید محافظت کند.

این اپتومتریست تصریح کرد: عینک‌های آفتابی باید چگالی مناسبی داشته باشند، یعنی میزان تیرگی و میزان کاهش نور را بسته به اینکه فرد در چه مناطقی می‌خواهد از عینک آفتابی استفاده کند در نظر گرفته می‌شود زیرا تمام عینک‌های آفتابی به یک اندازه تیره نیستند.

وی گفت: عینک آفتابی استاندارد باید تمام اشعه ماورا بنفش خورشید را جذب کند که در واقع این ویژگی با دستگاه‌هایی که در موسسات عینک طبی وجود دارد، تعیین می‌شود. باید توجه داشت برخی از این دستگاه‌ها در عینک فروشی‌های غیرمجاز نیز وجود دارد که از استاندارد لازم برخوردار نیستند.

رئیس انجمن اپتومتری ایران ادامه داد: در واقع عینک آفتابی باید برخی از طول موج‌های تشعشات نور خورشید که مرئی نیستند و جزو اشعه های ماورای بنفش هستند را به خوبی جذب کند. باید دانست طول موج‌های کمتر از 400 نانومتر مرئی نیستند.

وی درخصوص رنگ عینک‌های آفتابی گفت: بهترین رنگ برای عینک‌های آفتابی خاکستری یا قهوه‌ای است اما رنگ‌های دیگر نیز با توجه به معایناتی که بر روی چشم افراد صورت می‌گیرد در مواقعی توصیه می‌شود.

میرزاجانی در خصوص آسیب‌هایی که عینک‌های غیر استاندارد به چشم وارد می‌کند، گفت: عینک‌های غیر استاندارد در کوتاه مدت باعث سوختگی‌های تشعشعی چشم و در بلند مدت می‌تواند عوارضی مانند عفونت یا آب مروارید را در پی داشته باشد. هم‌چنین در مواقعی استفاده از این عینک‌ها می‌تواند موجب آسیب به ماکولای چشم و پیری حاصل از تشعشع شود.

وی افزود: متأسفانه عینک‌های تقلبی در سطح بازار و دست فروش‌ها و عینک فروشی های غیرمجاز بفروش می‌رشد باید گفت قیمت عینک آفتابی صحت بر استاندارد بودن آن نیست لذا به مردم توصیه می شود برای تهیه عینک آفتابی به مراکز فروش عینکی که از وزارت بهداشت مجوز دریافت کرده‌اند، مراجعه کنند.