چرا کودکان فقیر زودتر به بلوغ می رسند؟

 پسرها در معرض خطر بیشتری هستند اما دختران بی بضاعت هم دوبرابر بیشتر احتمال دارد که پیش از موعد با علائم بلوغ مانند بزرگ شدن سینه ها یا رشد موی زائد بدن مواجه شوند. محققان مرکز تحقیقاتی کودکان مرداک در استرالیا از ۳۷۰۰ پدر و مادری که کودکانی با سنین ۸ و ۱۱ سال داشتند در مورد علائم بلوغ فرزندانشان سؤال کردند. سپس درآمد آن خانواده ها، سطح تحصیلات و شغل آنها را در میان کودکانی که زود به بلوغ رسیده و آنهایی که زود به بلوغ نرسیده بودند مقایسه کردند.

نتایج این تحقیق نشان داد پسربچه هایی که در خانواده هایی با پایین ترین جایگاه اجتماعی اقتصادی زندگی می کردند چهار برابر بیشتر احتمال داشت که دچار بلوغ زودرس شوند اما دختران خانواده های فقیر هم دوبرابر زودتر از دیگر دخترها علائم پیش از موعد بلوغ جنسی را نشان دادند.

محققان بر این باور هستند که این اتفاق می تواند به دلیل پتانسیل فقر برای تولید استرس باشد که می تواند بر آزادسازی هورمون های تولید مثل اثر بگذارد. بعید نیست که پرورش یافتن در فقر حتی ژنتیک ما را تغییر دهد و همین امر به آزاد شدن پیش از موعد هورمون ها منجر شود. البته هنوز مشخص نشده است که چرا پسرها بیشتر از دخترها در معرض بلوغ زودرس هستند.

تحقیقات قبل نشان داده بود که بلوغ پیش از موعد ریسک ابتلای فرد به سرطان های مشخص مانند سرطان سینه و سرطان آندومتری در زنان و سرطان پروستات در مردان را بالا می برد و والدین می توانند با تشویق فرزندانشان به ورزش و تغذیه مناسب، بلوغ زودرس آنها را به تأخیر بیندازند زیرا چاقی و اضافه وزن ذخیره انرژی بیشتری را برای تحریک بدن به بلوغ جنسی در بدن نگه می دارد. با این حال تحقیق اخیر اولین نمونه از پژوهش هایی است که به دنبال ارتباط فقر و سن بلوغ می گردد.