کبد چرب این دسته از نوزادان را تهدید می کند

بر اساس مطالعه تازه ای که در مجله Hepatology منتشر شد، نوزادانی که قبل از شروع تغذیه با شیر خشک، کمتر از شش ماه شیردهی می شوند و مادران آنها نیز در ابتدای بارداری اضافه وزن دارند، در دوره نوجوانی با خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی مواجه می شوند.
بیماری کبد چرب غیر الکلی شایع ترین اختلال کبدی در کشورهای توسعه یافته است که از هر چهار نفر بزرگسال یک نفر تحت تاثیر آن قرار می گیرد. این بیماری با تجمع چربی در بین سلول های کبد بروز می کند و معمولا با چاقی و مقاومت بدن در برابر انسولین ارتباط دارد.
محققان آمریکایی از کبد بیش از 1100 نوجوان 17 ساله که داده های مربوط به دوران بارداری و شیردهی مادران آنها پیگیری شده بود، سونوگرافی کردند. جزئیات سوابق بارداری مادر و تغذیه نوزاد با بروز بیماری کبد چرب غیر الکلی در اواخر دوره نوجوانی این شرکت کنندگان ارتباط داشت.
در 15 درصد از این نوجوانان، ابتلا به کبد چرب غیر الکلی تشخیص داده شد؛ از میان این افراد، 94 درصد در بخشی از دوران نوزادی با شیر مادر تغذیه شده بودند، به این صورت که 55 درصد آنها پیش از تغذیه با شیر مکمل، به مدت 4 ماه و 66 درصد آنها هم به مدت شش ماه با شیر مادر تغذیه شده بودند. 
احتمال ابتلا به کبد چرب غیر الکلی در نوجوانانی که مادران آنها در ابتدای بارداری چاق بودند، دو برابر بود و در نوجوانانی که در دوره نوزادی قبل از تکمیل شش ماه تغذیه با شیر مادر شیر خشک مصرف کرده بودند، افزایش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی 40 درصد بود.
همچنین براساس این مطالعه، فرزند زنانی که در ابتدای بارداری سیگار می کشیدند، به طور قابل توجهی در معرض افزایش احتمال ابتلا به کبد چرب غیر الکلی قرار داشتند.
محققان نتیجه گرفتند که وزن سالم مادر و تداوم شیردهی او به نوزاد می تواند برای کبد کودکانشان در آینده مفید باشد.