هویت محور اصلی برنامه‌های پیش دبستانی

رخساره فضلی مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص «برنامه‌های آینده این اداره کل»، اظهار داشت: سال قبل تمرکز روی کمیت بود اما امسال به موضوع کیفیت ورود پیدا کرده‌ایم؛ البته با احتیاط و در نظر گرفتن دو محور که یکی طرح سنجش نوآموزان بود و دیگری بحث هویت است.

وی با اشاره به موضوع هویت نوآموزان افزود: دو ویژه برنامه در کلاس‌های پیش‌دبستانی در کشور اجرا کردیم؛ یکی همایش «دردانه حسین (ع)» با عنوان «رقیه جان دوستت داریم» بود که اجرا شد و برنامه دیگر جشنواره پیش‌دبستانی بود که در دهه فجر برگزار شد. 

فضلی تصریح کرد: امسال 8 کمیته برای کیفیت‌بخشی تدارک دیدیم و درصدد طراحی الگو هستیم تا از تکثر و تعدد برنامه‌ها پیشگیری کنیم و قصد داریم کارکرد فرهنگی دوره دبستان را برجسته کنیم.

مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: کیفیت را در سال آینده به عنوان محور برنامه‌ها قرار داده‌ایم و هویت محور اصلی برنامه‌هاست؛ در این خصوص حفظ محیط زیست، زبان‌آموزی، سنجش مداخله بهنگام و خانواده همگام با دوران کودکی، به عنوان چند محور مورد توجه است که این محورها یک مدل مفهومی دارد.

وی متذکر شد: به استان‌ها این موضوع ابلاغ شده است تا در سال تحصیلی آینده، علاوه بر کمیت، بحث کیفیت در دوره پیش‌دبستانی را مورد توجه قرار دهند. 

فضلی در خصوص «محتوای دوره پیش‌دبستانی و وجود تنوع محتوایی و اینکه آیا دستورالعمل خاصی برای آموزش نوآموزان وجود دارد؟»، تأکید کرد: برنامه آموزشی دوره پیش‌دبستان قانون مصوب دارد و بسیار پیشرفته است اما یک محتوای واحد ندارد؛ البته چارچوب و مدل کشورهای پیشرفته را داراست.

وی افزود: استان‌ها کمیته‌ای دارند و در تولید محتوا مشارکت دارند.  در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز محتوا تأیید می‌شود و لازم‌الاجراست.

مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: ممکن است در نقاطی اشکالاتی باشد، اما نسبت به اینکه محتوایی ثابت و یکسان برای همه نقاط ارسال کنیم تا نوآموزان از آن استفاده کنند، موضوع درستی نیست.

وی بیان داشت: البته محتوا فیلترینگ جدی دارد، اما در بقیه مراکز و دستگاه‌ها متأسفانه مراکز پیش‌دبستانی وجود دارد و حتی در موسساتی که به عنوان مهدهای قرآنی و مهدهای بهزیستی فعالیت می‌کنند، ممکن است کاری را که انجام می‌دهند، معمولاً مطابق با قوانین پیش‌دبستانی نباشد.